Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Du är nog inte ensam om den uppfattningen om journalister Klas. Förlåt men jag kan inte skymta Lena på ditt flygfoto.

Förarbevis 1:a klass räcker väl inte för Nordsjön men det vet du bättre Torsten. Sigvard Olsson (Tallvik), som hade skepparbrev 1:a klass från 1935, ansågs inte ha tillräcklig behörighet för Nordsjöfart 1939. Vad är förresten skillnaden på dessa två nämnda behörigheter? Den senast nämnda låter bättre.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

:) Nej bilden är inte bra ! mitt emellan stagen så skymtar man skrovet under ytan ,klickar man på bilden så blir den nog större ?

Brattefors är en större gård-Gods på sluttningen av kinnekulle ,den ligger precis bredvid Racerbanan "Kinnekulle Ring"
Gården har haft kalkbrott -kalkindustri.
Detta är i Götene kommun , men hemma hamn borde då rimligen varit Hönsäters Hamn i Hällekis,
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag trodde inte att det var det lilla strecket men förstår nu att strecket mellan stagen är Lena.

En rätt så stor tanker som hette Stora hade hemort Falun på 60-talet. I Sverige behöver man inte ha hamn för att skriva hemort verkar det som. Däremot behövs det i Danmark har jag fått lära mig.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skeppsvarvet Åsen

Galeasen Amor 3988 var byggd på Tryckhålans varv på Orust 1882. 1899 genomgick hon förbyggnad på varvet Åsen. Var låg detta? Det fanns många platser med det namnet men jag vill gärna tro att detta låg i Bohuslän. Jag kan ha fel. Dessutom saknar jag foto och undrar om hon såg lika dan ut som de flesta andra galeaser som var byggda på Orust? De hade ju allihop synlig akterstäv med utanpåliggande roder. Hon tycks ha varit byggd på kravell vilket inte var så vanligt på dessa små skutor från Orust.
Henry J
Posts: 12
Joined: 04 Jan 2016, 10:08

Re: Skutor

Post by Henry J »

3988. AMOR mättes 1900 i Uddevalla som storsjöbåten BRUDGUMMEN Käringön här skriver skeppsmätaren byggd på klink
Ny mätning 1902 i Uddevalla nu som galeas AMOR Hasselösund nu skriver skeppsmätaren byggd på kravell
troligen är det så att undervattensskrovet är byggd på klink medan de översta borden är på kravell detta var inget ovanligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Bifogat utdrag från Söulykke-Statistik i Danmark 1947 är jag osäker på vilken skuta det är. Hon står som motorgaleas Anna och om det är rätt så blir det lättare.
Då måste det vara Anna 7755, en kutter byggd i Danmark, som fick motor 1931.

236. M/S Maj af Aalborg, 357 Reg. T. Br. Bygget 1938 af Staal. Paa Rejse fra Skive til København
med Brunkul.
Kollideret d. 3/6 47 i Københavns Havn.
Søforhør i København d. 17/6 47.
Kl. 1410, da M. under langsom Fart befandt sig udfor Bølgebryderen for indgaaende i Kronløbet,
saas forude et Skib — M/Gl. »Anna« af Skärhamn — der med stærk Fart kom ud fra Frihavnen. M. afgav
en kort Tone med Sirenen og drejede til Stb. Straks efter blev der fra A. afgivet en kort Tone, hvorefter
A. drejede til Bb. Fra M. blev der atter afgivet en kort Tone samtidig med, at Motoren stoppedes. Fra A.
blev der atter afgivet en kort Tone, og kort efter tørnede A. med Klyverbommen imod M.s Bb.s Side.
Ved Kollisionen fik M. Bb.s Redningsbaad knust og Skibssiden lettere beskadiget, medens A. fik Klyverbommen
brækket.
Af den af A.s Besætning afgivne Forklaring fremgaar, at da dette Skib Kl. ca. 1400 var for udgaaende
fra Frihavnen, saas M. for indgaaende i Kronløbet. Fra A. afgaves 2 korte Toner, hvilket Signal bevaredes
af M. A. drejede deretter langsomt til Bb., medens M. saas dreje haardt Stb. Da en Kollision syntes uundgaaelig,
blev A.s Motor kastet Fuld Kraft Bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte Toner, men umiddelbart
efter skete Kollisionen som ovenfor anført.
Dansk söulykker 1947
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Mera AGATHE-LENA !
hittade det här av en slump ,finns även historien om flera större skutor i det numret av Länspumpen
http://www.lanspumpen.se/nummer/1976_1.pdf
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Klas, detta har jag sett. När jag såg att jag hade meddelande så hoppades jag att det var på min undring om Danska söulykke-statistik. Jag tror att svaret är så enkelt att det är Anna 7755 som menas. Referatet var väldigt tunt.

