Chrysant

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Chrysant

Post by Knut Klinghjert »

Chrysant av Streefkerk har strandat vid Galtabäck söder om Varberg i Oktober 1969.
Någon som har uppgifter om vad som egentligen hände? Vill minnas att det var en lite mystisk "olycka"
Attachments
Chrysant - Streefkerk.jpg
Chrysant - Streefkerk_NEW.jpg
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Chrysant

Post by Jan Schönemann »

Chrysant byggd i Groningen 1927 var på resa Vejle-Varberg med stålplåt när hon 7/10 1969 strandade vid Galtabäck. Dagen därpå drogs hon flott men förklarades totalförlust. Såldes i november till legendaren Alvar Olsson i Varberg som 20/8 1970 sålde henne vidare till Borgå, Finland. 22/9 1981 sjönk hon utanför Borgå och vraket kan beses som dykobjekt i diverse YouTube-filmer.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Chrysant

Post by Knut Klinghjert »

Nu ska jag svara i min egen tråd, eftersom jag för ovanlighets skull lyckats få fram lite uppgifter själv...
Chrysant var på väg från Vejle till Varberg med last av valstråd när hon vid 7-tiden på morronen Onsdagen den 7:e oktober 1969 grundstötte på det ökända Bergsrevet sydväst om Galtabäck, där hon övergavs av besättningen. Obekräftade uppgifter antyder att det snarare var dålig ekonomi, än dålig navigering som orsakade grundstötningen.

Till följd av hård västvind och stigande vattenstånd natten mellan 9-10 Oktober drev hon herrelös av grundet och in mot kusten där hon strandade.
Hon förklarades som totalförlust, läck både i lastrum och maskinrum, och omöjlig att läktra pga. det ringa vattendjupet.

I det läget köper den legendariske Alvar Olsson henne, åker ut med ett par båtar, slänger över en tross och drar in henne till Varberg utan att vare sej lossa någon last, eller täta några läckor... hm, den mannen kunde göra affärer...

Hon såldes sedan till Finland, där Gösta Lindström fraktade sand med henne fram till 22 September 1981, då hon sjönk sandlastad vid Emsalö sydspets.
Attachments
Chrysant i Lidköping  1966.jpg
Chrysant lossar sand i Helsingfors 1975.jpg
Post Reply