Information om båttyp, bogserbåt (TYR)

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Information om båttyp, bogserbåt (TYR)

Post by edenfeldt »

Tjena.

Söker mera information om följande båt/båttyp. Jag vet egentligen ingenting om den mer än att det kan har varit en militär bogserbåt från början. Har någon lite mera data på båten/båttypen? Just TYR ligger sedan början av 2000 på botten i STHLM:s skärgård och är ett välbesökt vrak av dykare.

Tacksam för alla svar.

//Mats
Attachments
TYR
TYR
163820051118024953.jpg (24.48 KiB) Viewed 21592 times
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Tyr var en vedett båt från början, som senare när hon vart civil byggdes om till bogserbåt.

// lasse
shipman
Posts: 5
Joined: 20 Oct 2005, 18:53

Post by shipman »

Hej på er jag pratade med nån på den båten då dom låg i öviks hamn för många år sedan då hade man massaved och timmer som var lastat på ute vid Ulvön.jag observerade att men drog pråm utan att båten var utrustad med spel .Lasten lossades vid öviks hamn
Besättningen var från stockholm
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Jag sökte om det fanns någon dyklogg på TYR och hittade denna som iof var knapphändig när det gäller just TYR men med flera andra intressanta vrak. Dykarnas generaliseringar över varför fartygen ligger på botten är rolig. :)

http://kthdk.for.ths.kth.se/dyklogg/2005
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Detta är en lite annorlunda historia mot vad vi är vana vid att läsa om i vrakguiden. Det här vraket har ett ”bäst före datum” och kommer inte att vara ett vrak för all framtid.
Det hela började med att det som idag är Tyr, kölsträcktes på Finnboda varv 1954 och levererades till kustartilleriet 1957. I militär tjänst fick hon beteckningen V57 och tjänst-gjorde som isbrytare på dåvarande KA1 i Vaxholm, hon tjänstgjorde även med att dra mål vid skjutning.
Vid leveransen hade V57 en utomhusbrygga och maskintelegraf och rykten säger att maskinisterna vid flertalet tillfällen missade kommandona från utomhusbryggan och skadade en och annan flytbrygga på regementet. Hon hade även minbestyckning, d v s en sluttande akter med minräls
Johan Reistad, Tyrs ägare, berättar att Tyr köptes i julhelgen 1985 och användes som nöjesbåt med turer till bland annat England, Holland och Belgien men fick sedan åter träda i tjänst, denna gång i civil skrud som isbrytare och bogserbåt.

iskallt Under byggandet av Hammarby sjöstad år 2001 grävde byggherren av elförsörjningen till hela området. Timingen var riktigt dålig då det var en kall vinterdag med minus 27 grader. Man försökte att starta reservkraft med elverk men i den stränga kylan var startbatterierna helt döda, man fick inte eller igång den gasolvärmare som man hade, då det till och med var för kallt för gasolen.
Konsekvensen av detta blev allvarlig för Tyr och hon frös bokstavligen sönder. Hon bogserades bort från Hammarby sjöstad och lades ankrad på redden. När Johan kom tillbaka 2-3 dagar senare var hon borta, inte ett spår syntes på ytan. Bottenpluggarna och diverse ventiler hade fryst sönder och när vädret blev blidare tog Tyr in vatten. Hon återfanns under vårkanten med hjälp av sidescan sonar.
Man hör ofta talas om organisationer runt om i världen (även i Sverige) som vill skapa artificiella rev genom att sänka vrak, men här är det tvärt om. Tyr skall lyftas upp till ytan igen och renoveras.
Det är ett stort projekt att lyfta ett vrak. Johan berättar att han har lagt ned cirka två månaders arbete med tunnling och vajerdragning för att förbereda lyftet. Tanken är att Tyr skall lyftas någon gång under 2004.
Lodbrok är den enda kranen i sitt slag på ostkusten och har hög precision, hög lyfthöjd och stort utlägg vilket gör den mycket lämplig för uppgiften.
Lodbrok lyfter 260 ton maximalt 34 meter upp, problemet är bara att Tyr med sina 170 ton ligger djupare än 34 meter. Därför måste man göra lyftet i två omgångar. Först flyttas hon till grundare vatten, där hon läggs på bottnen igen. Sedan tar man ett nytt tag för att slutligen kunna lyfta hela vägen till ytan.

