3 Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

3 Skutor

Post by Styrman »

Växte upp vid den inre farleden till Karlstad. Kommer ihåg många skutor som gick där frekvent då jag var grabb. Har funderat mkt på vad som hänt med några av dem.
Verona, Comet o en mkt fin båt som hette Henrietta o sedermera Bell Amie har jag för mig. Någon som vet?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 3 Skutor

Post by Skepparättling »

Hmm.

Jag gissar att Verona är 5886 ex Pax. blev smått förvånad att inte finna den bland Ölandsskutorna:
http://www.olandsjarnvag.se/47513294.

Inte heller fanns hon med i Vänerbåtar trilogin.
Trots att Harry Karlsson i "Vätterbåtar" sista uppgifter om henne är att hon hör hemma i Hellekis 1949. Om det rör sig om denna Verona är jag mer än nyfiken på mer uppgifter då det en gång stod Borghamn i röven på henne.

Komet kan det vara regnr 7089, 1960 hemmahörande i Trollhättan?

Den enda Belle Amie ( men jag kan inte hitta Henriette bland dess tidigare namn, och inte i Vänerbåtar heller) jag kommer på nu på rak arm är 2301 ex Aagot. Denna avhandlas i annan tråd under Lilly II och som sådan såldes hon väl tidigare i år till Danmark?

Henriette hittar jag en 7706 om denna vet jag bara att hon hört hemma på Kållandsö, men finns inte i Vänerbåtar.

Ovan enbart "Brainstorming" från min sida
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 3 Skutor

Post by Skepparättling »

En bild säger mer än tusen ord?
5886 Verona av Värmdö f Stig Eld ex Pax.jpg
5886 Verona av Värmdö f Stig Eld ex Pax.jpg (74.65 KiB) Viewed 17880 times
Fotograf Stig Eld.

Kan detta vara efterfrågad Verona?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Re: 3 Skutor

Post by Styrman »

Tycker mig känna igen Verona. Hade också tidigare sökt henne i Vänerbåtar men inte fått napp. Comet var en liten fin klipperstävad stålbåt. Sista gången jag såg henne lastade hon spannmål i Skattkärr, var nog sent 70 eller tidigt 80 tal
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 3 Skutor

Post by Skepparättling »

Hittade bland lånat från det stora WWW. denna Komet vid Klaffbron Södertälje.
Komet vid Södertälje.jpg
Troligen kan man på orginal bilden läsa Komet...

Ser ut att kunna vara en vacker klipperstävad stålskuta.
En bättre bild och en hint om vilken Komet/Comet detta kan vara vore önskvärt

Och framförallt kan det vara den eftersökta skutan
:oops: glömde bifoga bilden
Last edited by Skepparättling on 10 Sep 2012, 19:54, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 3 Skutor

Post by Torsten H »

Så här såg Carthaginian II ex Komet, regnr 7089, ut 2005, ett par månader innan hon sjönk.
Attachments
Carthaginian II.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 3 Skutor

Post by Skepparättling »

Åter igen ett stort tack till Torsten för bild och tidpunkt samt slutdestination.

Själv ska jag dra på mig dumstruten och ställa mig i skamvrån... :oops:

Hade jag tittat i de analoga pärmarna hade jag hittat en 3 bildsvit på när hon passerar och en anteckning om att Alvar Larsson från Örberga varit skeppare ombord, här kommer den sista av bilderna.
7089 Komet skeppare Alvar Larsson Örberga.jpg
Fast är det den ursprungligen efterfrågade skutan??
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Re: 3 Skutor

Post by Styrman »

Svårt att säga men bilderna stämmer med den Comet jag kommer ihåg. Har dock bestämt för mig att den hette Comet med C. Det som var mest framträdande var den fina clipperstäven. Kanske någon i Skattkärr kommer ihåg henne.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: 3 Skutor

Post by Klas Andersson »

7706 Henriette står som strandad på Torsö 21/5 1966.

Men jag är väl helt .....säker på att strandningsplatsen är i en vik strax söder om Kils udde , hon kom in i viken där och blev sen upphuggen av de kringboende.
där finns ytterst små rester kvar av henne, jag dök där en gång och hittade bara lite järnrester och några mässingdetaljer från motorn

tror jag har en bild på henne ! ska kolla
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 3 Skutor

Post by Skepparättling »

Klas Andersson wrote:7706 Henriette står som strandad på Torsö 21/5 1966.

