Vägverket och Mohammed
Var inne och bläddrade I arkivet på skärgårdsbåtars forum och hittade
Ett häftigt video klipp över jungfruturen på en av vägverkets nya skapelser.
Det gick inge vidare bra men hon tog sig till färjeläget efter några försök.
http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=929047
Det påminner mig om ett annat vägverksäventyr när man försökte bygga en färja i Egypten.
Bakgrunden till beställningen är något dunkel, upphandlingen av bygget gick
aldrig ut på marknaden, plötsligt var kontraktet bara där.
Jag minns en gång för några år sedan, vi var på väg i floden till Houston
då saxpresset för dagen kom lagom till 10-kaffet på bryggan med nyheten om att färjan
som efter X-antal miljoner lyckats bli hjälpligt skrovfärdig i Egypten var tvungen att bogseras hem till Göteborg för att färdigställas.
Nyheten för dagen var att färjan på sin jungfrutur till färjeläget på Gullmarsholmen
Inte lyckades nå fram till färjeläget p.g.a att rampen var för kort...
Lotsen undrade förstås vad som föranledde det vilda tjattret och skratten på vårt monkeyspråk, så vi gav honom bakgrunden till den allmänna glädjen.
Lotsen såg alldeles förfärad ut och återgick till sin lotsning.
Efter att rett ut en del fartygsmöten kom han tillbaka till oss igen för att ta en kopp kaffe
varpå han frågade oss om vi visste vad Mohammed hade sagt till Egyptierna då han hade byggt klart pyramiderna .
Nää, det var det ingen som visste..
Lotsen berättade då att Mohammed sagt: I have to leave but I´m coming back, during meantime don´t do ANYTHING…..
För oss enkla sjöfolk som trafikerade mellersta östern var tredje månad var det glasklart Men det borde kanske ha förmedlats till Vägverket.
Vägverket och Mohammed
- Janne Duczynski
- Posts: 108
- Joined: 03 Jan 2006, 18:31
- Location: Falun
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil
Färjan
Ja den färjan var det mycket cirkus med.
Man upptäckte i Göteborg att man från manöverplatsen inte kunde se rampen, så man fick göra om ett par fönster i styrhytten.
När den till sist kom till Lysekil gick den under namnet Guld Britt
Man upptäckte i Göteborg att man från manöverplatsen inte kunde se rampen, så man fick göra om ett par fönster i styrhytten.
När den till sist kom till Lysekil gick den under namnet Guld Britt
