Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Svårt att se sådär direkt på håll om det är det ena eller det andra. Jag lägger in en bild på en engelsk kutter som i Brittiskt ON register står som ketch så får vi se. Det är Criterion 5552 med Brittiskt ON 96200 som byggdes i Grimsby 1889. Det var väl inte den allra bästa vinkeln att se hur mesanmasten sitter i förhållande till roderstocken. Jag tycker även det är svårt att se på Torstens bild att det är en Dandy. Vad säger ni?
Attachments
Criterion 5552.jpg
Criterion 5552.jpg (74.42 KiB) Viewed 12419 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Här kommer ytterligare en "dandy". Det är Maud av Kyrkesund och därefter Skärhamn med nr 6191 och brittiskt ON-nummer 92951. I England hette hon Maud of Scotland. Hon är upptagen som "dy" både 1890 och 1900. Det är inte lätt att se att den mesanmasten sitter akter om roderstocken, eller? Masten kan ju förståss vara flyttad.
Attachments
Maud.jpg
Maud.jpg (47.82 KiB) Viewed 12409 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I Danmarks Skibsliste hittar jag år 1922 endast en tremastad skonare byggd i Svendborg 1921. Hon hette Venus. Jag har fått en uppgift om att Vandia var byggd i Svendborg 1921. Kan det vara den.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Wandia, regnr 6493, byggdes 1921 för pr Sven Börjesson, Djupekås, så den var aldrig registrerad i Danmark.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Så kunde det också gå till. Tack Torsten, ytterligare en pusselbit på plats.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I Klubb Maritims tidning har funnits ett svar från Sven E Borg i Halmstad angående Gunborg med hänvisning till museichef Jan Hermansson i Uddevalla. Man hänvisar till en bild som finns på sidan 11 i boken Skutminnen av Sterner Johannesson/Håkan Tollesson. Bilden från Tollessons bok visar fjorden i Skärhamn innan hamnen byggdes och någon frågar tydligen om Gunborg.

Det svar som lämnas av Borg och Hermansson nämner två skutor med namnet Gunborg, nämligen 5656 Gunborg tremastskonare och 4143 Gunborg slättoppad skonert.

Om man läser texten i det svar som Borg och Hermansson lämnat så finner man inget om någon av de två skutorna som säger att de var hemmahörande i Skärhamn. Det närmaste man kommer är att Eskil Oskarsson från Skärhamn var skeppare på den första av dem 1955.

Gunborg var ett relativt vanligt namn och förekommer även på andra skutor. Jag tror att den Gunborg som låg ankrad utanför Skärhamn innan hamnen byggdes hade anknytning till Skärhamn genom ägande därifrån eller från Nordvik. Då hittar jag två kandidater:

Den ena är ett Marstalbygge som A B Nilsson i Nordvik m.fl. köpte från Norge för 52.000 norska kronor och som sedan fick Skärhamn som hemort först med Edvin Hansson och därefter med Elon Johansson som redare (sid 28 Segla för Tjörn).

Den andra kandidaten är den galeasen Gunborg som är nämnd i samma bok på sidan 74 med Ture Johansson som skeppare. Kan vara en nedriggad skonare. Ture Johansson var bror till Elon Johansson i föregående stycke. Kanske är det samma Gunborg som är nämnd på sidorna 28 och 74 och som då kan ha nummer 6326.

Gunborg 6326 har varit diskuterad tidigare på Fallrepet under Hästholmen den 7/12 2011. Där nämns att Ture Vilgot Johansson var skeppare på en galeas och att redarens namn var B H Johansson.

Någon som kan reda ut detta? Tyvärr har jag inte numret på tidningen tillgängligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

B H Johansson står för Bengt Holger. Han var bror till Ture Vilgot.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det bör vara Gunborg, regnr 6326, som i början på 1930-talet ligger till ankars vid Skärhamn. De andra två med namnet Gunborg, hade ingen anknytning dit. 1953 såldes Skärhamns-Gunborg till S R Pearson från Plymouth och fick namnet Sorengana. Han skulle gå via Panamakanalen till Samoa och frakta kopra där. Hon fick kopparförhydning och lättmetallsöverbyggnad med kajuta och två hytter, men ingen styrhytt, allt utfört på Djupviks Varv. Motorn var en 80 hk Seffle tändkulemotor, 2-cylindrig. Jag har aldrig kollat, vad som hände efter avgången från Djupvik.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hon finns i Plymouth 1953 och har Official Number 184136. Troligen har de kommit iväg som tänkt för det står inte mer. Det finns tre att välja på i Marstal 1914 såvida hon inte gick direkt till Norge. Dessa tre är Iris, Vesta och Bonavista.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Gunborgs första namn var Vesta. Hon kom iväg från Djupvik, men hur långt hon kom - det har inte gått att finna ut.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten! Jag har kontaktat en källa i England. Jag återkommer när jag fått svar.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

På länken http://www.stampboards.com/viewtopic.ph ... &p=2118815 visas ett brev stämplat 7 april 1962 där det omtalas Serengana + 4 andra fartyg i kusttraden med kopra på Papua Nya Guinea. 1965 tillkom en ny Serengana byggd i Japan.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Skall givetvis vara Sorengana. Undskyld!
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det är fantastiskt, vad man kan hitta på Internet! Jag hittade den japanskbyggda 'Sorengana', så man kunde ju misstänka, att 'Sorengana' ex Gunborg hade kommit fram.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jan! Helt fantastiskt att du kunde hitta detta. Jag hade själv googlat på namnet och hittad den som var byggd 1965. Vet inte i vilken ordning allt ligger där men jag förmodar att du hittat henne på samma sätt men med mer tålamod.

Torsten! man kan också kanske misstänka att den nya Sorengana efterträdde den gamla och då kanske man skall försöka hitta den gamla bland vrak eller liknande. Hon närmade sig 50 då.
Post Reply