Göta Kanal i gamla slusslistor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Oavsett om Augusta var med eller ej var det ett vackert fartyg:

Image

från
http://www.digitaltmuseum.se/things/far ... 39&pos=29#

Kan det varit så enkelt att Galeasen och Slupen lyfte in Guldkroken så långt de kunde. Och fotot tidigare publicerat var det slutliga lyftet med pråmar?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Jag har också tolkat det så, att den pråmliknande farkosten inte är identisk med AUGUSTA. AUGUSTA borde ju anspela på galeasen på fotot från Jönköping, hon hörde ju s.a.s. hemma i trakten och borde väl därför vara den fakrost "som ligger närmast till hands" att ha assisterat vid bärgningen.

Under tiden jag fortsätter att gneta på med mina listor så kan jag ju kasta ut två andra frågor:

1. Lastångaren MUNKSJÖ har jag sett på bilder vid Rosendala brygga i Huskvarna, men har inte lyckats återfinna uppgifter om ångaren någonstans — förrän hon nu med stor regelbundenhet dyker upp i Sjötorps passagelistor. Ter sig således som om fartyget gick mellan Göteborg och Jönköping, eller?
Byggd när, senare öden???

2. En annan regelbunden befarare av Göta Kanal, som återkommer under 1910-talet såväl i listor från Norsholm som Sjötorp är oljepråmen PETROLEA. Vad var detta för märklig farkost?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Petrolea efterfrågas:
Bogs 13107 Björn b 1915 Eriksberg och Petrola vid töreboda delförs.jpg
så har jag hittat ett klipp om pråmar utan namn men Johan har ju redan nämnt dem:
Gottfrakt år 2 bogserbåtar mem jkp ToR under kanalens öppnatid Östgötaposten 1900-02-23.jpg
Gottfrakt år 2 bogserbåtar mem jkp ToR under kanalens öppnatid Östgötaposten 1900-02-23.jpg (172.56 KiB) Viewed 24161 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Fint, att du hittade Björn. Då bör Petrolea ha ägts av Esso.
Vem var då denne redare vid Vättern med 2 bogserbåtar och 6 pråmar?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Rederiet kallades för Tändsticksbolaget, vem som stod bakom beror väl på vilket årtal man åsyftar.

har faktiskt lyckats googla fram Munin men vilken bogserbåt det är??
På väg förbi Norsholm är de så småningom iaf för kortet är taget vid Tegelbruket mellan mem och Söderköping.

Image
:
http://stragnhildsgille.se/bildarkiv/di ... p?pid=8441
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Återkommer om bogserbåtar och deras pråmar. Håller fortfarande på att plöja mig igenom det digra material jag hittade på Arkiv Digital.
Det där med MUNIN kan jag troligen bidra med att reda ut framöver, men jag har långt ifrån kommit till analysstadiet ännu.

En farkost som förbryllar mig, för att jag inte känner igen hennes (!) namn är "NATALIA" som tydligen antingen levererade en massa kol till Motala Verkstad västerifrån eller transporterade varor från nämnda plats, för hon förekommer flitigt i "nedgående" fartygslistor såsom inklarerade i ömsom Motala, ömsom Forsvik (mest Motala). Vi pratar nu om åren runtomkring 1920. Hon är kategoriserad som, troligast, lastångare, men möjligen lastmotorfartyg (de flesta lastångare fick benämningen "ml" men några, bl a Vieille Montagnes ångare — men även Frejabolagets FREJA 1 — 6, "ma", precis som just NATALIA).

Just Vieille Montagne stod för de allra flesta inklareringarna vid kanalstationerna (Forsvik i detta fall). Malmtrafiken måste hela tiden varit av oerhört stor betydelse för hela kanalens överlevnad.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

När det gäller pråmen MUNIN så verkar det framförallt ha varit bogserbåten BJÖRN som i olika kombinationer transporterade två av de tre pråmarna LOKE, MUNIN och ÖDER. Men som sagt, jag återkommer!
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Jag återkommer när jag digererat och idisslat (om det nu inte är samma sak!) detta digra material! Särskilt spännande blir det när jag hittar två olika källor från samma år, som t ex passagelistor från Norsholm från 1937, när jag även har hamnlistor från Hästholmen. En hel förgången värld börjar ta gestalt!

