Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag har varit utan internet ett par dagar på grund av åska så ni fick lite längre betänketid. Det verkar som om Wandia 6493 är oigenkännlig. Hon blev riggad på det här viset för att vara med i filmen The Hawaians som hade premiär 1970 efter en bok med samma namn av James A Michener och med Charlton Heston och Geraldine Chaplin i huvudrollerna.

Jag hade heller inte kunnat komma fram till detta om jag inte viste. Hon var omdöpt till Carthaginian och föreställer ett valfångstfartyg i filmen och ni kan se en trailer på några minuter om ni googlar på The Hawaians. På trailern är hon även med lite.
User avatar
Sluputen
Posts: 22
Joined: 04 Oct 2008, 15:57

Re: Skutor

Post by Sluputen »

Både skutan och bilden finns med i den här tråden sedan tidigare...

//Sluputen
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Sluputen,

Det var klantigt av mig. Jag ser att du lade in bilden 2012. Det var så länge sedan så jag glömt. Jag borde dock ha kollat på namnet så hade jag kunnat undvika att klanta mig den här gången. Inte konstigt att ingen svarade. Tack för informationen och Trevlig kväll önskar

Ingemar
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Agathe 8056 byggdes i Danmark 1918 till det astronomiskt höga priset av 700.000 danska kronor. Då ingick en 160 hk motor från Holeby. Sedan finns det i mina källor en uppgift att den motorn skulle ha bytts 1928 till en motor på 200 eff.hk. Den tredje uppgiften är att Agathe 1936 skulle ha motor på 150 eff.hk. Jag kan tänka mig att priset efter kriget kan ha varit så högt men det som förbryllar mig är motorerna. Bytte man verkligen ner sig på detta stora fartyg? från 200 hk till 150. Det låter för mig som om något är fel.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Agathe hade nog sin Holeby på 160 hk kvar tills den byttes när hon kom till Gravarne 1946. Då fick hon en 2-cyl Skandia på 210 hk. 1945 finns hon i Lloyds register med Holeby motor.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Du har helt rätt beträffande Agathes motor.
Vad heter det svarta motorfartyget med grå brädgång. Fotot är taget på 1970-talet på Hönö-varvet.
Det ser ut, som om den användes för sand- och grustransport.
Attachments
Okänt mf vid Hönö-varvet.jpg
Okänt mf vid Hönö-varvet.jpg (88.27 KiB) Viewed 12784 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det finns säkert någon som känner igen sandfraktaren men jag gör det inte.

Att inte den 30 februari 1901 existerat kan man nog vara helt säker på. Trots detta så hittade jag idag en uppgift om att Agnes 7665 registrerades som Niels i Danmark på detta datum. Bilbrevet anges daterat den 1 februari 1901. Det rör sig naturligtvis om en felskrivning men kan registreringen ha skett före datum på bilbrevet? I så fall skall det kanske vara 30 januari.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Har skrivits en hel del om Agathe tidigare, http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f ... ena#p13225
sök även på "Lena" som var sista namnet
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Klas,
Jag har nog läst detta tidigare men om man läser flera gånger så klarnar en del. Hon lades alltså för ankar på senhösten 1965 i sundet mellan Torsö och Mariestad. Hon sjönk vintern 1967 har jag läst. Vad hände däremellan. Såvitt jag förstår så överlämnades hon till dykarklubben den 13 oktober 1967. Hembergs sommarstuga fram till att hon sjönk? I artikeln är man undrande till varför hon sjönk. Förklaringen är väl att hon inte blivit underhållen riktigt på flera år och att hon genomled två vintrar som ankarliggare i Vänern innan hon fått nog.

Rätta mig gärna i mina funderingar
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Som jag kan läsa så såldes hon till Hemberg 1965 för 49.000kr och sjönk redan på hösten 65 !,
men det var inte förrän 1967 som Hemberg sen skänkte vraket till Dykarklubben .

mycket pengar då att låta sjunka .... kanske bra försäkrat ? :)

Sprängningen är märklig ,det var laddat MELLAN cylindrarna så båda sprängts bort !
så klantiga är inte ens Danska yrkesdykare ! :)
hört ett rykte en gång att det var Hasselgren &co som själva tände den stubinen ! fan vet ! :?

