Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det verkar vara olika med förmågan att stå ut med motor i gamla träskrov. Johanne 5465 lever fortfarande i Danmark fastän byggd 1895. I 1963 års svenska skeppslista har hon motor på 130 hk och den är troligen utbytt senare. Hon är alltså 120 år i år och hon seglar fortfarande. Jag tycker mig märka att inte så många kuttrar blir så gamla. Fast vi har väl någon gammal i Kryssarklubben. Kan det vara så att de inte höll riktigt lika bra kvalitet som de danskbyggda skutorna?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det är skillnad på motorer! Du kan inte jämföra påfrestningen mellan en stor 1-cylindrig järnklump, som gjorde 250 v/m med en liten högvarvig 4- eller 6-cylindrig på 1500/1800 v/m.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

En skonertbrigg, liggande i Eskilstuna av alla hamnar, men vad heter den?
Attachments
Okänd skonertbrigg i Eskilstuna Olle G b.jpg
Okänd skonertbrigg i Eskilstuna Olle G b.jpg (77.1 KiB) Viewed 12409 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Inte det allra lättaste att läsa den namnbrädan. Hon är ju lite speciell ändå med ganska långt namn och hemort. Jag har inte hittat något som liknar ännu. Kanske båtologen har svar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Halmstads Varv arrenderades av Viggo Frandsen från Danmark under perioden 1888 - 1908. Han blev erbjuden att fortsätta arrendet men tackade nej. En Johan Olsson fick ett 10-årskontrakt istället. Jag är lite tveksam till om det möjligen kan ha funnits andra som byggde skutor i Halmstad under den tiden. Det verkar ha funnits något längre upp i Nissan men där hittar jag inga skutor.

Halmstad eller Halmstads varv 1888 - 1908 = Viggo Frandsen
Halmstad eller Halmstads varv 1908 - 1917 = Johan Olsson

Kan det vara så?

Därefter bildades Halmstads Varv AB som gick i konkurs något senare och efterföljdes 1921 av Halmstads Varv Nya AB.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Här kommer en skuta som sägs vara byggd i Halmstad 1914. Det är Lilian 5670 som då enligt mitt förra inlägg skulle vara byggd av Johan Olsson i Halmstad. Jag förmodar att han titulerades skeppsbyggmästare. Det jag skrev förut var ett sammandrag av en kort artikel om Frandsenska varvet och Halmstads äldre båtbyggarehistoria vars källor är Gamla Halmstads årsbok 1990 och 2004.

Här kommer bilden som är lånad från Tjörns båtar
Attachments
Lilian 5670.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Min slutsats om varvet i Halmstad verkar vara riktig. I varje fall visar det sig att Lilian 5670 är byggd på varvet 1915 av JE Ohlsson enligt Lloyds register. I sveriges skeppslista nämns hon som byggd 1914.

Viggo Frandsen flyttade tillbaka till Danmark 1908. Det verkar som han blev kvar där.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Nej, han kom snart tillbaka. Det står i en av böckerna du nämner.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det Torsten. Jag hade på känn att jag hade sett det du säger men kunde inte hitta det då jag skrev. Hans kompletta förnamn var Viggo Julius och han var född 1851 i Danmark. Han finns inte i dödboken Sverige så han har nog återvänt till Danmark när han hade arbetat klart. Han var alltså 57 år 1908 då han återvände till Danmark första gången så han hade väl ytterligare några år som båtbyggare när han återvände från Danmark.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ett haveri på Vänern någon gång på 1950-talet. Vilka skutor ser vi?
Attachments
Skutor Vänern, bärgning.jpg
Skutor Vänern, bärgning.jpg (68.6 KiB) Viewed 12131 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Inga gissningar ännu Torsten. Har jag fel när jag gissar att den vita har rodret på ryggen. Hon kan därmed vara en sk vänerpese. Man ser inte aktern men fören antyder att det kan vara så. Jag har fått för mig att det var vanligare på vänern och i andra inre vatten att fira storseglet på det sättet istället för att fira gaffeln (Jag har nog fel).
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Jag antar du vet svaret ?
jag har seglationsstyrelsens rapporter över olyckor
om man begränsar sig till 50 -talet så är det rätt många som fått "Betydande skador "

även några som anges som "vrak" men ingen av dom stämmer ,eller så vet jag att de faktist blev bärgade !

Ger några förslag ! dessa mellan 1950-59
Kisa
Immen
Gerda
Arienoldus
Ingeborg-Kristina (anges som vrak vid "Låka" men tror det är i Älven ?)
Dagny
Munkfors
Barken
Mina
Anna
Tärnan
Alpha
Silen
Sonja
Tilly
Gerda (anges som vrak på ett grund inne vid Trellevik, men öppet vatten bakom -kan inte vara den ,hon blev bärgad)
Småland
Kinnekulle
Heijo
Anna
Rita
Huba
Leile
Simon

dessa är dom som anges som " M/S " eller inget alls -bara namnet
har datum-hemort -plats .mm på alla ,

Finns även ett stort antal som fått "obetydliga skador" men det här borde klassats som "Betydande) ?

har du nån mer info om del av Vänern ? eller år ?
Mvh Klas
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

... Och med tanke på sommarklädsel kanske man kan begränsa antalet ytterligare.
Jag kollade i När stormens rytande har tystnat.
Den första Gerda känner jag lite extra för, men kan lika gärna vara någon annan.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Den första GERDA ,hemort Trollhättan ,avgått Lidköping till Göteborg med vete, gick på Sohuvudet 21/6 1952 ,
"Betydande Skador" Orsak: Felnavigering, Lugnt väder . Fartyget kondemnerat

Bör alltså vara en annan GERDA som sjönk i Trelleviken 14/9 1956 , hon hade hemort Kornö
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Stäven på den svarta skutan är lite speciell utformad med en stödkloss eller vinkel under peket mot stäven. Jag kan inte minnas att jag sett sådant på danska skutor och knappt inte heller på svenska. Jag har en svag aning om att det kan finnas på Vänerbyggen men jag får inte fram något foto just nu med den detaljen.
Post Reply