Ser idag på AIS-live att en tug med namnet "Sontinja" är på väg söderut på Vänern. Har signal: OXAD2
Någon som vet något om detta fartyg?
Sontinja
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Här är hon, dragandes på en av Sandinges pråmar.
- Attachments
-
- sontija_213.jpg
- (188.29 KiB) Downloaded 295 times
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Sontinja
slagen av Börje
Från STP-Norway:
"SONTINJA" (ex norske "Bamble") - Slepebåt.
B 1968 Leirvik, Stord. Isbryter baug. Sert. Danmark til 4/2007. Loa 20.7 m, br. 6.6 m, dypg. 3 m. Bergen Diesel 630 hk. CPP. 7 ts B.pull. Norwinch 10 ts hydr. slepevinsj, 400 m 28 mm wire. 9 t/m krane på dekk. GMDSS A2, Furuno, Kartplotter. 2x1 + 1x2 manns lugarer, messe, bysse, wc/dusj. Idé DKR 1.05 mill.
Bild:
http://jtashipphoto.dk/JTA-Sontinja.htm
Från STP-Norway:
"SONTINJA" (ex norske "Bamble") - Slepebåt.
B 1968 Leirvik, Stord. Isbryter baug. Sert. Danmark til 4/2007. Loa 20.7 m, br. 6.6 m, dypg. 3 m. Bergen Diesel 630 hk. CPP. 7 ts B.pull. Norwinch 10 ts hydr. slepevinsj, 400 m 28 mm wire. 9 t/m krane på dekk. GMDSS A2, Furuno, Kartplotter. 2x1 + 1x2 manns lugarer, messe, bysse, wc/dusj. Idé DKR 1.05 mill.
Bild:
http://jtashipphoto.dk/JTA-Sontinja.htm
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Sontinja
En får tacke, som man säger här i Värmland.
sontinja
Sandinge hade en pråm i Karlstad som skulle ha dragit ner en Yankee-Cylinder till kajen vid Göta (Göta krökarna, Göta Älv), för Lilla Edets pappersbruk. Sontinja skulle göra jobbet, men hastigt och lustigt ändrade man sig och tog det Svensktägada men Nis-reggade fartyget Danubia, för transporten.
Sonttinja fick alltså gå upp till Karlstad och hämta den tomma pråmen - vad Sandinge säger och tycker om den här affären kan man ju bara tänka sig.
Sontinja avgick tidigt denna morgon, med tom pråm.
Enligt vanligtvis välunderättade källor fick Danubia problem vid ankomsten till Götakajen som är kortare än fartyget - cylindern som vägde 80 ton, var felplacerad i rummet, förhalning var inte möjligt. Så enligt samma källa skulle man försöka "slida" cylindern i rummet till rätt position för lossning.
Hur det gått är i nuläget obekant.
Sonttinja fick alltså gå upp till Karlstad och hämta den tomma pråmen - vad Sandinge säger och tycker om den här affären kan man ju bara tänka sig.
Sontinja avgick tidigt denna morgon, med tom pråm.
Enligt vanligtvis välunderättade källor fick Danubia problem vid ankomsten till Götakajen som är kortare än fartyget - cylindern som vägde 80 ton, var felplacerad i rummet, förhalning var inte möjligt. Så enligt samma källa skulle man försöka "slida" cylindern i rummet till rätt position för lossning.
Hur det gått är i nuläget obekant.