I avvaktan på att jag ska börja bli färdig att presentera något (det här tar en del tid!) kan jag ju

1. konstatera att BJÖRN som bogserare åt PETROLEA var ytterligt frekvent förekommande andra halvan av 1910-talet och en lång bit in på 1920-talet. Återkommer med mer exakt information.

2. Man kan ju kasta ut ett köttben så länge: En ganska flitigt förekommande motorseglare i varje fall 1937 är SJÖLIVET, en farkost jag aldrig hört talas om förut. Någon som åter sig att ge mig och andra upplysning? (Tips: Finns i Norsholms passagelistor)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Sv Skl 1939: SJÖLIFVET, regnr 1950, galeas, 20 hk, 43.26 brt 30.28 nrt. Dim: 18.37 x 5.20 x 1.96 m. Byggd 1880 i Stavanger av fur; förbyggd 1891. Redare: Karl Gustav Erik Karlsson, Skeppsgården (H); själv befälhavare; ensamägare. Upphuggen 1941.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Återkommer till sjölivet, och Sjölivet, på Göta Kanal.

En viss dechiffreringskonst är nödvändig. Inte nog med att somliga präntade namnen på förbipasserande farkoster mycket prydligt medan andra skrev nästan oläsligt. Definitioner kan vara besvärliga. Vad är t ex en motorångare? Och var går gränsen mellan motorskuta och "motorbåt" (Frey, Rex, Bele m fl)? Tydligtvis är en "motorbåt" ett lastmotorfartyg som aldrig varit avsett att segla.

Namn kan också vara förvirrande.
Att Sylviana kan vara svårstavat är kanske inte så konstigt ("Salvina" t ex). Lustigt är också att Wilhelm Tham bokförs på största allvar i passagelistorna som "Tammen" ibland.
Ariadne har man dock — så långt jag hunnit gå igenom materialet stavat rätt, hör och häpna, medan Astrea uppträder under artistnamnet "Astoria" (!) vid något tillfälle.

Svårare är namn som för mig inte är helt bekanta. Fanns det en motorskuta Denia t ex?
Eystrasalt är också en flitigt återkommande båt på 1940-talet, som jag inte tror jag frågat om tidigare.

Från och med beredskapsåren och därefter tycks många av de ångare som normalt dessförinnan trafikerat Göteborg - Vättern ha börjat utsträcka sina turer österut, till Linköping och troligen också Stockholm. John Ericson, Ran, Helge, Gerd, Nerike, Småland, Jönköping, Wettern I och Wettern II hör alla till denna kategori.

B T 1 och B T 2 förbryllar mig också. Tycks ha gått ( fr a B T 1) i skytteltrafik österifrån till Linköping. Liksom Rengen som flera ggr i veckan avgick österut från sannolikt Linköping. Ter sig som om denna båt ("Rängen" understundom) måste ha gått mellan Linköping och Söderköping; längre bort kan hon (?) knappast ha hunnit av mina listor att döma.

Allt ovanstående får fortfarande betraktas som en "trailer" över vad som komma skall ...
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Denia, regnr 7112, ca 130 ton last, ex Necken II, byggd 1923 i Lödöse.
Eystrasalt (poetiskt namn på Östersjön) 72 brt, 20.42 x 5.98 x 2.84 m, byggd 1937 i Råå tillhörde Svenska Staten (Kungl Lantbruksstyrelsen; senare Fiskeristyrelsen.
BT I och II kan ha lastat bensinen och/eller dieseloljan i Norrköping eller Stockholm.
Det gick mycket tackjärn från Oxelösund till Motala Verkstad - vem gick med det? På senare år var Äran, regnr 4114, sysselsatt i den trafiken.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Återkommer!

BT 1 & 2 kan inte ha lastat längre bortifrån än Norrköping vad jag kan förstå. Men som sagt, det kommer mera.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

För kalenderbitarna: det var BT II, regnr 8069, såld 1942 till Tyskland > BRINCUM, som kunde gå i Göta Kanal;
BT II, regnr 6373, > DAGÖ > BROTANK var för stor.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by båtolog »

BT 1 reg.nr. 7999 blev Örebro Rex / Norrtank. står som ponton i 1980 års skeppslista.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Knut Klinghjert »

BT1 och BT2?
Attachments
b_t_II_1936_2.jpg
b_t_II_1936_2.jpg (63.71 KiB) Viewed 23656 times
norrtank_1935_1.jpg
Post Reply