Vet du hur det går med pastorns vrak i Vänern. Jag vet att jag är på fel tråd nu men du kan ju svara på rätt tråd ifall du vet något nytt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det var 7755 Anna som kolliderade med Maj, som också så småningom hamnade i Skärhamn med regnr 9376.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Dambert nämner inget om ändrat registreringsnummer såvitt jag kunnat se och det görs heller inte i Skutbibeln. När jag skrev av uppgifter ur vissa skeppslistor en gång så har jag också missat detta i 1963 års skeppslista. Jag kan ha sett fel då och av bara farten skrivit 7755. Även i 1945 års skeppslista har jag noterat nr 7755.

Hon sjönk vid kaj i Landskrona 1939 och såldes därefter för 1000 kronor stående på botten. Blev hon avregistrerad då? Det låter nästan så. Jag tvivlar inte på att din uppgift är rätt Torsten men många har missat detta.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Enligt Riksarkivet blev Anna 7755 avförd 1978.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Anna blev inte avförd ur registret 1939, utan blev tämligen omgående bärgad - hon låg vid en kaj och fick inte ligga där sjunken längre än absolut nödvändigt. Hon sattes i fart av Leonards rederi i Landskrona.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ungefär så står det i Kutterepoken.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Duens förlisning vid Vitbådan i Blekinge har vi pratat om tidigare här. En sak som jag missade då var färdvägen dit och tiden det tog.

Man hade lastat gjutsand i Malmö och avgick den 7 november 1945 kl 13.15. Falsterbo kanal passerades klockan 17. Nästa tidsuppgift är kl 0300 följande natt då man skall ha befunnit sig 10 - 15 sjömil SSO om Hand. Man var på väg till Ronneby redd och jag hittar inget Hand på vägen som kan stämma. Om bokstaven d har blivit till istället för ö så får man Hanö. Därefter drev man på grund vid Vitbådan klockan 8 sedan man även försökt ankra.

När jag mäter från Falsterbokanalen till ungefär där man gick på grund så får jag det till ca 105 distansminuter på 15 timmar vilket gör 7 knop. Då hade man dessutom försökt ankra på den tiden. Man hade akterlig hård vind och man använde även seglen fram till 3.30 innan de blev obrukbara. Kan tidtabellen vara möjlig? Jag är tveksam. Och så är det detta med "Hand" som jag är ännu mera tveksam till.

Detta är förmodligen lätt för somliga men inte för mig.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Efter att ha tittat noggrannare på Eniros sjökort så har jag kommit fram till att "Hand" skall vara Hanö. Efter 10 timmar från Falsterbo kanal befann man sig ca 10 - 15 distansminuter SSO om Hanö. Seglad distans dit är ca 80 - 85 distansminuter. På 10 timmar gör det 8 - 8,5 knop för motor och segel. Efter ytterligare 0,5 timma blev man utan segel och efter ytterligare 1 timma blev man utan motor. Av resterande 20 - 25 distansminuter till Vitbådan avlade man nog fram till 04.30 ca 12 distansminuter och de resterande 10 - 15 distansminuterna till ankarplatsen, drivande från 4,30 till 07.00 och med grundkänning på Vitbådan klockan 08.00.

Jag tyckte det var för lång distans först men det var nog så som beskrivits. (tror jag)
Post Reply