Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Första och fjärde flaggan under den översta verkar samma och den andra är J (tror jag) och i så fall är det inte Margits signal. Det här tål att tänka på.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Margit förstoring.jpg
Margit förstoring.jpg (32.09 KiB) Viewed 13495 times
Jag lägger med en förstoring på namnbrädan av Margit? som Digitalt Museum säger. Jag har svårt att se att det står Margit. Namnet är otydligt men kanske kan någon se bättre än mig. Jag skall försöka få tag i Museet om det går. De kanske har någon mera uppgift. För den som vill kolla bilden på museet så googla Digitalt museum Halmstad. Sök Margit så kommer hon bland andra bilder, bl a en tvåmastad skonare som också hette Margit.

Jag är tacksam om någon vill försöka tyda den otydliga namnbrädan.

Sommarhälsning
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag har försökt att logga in på Lloyds register 1930 - 1945 de senaste dagarna men upptäckte att något har hänt med sidan. Någon som vet om det är ok att följa instruktionerna som ges?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Genom att tömma historiken gick det bra.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I en norsk hemsida som heter Skipet finns en avdelning med förlisningar. Nedanstående finns där angående en träbåt som förlist 1933. Det finns inget nämnt varifrån uppgifterna kommer.

9) Tre-M/S SNELAND (LHIQ/MPCH)
Bygd i Ølve i Hardanger
68 brt, 27 nrt 71.1 x 20.6 x 8.2
1892: Levert, trolig som ODIN, for ukjent eier.
Kan ikke finnes i registrene før 1915
1915: Som KLUBNES eid av A/S Kristiansunds Havfiskeselskab
(Emil Moe), Kristiansund
1917: Motor innsatt: 2cyl. Avance PM (J. V. Svensons Motorfabrik,
Stockholm), 106 bHK
1918: Solgt til Hagbart Pedersen (A/S Nordishavet v/A. Fuhr), Harstad
1920: Solgt til A/S Nordishavet (Andr. Fuhr), Harstad (T-21-H)
Omdøpt SNELAND
1924: Solgt til Håkon Jensen m.fl., Foldvik/Harstad
1933: 11.03.: Skrudd ned av isen i Kvitsjøen under selfangst.


Genom att googla på Sneland så hittade jag en kutter med det namnet. Men inte heller där framgår varifrån uppgifterna kommer. Hemsinan heter Sandöya.no och där står följande om Sneland:

Där står egentligen ingenting annat än att båten fanns 1929. Min undran är om det kan vara samma båt och om det kan vara den som fanns i Skärhamn mellan 1901 och 1914. Där är ju en lucka i Skipet de åren som skulle kunna stämma. Det står dessutom i Skipet att båten byggts 1892 i Ölve vilket skulle kunna stämma med det som står i Tjörns båtar.

Det kan ju vara så att man hämtat en felaktig uppgift och bara fört den vidare.
Attachments
Sneland.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det är med all säkerhet samma ODIN, som hörde hemma på Tjörn.
I Sv Skl 1915: 16 hk 61.47 brt 39.80 nrt. Dim: 21.97 x 6.25 x 2.48 m. Djg 3.2 m. Byggd 1892 i Nerhus, Norge. Ägare: Karl Isberg, Stockevik. Enligt mina uppgifter såld 1916 till Norge, men ibland kom anmälan en tid efter försäljningen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja, det verkar så Torsten. På bilden står det också Sneland under men namnet i förstäven består av två delar som jag inte kan läsa. Jag har försökt ändra skärpan men det hjälper inte. Inget av de namn som står i Skibets uppgifter får jag att stämma. Något förslag någon?

På bilden gissar jag att hon är utrustad (ombyggd) för sälfångst. Jag har hittat bilder på flera andra kuttrar från området som ser lika dana ut i skrovformen. Det verkar för mig som att Ole Haktorsen i Nerhus byggde Odin 1892 och därefter Fremad (Fram) 1894. Säkert byggde han flera andra också på samma gång, tidigare eller senare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

MS Sneland.jpg
MS Sneland.jpg (31.14 KiB) Viewed 13282 times
Här kommer bilden efter beskärning.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skutor

Post by m/s munter »

Ser inte placeringen av styrhytt master lite märkliga? Lite utrymme för lastluckan..
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jo, verkligen. Det är nog det utseendet som hon hade som sälfångstfartyg. Där är ju en rätt så stor låda för om stormasten också. Det behövdes nog ingen stor lastlucka för sälfångst. Fiskebåtar generellt hade ganska små lastluckor på den tiden. Undrar om det kan vara så att styrhytten är den mörka delen för om den vita tillbyggnaden. Den vita delen som inte har samma golvnivå som styrhytten är i så fall kanske för något annat? Det ser lite konstigt ut.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det kan kanske vara så, att det första ordet är fiskenumret T-21-H och det andra är namnet - SNELAND.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var ett väldigt bra förslag som Torsten kom med. För att kolla andra båtar i området gick jag in på en hemsida med många liknande båtar. Ingen hade namnet på det sättet föregått av numret. Alla hade numret i Stäven och namnet på styrhytten. Sneland kan förstås ha varit undantaget men just nu är jag inte säker. Bra tänkt annars.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Kan den vita 'lådan' vara en karthytt? Det ser ut som om det står några män på den öppna bryggan för om.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det verkar rimligt Torsten. Bilden är så otydlig så jag uppfattade inte att bryggan var öppen. I så fall är det samma golvnivå och karthytt låter då troligt.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Om man googlar på: 1608-fotominner hittar man en bild där Sneland har namnet på styrhytten enl. norsk modell.
Post Reply