Men jag är väl helt .....säker på att strandningsplatsen är i en vik strax söder om Kils udde , hon kom in i viken där och blev sen upphuggen av de kringboende.
där finns ytterst små rester kvar av henne, jag dök där en gång och hittade bara lite järnrester och några mässingdetaljer från motorn

tror jag har en bild på henne ! ska kolla
Hmmm...

Jag har bilder på 7706 daterade efter 1966?? Är de felaktigt identifierade.

Liksom denna.
3175 Agnes sjunken och 7706 Henriette förtöjd utanpå Kållandsö.jpg
3175 Agnes sjunken och 7706 Henriette förtöjd utanpå Kållandsö.jpg (79.03 KiB) Viewed 17323 times
Jag är helt övertygad trots påskriften att Agnes är den sjunkna till vänster.

Dock ger jag mig inte på att gissa vilken av Vielle III eller IV som passerar utanför
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: 3 Skutor

Post by Klas Andersson »

Precis den bilden jag har !
helt rätt att det är Agnes som är sjunken !

Hon ligger kvar där än !
platsen är en vik på Kållandsö,

datumet 21/5 1966 kommer från Registersidorna som var bilaga i "LÄNSPUMPEN" tidigare.

Vid en sökning hittade ja det här !så mitt datum verkar stämma !
http://www.europeana.eu/portal/record/2 ... ml?start=6

Hittade ochså den här bilden ,men är inte alls säker på att det är sista haveriet ?
vill minnas hon var långt inne i viken där då ?
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupn ... bjid=75026
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: 3 Skutor

Post by Torsten H »

Jag har just åter fått kontakt med ägaren av Pax ex Verona, som meddelar, att det finns mera att läsa om den på
http://friebel.home.xs4all.nl - Schoeneraak 'Pax'.
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: 3 Skutor

Post by Borgholm »

Skepparättling wrote:Hmm.

Jag gissar att Verona är 5886 ex Pax. blev smått förvånad att inte finna den bland Ölandsskutorna:
http://www.olandsjarnvag.se/47513294.
Njae, 5886 PAX var väl aldrig hemmahörande på Öland, När i så fall?
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Helgenäs
Posts: 3
Joined: 30 Sep 2012, 18:57

Re: 3 Skutor

Post by Helgenäs »

Hej alle

Jeg husker Verona da den lå i Malmö i 1982 der var den ejet af en Estlænder som kommer til København på slip, problemet var at han havde samlet så mange ting ( svarv, dieselmotore osv.) i lastrummet at da skibet skulle på slip var det som at skibet var fuldt lastet, i øvrigt havde han Evert/kuf Juliane af malmö som var på ca 100 ton som blev solgt til en i Malmö også i 1982, sidst jeg så Juliane var den husbåd i Stockholm.

I ca 1983 bliver Verona solgt til Holland og kommer til København hvor hollænderen havde købt et andet skib en lille fragtbåd på 150 ton som hed Doriana, hvem som bugserede hvem kan jeg ikke huske, men der var problemer med personalet i Kielerkanalen.

Hilsen Niels stummann
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 3 Skutor

Post by Skepparättling »

Borgholm wrote:
Skepparättling wrote:Hmm.

Jag gissar att Verona är 5886 ex Pax. blev smått förvånad att inte finna den bland Ölandsskutorna:
http://www.olandsjarnvag.se/47513294.
Njae, 5886 PAX var väl aldrig hemmahörande på Öland, När i så fall?
Hade hört Degerhamn i samband med Pax. Men tydligen inte som hemort, utan en avreseort vid en olycka. :oops:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply