M/S SANDSKÄR

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

M/S SANDSKÄR

Post by Ulf Jonson »

Tog idag en bild av fd Börjes M/S Sandskär där hon ligger på land vid Västerfjärden utanför Umeå. Nog är det bra synd att man inte ser till at få båten under tak. Så här har hon legat sen förra hösten
Attachments
SANDSKÄR.gif
SANDSKÄR.gif (307.89 KiB) Viewed 12925 times
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Sandskär

Post by Rolle »

Synd att den ligger på land när man kan ha så här trevligt
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Håller med både Uffe och Rolle, men här är ändå en rolig historia från min tid som ägare av Sandskär.
Steve Sandlund, en av bröderna som äger Norrkust Marina i Båtskärsnäs, ringde mej en morgon i mitten av 90-talet. Det var januari månad och en massa snö den vintern. Sandskär låg upplagd inne i ett jättemagasin på marinan tillsammans med andra båtar och husvagnar. Gamla sågverksmagasin med 15 meter till tak.
Jag svarade och sen hörde jag bara alla svordomar :evil: :twisted: som finns i akademins förbjudna ordlista. När han tystnade frågade jag vad som hänt och svaret blev: Takhelvetet på magasinet har rasat in p.g.a. snötyngden och en massa båtar har skadats. Din som var högst och störst har fått mest stryk och en takstol har kvaddat hela styrhytten och nästa ligger över salongen. Sedan en lång harang av svordomar igen. Eftersom han hade mässat ett par minuter hade jag hunnit lugna ner mej och ställde sakligt en fråga:
Såg du om besättningen hade klarat sej?
Lättnaden hos Steve kunde kännas i luften. Tydligen har eller hade folk den uppfattningen att jag ofta tog i lite i överkant. Slutet gott allting gott. Kenneth Avelin besiktigade för mitt försäkringsbolag, båten gjordes i ordning och alla blev nöjd och glad.
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Sandskär finns nu på Skärgårdsbåtar.se.
http://www.skargardsbatar.se/maritania2_1950/
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

M/s SANDSKÄR

Post by Ulf Jonson »

Läser i lokaltidningen Västerbottens folkblad att M/S SANDSKÄR ska igång igen. Meningen är att hon ska trafikera Ume- älven, och konceptet är räkfrossa, trubadur och fullständiga rättigheter. Start juni månad enl tidningen
Attachments
SANDSKÄR.jpg
SANDSKÄR.jpg (75.98 KiB) Viewed 12355 times
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Var det infört 1 April i tidningen
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

M/S SANDSKÄR

Post by Ulf Jonson »

Man kan ju tro det, men det var faktiskt idag den 4 april
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Det verkar optimistiskt när man vet hur griniga myndigheterna kan vara med tillstånd och behörigheter. Bara för att sälja starköl är det säkert en veckas kurs hos någog av myndigheten förordnad utbildare. Sen har vi framförade av båtet då blir man svettig. Såg i träffpunkt Sjöfarts prislista
för utbildning. Tre dagar för utbildning ROC 8.250 Kr. exkl. moms. Blir krav efter årsskiftet. Man får väl hoppas på en bra sommar i alla fall. Den bör väl inte bli så dyr, om man inte skaffar sig en ny båt förståss.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Ms sandskär

Post by Rolle »

Hittade gamla bilder i mobilen vad har hänt med henne nu då ..
Attachments
Sandskär.jpg
Sandskär.jpg (44.08 KiB) Viewed 9795 times
Ms sandskär.jpg
Ms sandskär.jpg (43.91 KiB) Viewed 9795 times
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Sandskär

Post by Ulf Jonson »

Just nu ligger hon i Ström på samma ställe som jag fotade henne för några år sedan. År 2006 och 2007 har hon varit igång med turer efter umeälven. Underhållet är väl inte det bästa, förra vintern låg hon utan täckning och vårutrustningen var nog det snabbaste jag har varit med om.
Ska ta en bild av henne så fort jag kan.
Ulf
T.Nyman
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2005, 19:35

Post by T.Nyman »

Sandskär var det första kommersiella fartyg jag kom i kontakt med då hon var inhyrd till Nordanskärsdagen och gick mellan Kolkajen och Nordanskär. Jag fick agera båtman och ta emot trossar och landgång. Kanske var det där intresset att gå till sjöss väcktes? Var det du som körde då Börje? Det borde ha varit slutet av 80-talet eller början av 90-talet.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nja, förmodligen 80-tal och då borde det ha varit Kalle Söderholm. Numera med Laponia i Luleå.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Är det Sandskär som syns vid sidan om vraket som är till salu
på båtnet??
Attachments
63423.jpg
63423.jpg (40.87 KiB) Viewed 9567 times
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Sandskär

Post by Ulf Jonson »

Nej. Den bilden är inte från Ström.
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Sandskär

Post by Ulf Jonson »

Här är färska bilder på "SANDSKÄR"
Attachments
S2300006.JPG
S2300006.JPG (70.86 KiB) Viewed 9248 times
S2300004.JPG
S2300004.JPG (56.6 KiB) Viewed 9248 times
Post Reply