Göta Kanal i gamla slusslistor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by L-J »

Torsten H wrote:Glädjeviken var en för mig hittills obekant lastageplats - undrar, om den gjorde skäl för namnet?
Huruvida den gör skäl för namnet är för mig okänt men
Glädjeviken ligger i Drothems socken, Hammarkinds härad, numera Söderköping, Östergötland.
Man lastade ut malm från gruvan i Uggletorp från den viken.
L-J
Last edited by L-J on 05 Mar 2014, 16:36, edited 1 time in total.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Dessa gamla listor är helt fantastiska!

Själv håller jag f n på att botanisera i "Fartyg passerande Norsholm 1911 — 1922".
En del märkligheter noterar jag (har bara hunnit titta på 1911–1912 ännu.

1. Man bokförde tydligen inte kanalångarna som passerade vidare mot Vättern — Jönköping / västgötadelen — Vänern / Göteborg bland passerande fartyg.
Däremot passagerarångarna Linköping och Wisingsö.

2. Det har varit diskussion på annan plats på forumet problematiken kring Harges bogserbåtar.
De uppgifter jag hade om att man bogserade pråmarna Frey och Oden med tegel till Jönköping stämde i varje fall inte dessa år!

1911:
Bogserbåten Harge (Lundqvist) + pråmarna Frey och Oden passerar Norsholm

110508, 110515
110605, 110619
110701, 110717, 110729
110811, 110826
110908, 110918, 110929
111014, 111025

MEN dessutom passerar ångbogseraren Harge II (Carlsson!)
110528
110604
tydligtvis utan pråmar.

Image

Hur hänger nu det här ihop? Harge II byggdes 1907 och blev okänt år omdöpt till Harge.

1912 noteras enbart Harge med Frey och Oden, detta år passerande 9 gånger t o r mot 7 föregående år. Det förefaller gå 10 — 14 dagar från det man passerar österut tills man återkommer till Norsholm igen. "Vart var man på väg?"

Återkommer när jag tuggat igenom alla åren fram t om 1922!
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by zoroaster »

Vilka samlingar av fakta... och att dom finns kvar ännu bättre.
Har ju arbetat i museivärlden och det som jag själv tycker är trist är att man inte intervjuar levande personer utan att som här intresserade lägger ner ett stort arbete på att hitta dokument och historian bakom det hela.
Och när man tänker på vad som hände med Annica där man inte har kvar listor.

D
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

jag själv tycker är trist är att man inte intervjuar levande personer
Håller fullkomligt med! Själv hann jag bara intervjua Einar Sjöö, distriktsöverlärare i Motala, när han levde, och tyvärr finns ingen kvar att fråga när det gäller de tider jag är intresserad av. Anders E har ju lyckats samla en hel del historier, och det bästa vi kan hoppas på är att minnen, andra forummedlemmars bilder och den här typen av egentligen torftig "tabellinformation" kan förmå skapa någon form av känsla hur det var på den tid det begav sig. Lite grann därför jag vill skapa denna typ av tråd. Hoppeligen dyker det längs resans gång upp bilder och berättelser om människor av kött och blod.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Det blev ett gigantiskt gnetande för att försöka få ihop en helhetsbild av dessa myriader listor som finns ute på nätet! Återkommer när själva insamlingen är klar, och jag (hoppeligen) lyckas få ihop någon syntes av all fakta. Det känns som om man har någon bokstavsdiagnos där man sitter och skriver av alla dessa listor. Men det ordnar sig väl så småningom ...

Under tiden kastar jag ut frågan om en pråm som figurerar framförallt i Norsholms men även i viss mån i Sjötorps passagelistor, nämligen pråmen ÖDER (Carl Pettersson 1910, Andersen 1912, Bengtsson 1919 bl a) som var flitigt förekommande under 1910-talet (ur Norsholms perspektiv tydligen passerande varannan vecka i vardera riktningen sommartid). Troligen hörde pråmen ihop med bogserångaren VULCAN i varje fall år 1913, tillsammans med pråmarna BRAGE, THOR och YMER.

I början av 1910-talet figurerade även ett antal pråmar FINSPONG numerade med romerska siffror som rätt flitiga gäster i Norsholm. Det känns lite mystiskt. Att det förekom sjötrafik från Finspång är väl känt, men vad gjorde dessa pråmar just i Norsholm och hur kom de dit?

