Ångbogseraren REX

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Ångbogseraren REX

Post by tugtrafik »

REX har idag startat sin resa från Hallstahammer på Strömsholmskanal till sin nya hemmahamn i Torshälla.
REX byggdes på Thorskogs varv 1902 och drivs av sin ursprungliga ångmaskin med Ellings omkastningssystem.
http://www.tugboatlars.se/Rex.htm

Image
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Ångbogseraren REX

Post by sverre »

Nya hemmahamn?
/Christian
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ångbogseraren REX

Post by kapstans »

Fantastiskt roligt att se en bogserbåt i sådant glänsande skick. Och fartyget är ju så gammallt att hon får bära unionsflaggen om så skulle önskas. :)
Fredrik Ahlman
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Ångbogseraren REX

Post by johanmmolin »

Härligt!
Fråga bara från en okunnig: Finns det ett formellt regelverk kring när man får lov att föra unionsflagg? Diskussionen har ju varit uppe när det gäller Eric Nordevall II. Jag måste erkänna att jag aldrig blev klok på hur detta ska hanteras.

Är det så att unionsflagg får föras av alla fartyg byggda före 1905? Motala Express, Mariefred, Juno m fl, eller är det andra kriterier som avgör? Vill absolut inte kasta ut en brandfackla, erkänner bara min egen okunskap i ämnet!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ångbogseraren REX

Post by kapstans »

Enligt den information jag fått så skall fartyget vara byggt före unionsupplösningen för att få bära unionsflaggen officiellt. Det är då den svenska versionen av unionsflaggen för svenskt fartyg.
Tror att en replika också kan få viss dispens.
Unionsflaggen är för övrigt en officiell flagg än idag i både Sverige och Norge om nu någon vill ha den i flaggstången hemma.
Fredrik Ahlman
Post Reply