dykningen - Om några simmar omkring och tittar på Tyr är det helt ok, det har jag inte något emot. Däremot är souvenirjägare inte välkomna då det är stöld, säger ägaren när vi frågar om hans syn på dykare kring vraket.
Johan rekommenderar inte dykare att penetrera vraket. Bland annat går de tunga dörrarna åt fel håll och kan slå igen bakom en dykare. Dessutom finns det trädurkar inuti vraket som kan flyta upp och fånga en dykare när som helst.
Dykningen på Tyr sker från båt och det är lämpligt att följa med på de regelbundna turer som arran-geras av dykcenter och klubbar. Vraket är normalt sett bojat.
Då djupet är relativt stort, med ett bottendjup på 36 meter, kan det vara riktigt mörkt så ta med en rejäl lampa. Hon står med aktern nedborrad i lerbotten och har en lutning på ca 15-20 grader. Backen erbjuder intressanta vinschar och på över-byggnaden finns bland annat radarrotorer och lanternor. Här på överbyggnaden kan man också kika in genom de trasiga fönstren och se maskintelegraf och ratt. Missa inte märket på skorstenens babordssida och livbåten. Simma fram och titta på styrbords ankare, samt fören som står rakt upp i vattnet. Babords ankare var utlöpt då hon sjönk och ligger på botten. Det finns mycket att titta på och lämpligen tar man även ett varv på utsidan av skrovet runt aktern. Ett intressant vrakdyk helt enkelt!
http://dykmag.net/sv/docs/b_skandinavie ... ?vrak_id=6
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Jo, och Johan R är delägare i Baltic Mamuth kranen, så han borde ha goda möjligheter att få upp Tyr igen.

// lasse
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Bärgning...

Post by edenfeldt »

Jag har själv dykt Tyr ett flertal gånger och det är ett trevligt vrak, angående bärgning så var det en kran på plats augusti 04 och det var inte Lodbrok. Enligt vad jag hört så misslyckades lyftet och hon har inte ändrat possition på botten heller. Frågan är om hon någonsin kommer upp.

Men om hon nu bogserades från sjöstaden varför då bogsera ut henne så himmla långt i skärgården? Och sen lägga henne på ankare? Hon ser inte ut att ha legat för ankare alls. Hur som, tacksam för svaret ovan, det var just historien bakom fartyget jag var ute efter. Framtiden får vi väl se hur den blir, synd på en annars fin båt att den ska gå till spillo.

Här är en ekolodsbild jag tagit på henne, man ser att hon hänger i mittvatten/står på aktern kraftigt nedborrad i dyn.

Eko på vraket TYR. 040612
Attachments
Eko på vraket TYR. 040612
Eko på vraket TYR. 040612
163820040614122522.jpg (96.18 KiB) Viewed 21269 times
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej
Vedettbåten V57 registrerades sommaren 1984 (SLBR - 13254) sedan hon skänkts till Intresseföreningen Svenska Röda Korset - My, Stockholm och fått namnet MY-08. (Systerbåten V56 fanns f ö vid KA5 i Härnössand)
Vid registreringen konstaterades att byggår och ort var fel, och att hon skulle vara byggd 1954 vid Örlogsvarvet, Stockholm. Hon tillfördes KA 1 i Vaxholm. I slutet av 1988 köptes hon av Föreningen M/S Karlsö Uppsala, Uppsala (Johan Reistad m fl), och omdöptes till TYR. Under Reistads tid som ägare av Gustavsviks torrdocka i början av 1990-talet, såg jag henne i dockan.
Hälsningar
Bengt Westin
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Tyr

Post by Rolle »

Är det ingen som har en bättre bild på henne...
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Precis.

Post by edenfeldt »

Just vad även jag letar efter, flera bilder, ritning...?
Vem kan sitta på denna information, är det någon som har detta i digitalform?
Ron
Posts: 1
Joined: 22 Jan 2010, 17:12

Re: Information om båttyp, bogserbåt (TYR)

Post by Ron »

Ledsen för att återuppväcka en sån här gammal tråd men är det någon som har någon mer information om eller bilder av Tyr?
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Information om båttyp, bogserbåt (TYR)

Post by Christer Samuelsson »

LIgger hon kvar som dykobjekt ??

Christer
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Information om båttyp, bogserbåt (TYR)

Post by Borgholm »

Hon ligger kvar och man får väl anta att ägaren har gett upp planerna på att få upp henne :?

http://www.dykarna.nu/dykplatser/smedsk ... r-367.html
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Information om båttyp, bogserbåt (TYR)

Post by Fredrik »

Bara lite nyfiken och utan att ha läst det finstilta. Vem äger Tyr idag?
Post Reply