Känns inte som alldeles enkla frågor att besvara, men jag säger som en kufisk professor jag tvingats ha kontakt med för länge sedan att "Problem är till för att lösas". Visserligen bidrog han aldrig själv med några lösningar, men ändå ... :roll:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Bokstavskombinationen är väl N.Ö.R.D... :wink:
Sen var detju det här med pråmar...
Huuu dessa är inte lätt, av de som Johan räknat upp har jag bara hittat detta:
Thor av Jönköping pråm byggd okänt år i Sjötorp.
Denne Thor skall vara det flytetyg som levererat störst last på en köl till Jönköping, 330 ton tegel från Harge.
Last edited by Skepparättling on 27 Apr 2014, 19:07, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Image
Kan det då vara denna Thor som ses längst till vänster, år 1896 vid bärgningen av ångaren Guldkroken som förlist vid Häldeholms brygga. Freja ses ju också, men vilken är den lilla bogserbåten månntro (och var hittade jag detta foto? Har jag "stulit" det från någon här, eller är det Sjöhysteriska som har det i sina samlingar?).

Edit: Fotot ingår i Sjöhistoriska museets samlingar.

Image
Då kanske måhända alla de nämnda pråmarna är från Jönköping? Thor lär finnas med på detta jönköpingsfoto också, längst till vänster, följd av Motala Express, Sätra (delvis skymd), Oden och Tyra, den sistnämnda levandes ett undanglidande liv i varje fall för mina ögon ...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Hmm. Helt klart kan man läsa att det står Thor (på den andra kan man på mitt kort läsa 181) MEN sjöhistoriska som har hämtat sin info från skärgårdsbåtar skriver:
1896-05 Bärgas med hjälp av galeasen Augusta, ångfartyget Freja och slupen Ingegärd. Bogseras till Jönköping av bärgningsfartyget Isbjörn. Bärgningen kostar 6.750 kr. Byggs om och renoveras vid Jönköpings Mekaniska Verkstad och döps till Södra Wettern. Trafik på traden Jönköping - Hjo.
Guldkroken.jpg
Så ska man då tro att bogser/bärgnings ångaren är Isbjörn?
Last edited by Skepparättling on 27 Apr 2014, 19:15, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Jag tror, att namnet kan vara HÖDER - Loke, den blinde Höder och pilen av mistel mm mm
Jag har hittat pråmarna:
BRAGE, ex B8, regnr 5021, 181/166, 1905 Grisslehamn, 1925 sänkt Yxlan.
FINSPÅNG, inget exnamn, 246/236, förbyggd 1895 Grisslehamn, 1915 upphuggen.
Attachments
Loke o Höder.jpg
Loke o Höder.jpg (35.55 KiB) Viewed 16455 times
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Nja, det står faktiskt Öder i en hel mängd passagelistor från både Norsholm och Sjötorp under hela 1910-talet. Men det är ju mycket möjligt att det är samma namn som Höder; pråmar och bogserbåtar tycks alla ha fornnordiska namn ju!

Isbjörn är också mycket flitigt förekommande i passagelistorna, men som sagt, jag måste försöka syntetisera det jag hittar på något sätt här framöver.

Det är ju en suverän början i alla fall, dina fynd. Tack för dem!
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Kanske en rospigg som skeppare, skippar inte dom h:et i början på ord?
Det finns ingen registrerad pråm varken med namnet ÖDER eller HÖDER.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Under namnet FALKEN på Sjöhistoriska får man veta, att galeasen AUGUSTA, ångaren FREJA och slupen INGEGÄRD deltog i bärgningen. ISBJÖRN, regnr 1259, bogserade Guldkroken till Jönköping.
Anders - jag såg inte ditt inlägg.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Det finns ett foto på Isbjörn hos Tugboatlars - den var större än den som syns på fotot här. Vad kan det vara för en galeas Augusta, som passar in?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Kankse denna, som hörde hemma i Jönköping vid tidpunkten?

TRE BRÖDER (810)
nyförbyggd 1876 Sjötorp, ek & furu
slup
21,21 x 6,84 m
84,40 brt

18xx Attarps Gård
1868 Vänern galeas
1876 AUGUSTA Fr Cederin, Mariestad
1881 W Hellberg, Mariestad
1889 F Sederin, Mariestad
1892??? Dagmansgården
1893 JP Hörbom, Jönköping aspvirke till Jönköping
1906 AF Jansson, Svensvik aspvirke till Jönköping
1915 CJ Larm m fl Torsö
1916 AE Persson, Nor / Valum. motorgaleas
1921 AD Persson, Råum
1929-11-08 upphuggen
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Men det skulle betyda, att man riggat av Augusta för det här uppdraget och sedan riggat uppe henne igen. Det är en rätt stor skuta, och jag har gått igenom alla registrerade Augustor utan att hitta någon, som passar in.
Post Reply