Herkules
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Herkules
Inte nog med att det finns nyheter om henne. Dessutom kan vi ge inlägget hennes rätta namn och släppa den gamla som börjar bli överfullt.
Hon låg i Rotterdam mellan den 20-22 december för att lasta ombord huvudmaskinen på Viona. Ankom Hamburg med skrovet den 26/12 och gick norrut mot S:t Petersburg. Efter en del problem med nedisning i inloppet till Finska viken och därmed en del isbankning, kom man i morse till S:t Petersburg. Därifrån skall man bogsera ett 212 meter långt skrov till Trondheim.
Uppgifterna kom i dag från rederiet via Christer till oss Kalixbor som gör vågen varje gång vi får nyheter om bogserbåtar.
http://www.tugspotters.com/tugs/fotos/h ... H.Maat.jpg
Hon låg i Rotterdam mellan den 20-22 december för att lasta ombord huvudmaskinen på Viona. Ankom Hamburg med skrovet den 26/12 och gick norrut mot S:t Petersburg. Efter en del problem med nedisning i inloppet till Finska viken och därmed en del isbankning, kom man i morse till S:t Petersburg. Därifrån skall man bogsera ett 212 meter långt skrov till Trondheim.
Uppgifterna kom i dag från rederiet via Christer till oss Kalixbor som gör vågen varje gång vi får nyheter om bogserbåtar.
http://www.tugspotters.com/tugs/fotos/h ... H.Maat.jpg
God fortsättning på nya året. Jag har roat mig med att rekonstruera HERKULES historia genom att följa henne i Båtologen. Byggdes 1977 i norska Lindø. Mäter 45,17 x 12,37 x ?? m – 560 Brt och har, en för mig,
okänd dieselmotor på 8 400 Ehk
Byggdes för A P Möller, Ringkjöbing som MAERSK BLOWER. Såldes 9 mars 1987 till Soc Italiana Offshore Srl, Napoli och de kallade henne AZZURRO PRIMO och när hon okänt år köptes av The Alexandra Towing Co Ltd, Liverpool döptes hon om till ENDURANCE. Såldes i sept 1994 till Klyne Tugs (Lowestoft) Ltd, Bridgetown, Barbados och bytte namn till ANGLIAN DUKE. I slutet av aug 2002 köptes hon av Megalohari Hellenic Tugboats, Pireus och fick sitt femte namn, PANAGIOTAKIS STAR. Köptes i juni av 2005 av Marine Carrier, Piteå som övertog den 10 juli i Pireus och döpte till HERKULES.
Är det någon som har fler pusselbitar?
Bw
okänd dieselmotor på 8 400 Ehk
Byggdes för A P Möller, Ringkjöbing som MAERSK BLOWER. Såldes 9 mars 1987 till Soc Italiana Offshore Srl, Napoli och de kallade henne AZZURRO PRIMO och när hon okänt år köptes av The Alexandra Towing Co Ltd, Liverpool döptes hon om till ENDURANCE. Såldes i sept 1994 till Klyne Tugs (Lowestoft) Ltd, Bridgetown, Barbados och bytte namn till ANGLIAN DUKE. I slutet av aug 2002 köptes hon av Megalohari Hellenic Tugboats, Pireus och fick sitt femte namn, PANAGIOTAKIS STAR. Köptes i juni av 2005 av Marine Carrier, Piteå som övertog den 10 juli i Pireus och döpte till HERKULES.
Är det någon som har fler pusselbitar?
Bw
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
F-n att man inte kan hålla reda på de skandinaviska länderna!!Jörgen M wrote:Sitter och tittar i dansk skeppslista årg 1994 och ser här 2 systerfartyg till Herkules, dessa är byggda på Odense Stålskibsvaerft Lindövaerft 1976/77 så jag tror att även Herkules är byggd där. Maskineriet är i såfall MaK12M453AK och med en bollard pull på 100ton
Mvh
Jörgen M
Mvh Bengt W
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Man har suttit och kollat AIS:en sen nyår i hela Finska Viken, Östersjön och genom Öresund, utan att se ett spår av Herkules.
"Säkringen" hade nog gått, för när Christer pratade med rederiet så fick han dagens position. Till ankars vid Själlands udde för SW-kuling. Ekipaget har en väderlimit på 10 m/sek. Ingen kul årstid med den begränsningen innan man är framme i Trondheim.
Vi har ingen aning om vad hon har på kroken, förutom att det är en båt eller skrov på 212 meter. Ni som bor närmast stranden kan åka ner och ta en bild.
"Säkringen" hade nog gått, för när Christer pratade med rederiet så fick han dagens position. Till ankars vid Själlands udde för SW-kuling. Ekipaget har en väderlimit på 10 m/sek. Ingen kul årstid med den begränsningen innan man är framme i Trondheim.
Vi har ingen aning om vad hon har på kroken, förutom att det är en båt eller skrov på 212 meter. Ni som bor närmast stranden kan åka ner och ta en bild.

-
- Posts: 65
- Joined: 14 Feb 2005, 21:03
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Sedan i morse har vi hittat rätt på Herkules på Skagens AIS, men hennes manövrar är så underliga så vi vet inte vad som pågår. Hon har girat babord runt Skagen och fortsatt ner mot SV, men har nu svängt in i bukten mellan Hirsthals och Hanstholm. Hon kanske behöver vänta ut att sjön ska lägga sej, men varför där?
Nåja, någon förklaring finns väl.
Nåja, någon förklaring finns väl.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Christer och jag funderar på att gå vakt för att hålla reda på alla AIS-sidor. Skämt åsido så hittade vi igen Herkules för ett par timmar sedan på ingående till Stavanger och just nu har hon assistans av en Norsk bogserbåt som heter Haabull med 35 tons dragkraft. Förmodligen får hon hjälp med att förtöja någonstans, eftersom det är varning för 18 m/sek mellan S och SO. Väderlimiten var 10 m/sek som jag skrev tidigare i tråden.
Har vi ingen här i Forumet som finns i Norge och kan ta en bild på ekipaget på sin resa till Trondheim?
Har vi ingen här i Forumet som finns i Norge och kan ta en bild på ekipaget på sin resa till Trondheim?
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Dec 2005, 14:06
- Location: Stockholm
Herkules med skrov gick idag söndag 22/1 från Stavanger. Hon fick hjälp av bogserbåten Lars och en till ifrån Bogser og Bjerging. Tror inte de kommer så långt för det skall blåsa kraftigt de närmast dagarna. Jag ligger på Maritime GMC varv med Normand Neptun och har god översikt på hamninloppet i Stavanger.
Normand Neptun
Normand Neptun var de den som fick brand i maskin
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Dec 2005, 14:06
- Location: Stockholm
Ja det stämmer. Ett bränslerör på 2:an gick på väg från Brasilien till Norge. CO2 Blev utlöst och skutan blev bogserad till Ferrol i Spanien. Därefter följde en en förnedrande färd som pråm till Stavanger efter Belgiska bogseraren fighter (snacka om David och Goliat) med en snittfart på 4.5 knop. Fighter fick också problem med ett bränslerör så det blev pit stop i Den Helder på vägen. Nu är vi i slutfasen på varvsbesöket och räknar med att vara igång på spotten om ca två veckor. Efter nio år i Brasilien var det mycket som behövdes bytas ut och förbättras.
Bilden är på hamanbogseraren Peter som kopplar på väg in till Den Helder
Bilden är på hamanbogseraren Peter som kopplar på väg in till Den Helder