Mina kom glidandes på Viken in mot Forsvik och spetsnäset. jag mötte upp med gummit och lotsade genom Spetsnäset och Billströmmen. Väl in i den smala Forsviksslussen blev det stopp! Mina fick ta bort båda träna för att med någon cm tillgodo komma igenom brofundamentet. faktum är att minas bredd överstigen kanalens maxbredd!
Detta till pampig orkester som just var i färd med att inviga det nya konstföremålet intill slussen. Göta Kanals VD och Kommunrepresentanter var där och pratade ( dock ej om den dräktiga damen i slussen) när väl Forsviks intresseförening fick igång micken kunde alla hundratals åskådarna höra om den ålderstigna damen Minas historia av Håkan Fredholm ombord.
på lördagen hjälpte jag till med att få upp toppstängerna igen efter kanalfärden.
mattias
Mina knökade sig in i slussen
- m/s munter
- Skepparättling
Re: Mina knökade sig in i slussen
Sorgligt bara att hon ska behöva rigga ner. Det betyder att vissa hamnar i Vättern inte kan anlöpas.
22 meter segelfri höjd vad är det för nonsens....
22 meter segelfri höjd vad är det för nonsens....
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
Sekunden efter bilden akterifrån i Billströmmen så fastnar en stor tallgren i minas rigg!! med följd att det bryts av en bit träd och hela akterdäcket blir "myrrat" ovanifrån!
Jamen så bra att hon "rensar" kanalen lite.m/s munter wrote:Sekunden efter bilden akterifrån i Billströmmen så fastnar en stor tallgren i minas rigg!! med följd att det bryts av en bit träd och hela akterdäcket blir "myrrat" ovanifrån!
Hon var väldigt nyckfull att segla i laber vind, jag har själv stått till rors och fått känna av det.
Nå, det kunde kanske relateras till ett glapp i kilen till roderstocken, vilket torde vara åtgärdat nu..
L-J
- m/s munter
att tillägga var att det var 3 knops medström i billströmmen så det är mest "flumeride" som gäller.. det gick vägen.