Göta Kanal i gamla slusslistor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Hittade denna hemsida:
http://www.arkivdigital.se

Här fanns bl a rätt mycket digitaliserat från Göta Kanalbolags digra samlingar med slusslistor och liknande (vilka jag botaniserade i redan som nördig 14-åring, själva ordet var inte uppfunnet 1969 ...)

Införskaffade bums på CD-skiva en rätt stor mängd avfotograferade sidor från diverse böcker.

Tänkte i likhet med Hästholmentråden presentera diverse godbitar framöver. Börjar dock med en aptitretare som väl bör falla herr Skepparättling i smaken! :D
Från Norsholm år 1911. Tyvärr kan man inte läsa ut vad som är uppgående respektive nedgående trafik.

Image
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

MYCKET!! :mrgreen:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med upp eller ner.
1917 är första året det finns dagbok bevarad och jag tror det är på Carl Gustaf. 1911 var iaf farfar 16 år så han bör ha varit ombord.

Första datumet bör ju vara ner iaf, för då såg de alltid till att ha skutorna i hemmaviken. Så seglationen började i Harge
Underligt att det är två rader och 2 datum i april....

Ser fram mot fortsättningen.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Fann fler Engdahlare år 1911 ...

Image
Är väl rimligen Fanny 2337 från Lemunda?

Rad två i förra inlägget visar sig höra hemma med ovanstående fartyg märkligt nog, men i högermarginalen ser man detta. Rätt skum bokföring!
Så 28 april bör ha varit första uppgående tur (frågan är vart, från Vättern via Norsholm till vardå då? "Vart är vi på väg" ?

Carl Gustaf har jag dock ett öga på fortsättningsvis. 1923 - 1927 finns komplett uppsättning datum för nedåtgående turer och där förekommer han (har bara hunnit gå igenom 1923 ännu så länge). Här är de:

CARL GUSTAF
230526 <Forsvik
230626 <Mem
230719 <Mem
230907 <Mem
231020 <Mem


Märkligt nog finns inte digitaliserat någon liggare över uppgående turer. Vilket bl a innebär att jag inte har någon koll alls på båtarna som gick Stockholm — Jönköping, de är inte bokförda bland nedåtgående fartyg. Jag letar alldeles särskilt efter vad som hände med lastångaren Tyra sedan Ångfartygs AB Göta Kanal tog över jönköpingsbolaget.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

På ång-galeasen Carl Gustaf av Harge var det Daniel som var skeppare.

Och på slupen Fanny bör det varit storebror August som var skeppare. Undrar just vad storebror tyckte om att lillebror förde större skuta.... Som dessutom hade maskin något Fanny inte fick förrän 1916.
August var även en tid befäl på Elvira av Lemunda, annars var han skeppsbyggmästare vid Näs.


1923 var det nog Albin "Casper" Pettersson som var befäl på Carl Gustaf (en svåger till Daniel), stämmer detta med liggarnas anteckningar?

Kunde vara intressant att få datum/år då hon sist figurerar.
Efter Albin "Casper" blev Bror "Storljugar'n) Carlsson befäl, och även delägare. Sen är det dåligt med uppgifter fram till att hon 1937 anges påbörjats att huggas upp. Och innan dess skall hon legat upplagd något/några år.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Får återkomma. Liggaren över nedgående fartyg 1923 innehåller endast uppgifter om fartygsnamn och typ (med en del felaktigheter insmugna) samt var man klarerade någonstans.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by tugtrafik »

"Seglations Special" för Karl XIII:s sluss 1840-1843
Under perioden passerade olika fartygstyper:
Ångfartyg (Polhem, Telford, von Platen,Thunberg, Nordevall och Wermland)
Nordevall passerade Forsvik 24 ggr/säsong på sina resor mellan Stockholm och Göteborg. Ofta möttes Thunberg i Forsvik
Övriga typer: Båt, Slup, Jagt, Skonert, Galeas.

Image
Image
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by tugtrafik »

Karl XIII:s sluss 1840-1843

Image
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Fascinerande! Transporter Göteborg - Grenna och Göteborg - Jönköping.
Och kommentaren "Twärtom" är ju underbar!

Men vad heter båten under post 243? Från Göteborg till Husbyfjöl (nuvarande Borensberg)!
Man bytte namn vill jag minnas, när orten skulle få järnväg, och man tyckte "Husbyfjöl" lät för bonnigt, särskilt på össchöttska ...
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Jag tror, att nr 243 heter ERKEBISKOPPEN - med två 'p'!, och befälhavaren heter Wolfbrandt.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by tugtrafik »

Image

Image
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Glädjeviken var en för mig hittills obekant lastageplats - undrar, om den gjorde skäl för namnet?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Huuu.

Släktforskning är ju bara att lägga ner, och då var denna handstil ändå inte den mest drivna...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Nr 255 Charlotta Ellvira? hade last av 'Toma Fustager'. Idag används ordet mest om de små ölfaten av stål à 30 liter, men hur stora var de då?
Nr 256 Commendeuren hade 580 skeppund järnmalm à 170 kg = 98,6 ton och nr 257 Phoenix hade 540 skeppund = 91,8 ton.
Nr 402 Christina hade last av 'Toma ???? Käril' - vad för slags kärl?
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by tugtrafik »

Image

Image
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by tugtrafik »

Image
Post Reply