Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Men hade det hjälpt med IMO-nr på de här fotona oven från de här visade vinklarna? Som kapstans ser så är t ex sidonamnbrädan inte placerad på samma plats på Isolda resp imars 3-mastare, och Isolda har skorsten till sin de Laval-motor, men imars har ett rör ut på babords sida. Det kan ha ändrats från 1947 till 1953, då Isolda förliste, men tveksamt är det. Jag tar nya tag...
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Jag tror att man i framtiden har bättre möjligheter bla genom IMO nummer systemet där man kan spåra fartyg via namn, nummer och koppla direkt en bild till dessa. Det som kommer är väl bildsökning också att du kan söka på en bild som du har och att den sedan matchas mot andra på internet. Ja vinklarna är inte de bästa ur identifikationssynpunkt.
Att fartyg sedan byggs om med tiden och byter namn på resan gör ju saken inte bättre.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I Sverige har vi alldeles unika registreringsnummer - ett för varje fartyg - som började ca 1892 med Signe, regnr 1, men vad hjälper det här?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här kommer en, som jag också har funderat på - Meta av Byxelkrok, regnr 7336.
Attachments
7336 Meta 1948-10-23 Uppsala JRB.jpg
(74.5 KiB) Not downloaded yet
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

En skuta som jag lagt åt sidan på grund av att hon var vitmålad och hade borttagen mesanmast är Fride från Härnösand och senare Skärhamn. Jag har nu kontrollerat en bild som jag har med två master och de två kvarvarande masterna liknar masterna på det inlagda fotografiet. Men så är det färgen också fast hon kan ju ha varit svart innan hon blev vit. När hon kom till Skärhamn målades hon svart. Hon har varit med i Båtologen. Jag skall leta fram den och återkomma.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var Båtologen nr 4 år 2007 men där finns Fride på en bild från 1965 med stormasten borttagen. På den bilden är också den nya styrhytten som byggdes 1957. Men den främre masten är likadan som på den inlagda bilden och då får man väl förmoda att den borttagna masten hade samma utseende.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Namnbrädan sitter på rätt ställe i Båtologen och även röret från motorn. Är det någon som har en bättre bild med 3 master på Fride?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

kapstans wrote:Vilken tur att vi har IMO nummer idag, nästa generation kommer då inte att få några som helst problem att identifiera de fartyg vi har idag. Jag är imponerad på den kunskap ni besitter om de gamla segelfartygen och skutorna från förr.
Inte för att det finns lika många idag heller... men det största problemet kommer nog att bli att det inte finns några foton...
70 talets färgfoton håller sakta på att blekna bort och dagens digitala foton är ju bara en datakrasch bort från att försvinna för gått. Och som Torsten skriver det gäller att rätt del av fartyget är fotograferat, syns inte IMO nummret är vi tillbaka till gissnings leken. Och när det gäller de moderna fartygen är jag rökt, då alla nyare fartyg för mig ser ut som plåtlådor.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

imar har rätt - det är Fride, regnr 5324. Se på antennrån på stormasten! Jag tror, att Eros, regnr 7453, också hade en, men annars var det ovanligt.
Attachments
5324  Fride b.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Jag tror att all den samlade information som numer finns i alla databaser kommer att underlätta framtida identifiering avdagens fartyg. Många av de äldre skutornas info/foton har ju inte lagts upp digitalt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Bilden du lagt in är med den nya styrhytten från 1957. Vad som är konstigt med den är att det finns tre master på båten. Jag har flera bilder på Fride med mesanmasten borttagen. Dessa bilder är både då hon var vitmålad under Härnösandstiden och senare under Skärhamnstiden. Enligt Båtologen så togs stormasten bort när hon köptes till Skärhamn. Bilden du presenterat nu är från Skärhamnstiden eller senare eftersom den nya styrhytten är på plats. Detta måste då betyda att stormasten och mesanmasten kommit på plats igen senare.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

På bifogad bild som sägs föreställa just den Fride Har hon ett riktigt rå, dock inte på stormasten.
Attachments
5324 SLIM Fride av Höganäs b 1912 Viken.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Verkligen ett vackert foto som skepparättlingen lagt ut och helt naturligt är där tre master eftersom hon var byggd så och detta är ett tidigt foto. Rån på fockmasten viste jaq däremot inte om att hon haft.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Till kapstans: det förstås av sig självt, att om man kan läsa namnet på ett fartygfoto, antingen det är en ny eller gammal båt, så är det lätt och lustigt att vara båtolog, men när man inte kan det, så hjälper inga registreringsnummer eller IMO-nummer.
Jag lägger in ett foto på en ångbåt, som ligger i en Norrlandshamn. Man kan se ett namn på bogen. Den finns säkerligen med i många registerböcker; fotot har setts av många runt om i världen - det finns f ö med i Länspumpen 2012:1:58 - men hitills har ingen lyckats klura ut vad det är för en, och den är ändå inte så gammal - synpunket om byggnadsår mm motages tacksamt.
Attachments
5324  Fride i Kalmar.jpg
5324 Fride i Kalmar.jpg (79.41 KiB) Viewed 22431 times
412  M Roosvall i Mem.jpg
412 M Roosvall i Mem.jpg (60.18 KiB) Viewed 22431 times
Okänd ångbåt i Norrlandshamn.jpg
(43.63 KiB) Not downloaded yet
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Tyvärr Torsten så tror jag inte du förstår vad jag menar, kan dock vara mitt fel att jag uttrycker mig luddigt eller ej fullt konkret. Men du kommer att se att den digitala tekniken kommer att underlätta identifiering längre fram. Fram tills dess får vi dock ha nöjet att följa dina och andras kunskaper som är jättefina.
Fredrik Ahlman
Post Reply