Om du går till tråden http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2550

så har jag där lagt in ett sjökort, i viken uppe till vänster står det SKENÄSUDDEN ,
strax till vänster om den texten så är det en vrakmarkering , det är LENA
Mvh Klas
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Betr. sandfraktaren vid Hönö-varvet: Kan det vara den "försvunna" 7967 Gunnaren ?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Klas, det betyder i så fall att hon låg på botten när nedanstående certifikat utfärdades? Eller?


Köpebrev den 5-8 1965: såld till J.Hemberg för 10.000 kr.

Cert. den 17-12 1965: 3-mastlustmotorskonaren LENA tillhör distriktschef Jan Hemberg i Mariestad, ensam ägare och själv befälhavare.

Beträffande köpeskillingen så har jag fått en annan uppgift än den du har. Hur ser du på det?

Om hon nu verkligen sjönk 1965 så förstår jag bättre undringarna om varför.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

För närvarande ser slutet på min historik om Agathe ut som nedan. Det är ju lite olika uppgifter om tiden när hon sjönk och vilket pris Hemberg betalade. Det finns även olika uppgifter om vilken mast som lämnades till Grazia så vi får väl se hur det slutar.

Lena såldes på exekutiv auktion den 25 september 1962, liggande i Gravarne. Köpare, för 1.200 kronor, var Sigvard Karlsson på Källö-Knippla utanför Göteborg. Han sålde vidare den 16 oktober till Kohlsäters bruk AB i Sundbyberg för 5.000 kronor. Hon såldes igen den 21 januari året därpå för 12.000 kronor till Brattefors Kalkbruks AB i Götene kommun och döptes då om till Calcia med Götene som hemort. Det finns även en uppgift att hon haft Brattefors som hemort. Hon blev använd för transporter för brukets räkning. Under 1964 borttogs hennes förmast för att användas till stormast på tremastskonaren Grazia men den 26 april 1965 framgår av certifikat att hon fortfarande var 3-mastskonare. Befälhavare på Calcia var då Eskil Alfred Jacobsson från Trollhättan. Hon blev därefter registrerad som lustmotorskonare.

Som sådan såldes hon den 5 augusti 1965 för 10.000 kronor till Jan Gunnar August Hemberg i Mariestad för att bli ombyggd till lustfartyg. Hon fick då tillbaka namnet Lena och uppankrades i Skenäsviken på Torsö efter att den 6 augusti ha gått för egen maskin från Hörviken på Kållandsö. Hemberg var ensam ägare och själv befälhavare. Hon sjönk samma höst under oklara omständigheter i Skenäsviken. Hemberg överlämnade det sjunkna fartyget till Mariestads dykarklubb den 13 oktober 1967. Samma dag anmäldes att hon blivit överlåten till dykarklubben. Efter att hon den 17 juni 1971 anmälts ligga sjunken i Skenäsviken på Torsö blev hon avförd från registret den 22 september sedan det mesta av vraket sprängts. Vraket är utmärkt och ligger ca en halv distansminut väster om Skenäsudde.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Kan mycket väl stämma vad du skriver ,jag refererar bara till Tidningsartikeln jag scannat in här
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f ... ena#p13225.

Min uppfattning om journalisters förmåga att kolla upp och skriva fakta är ytterst låg !
så det du hittat är nog mera tillförlitligt !

kan bidra med ett ytterst färskt foto av LENA ! taget nu i eftermiddag från 150 m höjd !
kass bild egentligen !man skymtar vraket under ytan ! de röd skimrande grejorna är stagen till vingarna på planet
a.jpg
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Calcia: i nationalitetscertifikatet anges Brattefors som hemort - finns det någon ort med det namnet? Jag hittar bara en gård med det namnet. Befälhavaren hade ett Förarbevis av 1:a klass - hur långt kom man då med ett handelsfartyg på 334 brt?
Post Reply