Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Klicka på bilden Kapstan så får du en förstoring där du kan se vad jag undrar över. Det finns mycket riktigt förråd under backen också men det är den extra byggnaden som står på backen som väcker intresse. Man får därifrån bättre uppsikt föröver så min gissning är att det har med det att göra.
Re: Mesinian Bay, Gr
Hittade den här bilden på Ioannis med extra överbyggnad på backen. Den är lite tydligare. Ser nästan ut som en extra brygga. Det verkar finnas en del antenner mm på taket.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är kontrollrum för lastning. Denna tankern har manifolden placerad längre fram. Hon är till för lastning från FPSO enheter vilket sker framtill istället för midskepps. Nedan kan du läsa mer om dessa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_ ... offloading
Ja det är kul att se så många olika typers fartyg i din vik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_ ... offloading
Ja det är kul att se så många olika typers fartyg i din vik.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Här kan man se Ioannis i ännu mera närbild. http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=646193.
Re: Mesinian Bay, Gr
Viking Viscount was built in 1976 by Aalborgs Værft A/S, Ålborg, Denmark, for service between Felixstowe-Zeebrugge. Viking Viscount was transferred to the South Coast in 1986 for the route from Southampton to Cherbourg. The UK port later transferred to Portsmouth. In December 1987, ownership passed to P&O European Ferries, and in 1989 she was renamed Pride of Winchester. In 1989 Pride of Winchester spent some time on the Dover-Calais route. In 1994 Pride of Winchester was sold to Greek owners Lasithiotiki Anonymi Naftiliaki Eteria (L.A.N.E.). Pride of Winchester was renamed Vitsentzos Kornaros, and used on the Lane Lines route Piraeus-Agios Nikolaos, Crete.
Historiken är inte uppdaterad för Kalamata är inte nämnt. Hon kommer troligen varje lördag.
Re: Mesinian Bay, Gr
Härligt att se dessa färjor som är inne på sista versen. Personligen gillar jag denna lite äldre design, lite lätt nostalgiker kanske...
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Bilbåten Lapis Arrow gav sig iväg igår middag och befinner sig nu söder om Peloponnesos på en NO kurs på väg till TR BORUSAN? Svårt att förstå vad det betyder men om man googlar på det så kommer på en av posterna upp BMW med bilder på bilar. Klassningen verkar klar är slutsatsen som jag drar. TR står för Turkiet gissar jag men finns det bilar att hämta där?
Re: Mesinian Bay, Gr
Det skulle kunna röra sig om bilar på andrahandsmarknaden som skall skeppas.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Det var nog som du trodde Kapstans. Hon anlöpte en plats i Marmarissjön där hon låg och förmodligen lastade begagnade bilar. Hon gick därefter mot Israel och ligger sedan igår i Il Ash på Västbanken.
Re: Mesinian Bay, Gr
Där behöver man nog det mesta som rullar så begagnat är en bra merknad.
Under mina år i GBG så var Sydamerika en mycket stor begagnad marknad för begegnade lastbilar. Det mesta nära skrotdöden men kunde nog rulla lite och reservdelar gav dom, men att lasta skiten med kran i "underrummet" på tex Bo Johnson och de andra som gick på Sydamerika var inte roligt.
D
Under mina år i GBG så var Sydamerika en mycket stor begagnad marknad för begegnade lastbilar. Det mesta nära skrotdöden men kunde nog rulla lite och reservdelar gav dom, men att lasta skiten med kran i "underrummet" på tex Bo Johnson och de andra som gick på Sydamerika var inte roligt.
D
Re: Mesinian Bay, Gr
Visst är det så och även Afrika tar emot en hel del av den äldre bilparken. Av sådan volym faktiskt att det tom står med som en stor enskild vara i statistiken. Det är väl bra med återanvändning även om man kanske hellre sett att de fått nyare både säkrare och mer miljövänliga fordon. Just lastfordon är populära och de behövs väl när industrialismen börjar ta sin fart i utvecklingsländerna.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Bilbåten Lapis Arrow är tillbaka i Mesinian Bay igen efter sin tur till, först Marmarissjön i Turkiet och sedan Alexandria. Efter Alexandria blev det ankarplatsen utanför piren i Kalamata igen. Där har hon nu legat några dagar. Var inte besiktningarna klara eller har hon svårt att få arbete? kan man undra.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är ju svårt att sia i. Det kan vara att man besiktar lite undan för undan eller att det faktiskt är en nedgång nu. Jag kan inte riktigt bilbåtarnas säsonger. Om man ser på en vanlig lastbåt så finns väl fyra kvartal på året. Första kvartalet är vanligen sämst efter julen, andra kvartalet det näst bästa på året inför semestern, kvartal tre näst sämst med semestrar och starten efter de samma slutligen kvartal fyra bäst inför jul. I semestertider minskas ju aktiviteten en smula då många verksamheter går på sparlåga eller står still på land. Men som sagt i enskilda fallet svårt att avgöra.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Lapis Arrow verkar ligga kvar utanför Kalamata. Jag kan inte kolla med kikare för jag befinner mig i Sverige. Hon gjorde en resa till Turkiet och Egypten i slutet juni början juli. Sedan blev det stopp.