Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för upplysningen om hästkrafterna. Man lär sig mycket här. Jag ser också att båtologen nämnde Alfred Hansson som befälhavare. Han var son till August och jag läste fel i hastigheten. Enligt Branteviks hemsida var Ebet hemmahörande i Brantevik mellan 1913 och 1928. Nu fick jag i alla fall med bilden på Ebet. Alfred var senare även delägare i Zita 7297 som finns på sidan 23 på den här tråden.
Attachments
33_Ebet.jpg
33_Ebet.jpg (97.58 KiB) Viewed 13509 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I Sjöhistoriska museets samlingar finns Carina med registreringsnummer 8539, byggd i Sjötorp 1942. Jag antar att det är Ulla som blev Carina senare och som vid byggnationen fick Ebets maskin. På Sjöhistoriska finns inget nämnt om ex. Ulla.
Carina 8539 finns även med på "De Öländska fraktskutorna".
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

På flera hemsidor på internet finns uppgiften om att tremastade skonaren skulle ha hamnat i Toftösund skeppskyrkogård utanför Skärhamn. Jag ställde mig tveksam till uppgiften när jag såg den första gången förmedlad av Bohusläns museum i Uddevalla.

Från välunderrättad källa (som man säger) så har jag nu fått uppgiften om att hon istället blev upphuggen i Nordviksstrand på August Johanssons slip. Den ursprungliga källan till den uppgiften känner jag inte till men det låter troligt, mer troligt än att hon låg i Toftösund.

De fartyg som jag själv varit ombord på i Toftösund under 50-talet var Nordstjernan och Dyring. De lades där på 50-talet och det tog lång tid innan de blev osynliga över vattenytan. Dyring som var större än Nordstjernan to längre tid och Ebet som var större än Dyring skulle ha tagit ännu längre tid. Som jag ser det är det omöjligt att vi inte skulle ha sett rester av Ebet i mitten av 50-talet om hon lades där 1942.

Upphuggning i Nordviksstrand verkar troligt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ebet blev upphuggen i Nordviksstrand. Walter Nilsson fotograferade på sin tid lite spant och bottenplankor.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4620070

Kan det ha varit den här Walter Nilsson? Intressant att höra honom prata i vilket fall.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor

Post by johanmmolin »

Ter sig väl rimligt? Han hade en stående spalt i Helsingborgs Dagblad om fartyg siktade i Öresund. Dog 1997.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Efter att ha googlat runt lite så tror jag att det är rätt Walter Nilsson.

Finns det någon som har en bild på Ulla 8539 från 40-talet med sin ursprungliga rigg? Eller senare innan riggen stympades?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I november 1964 grundstötte och sjönk galeasen Maybritt, regnr 5444, vid Strömstad på resa till enligt uppgift 'Ljunga, Västra Bro' med ca 105 ton kalksalpeter. Jag hittar ingen plats med det namnet - är det en felskrivning? Jag skulle gissa på, att den kan ligga vid Vänern, Göta kanal eller Vättern.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Skutor

Post by Knut Klinghjert »

Det skulle möjligen kunna vara Ljungs Västra bro vid Göta kanal nordväst om Linköping.

https://www.google.com/maps/place/Ljung ... 36ae4663c9
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Tack! Det låter troligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Kuttern Boy Russel som inköptes till Sverige finns mig veterligt inte nämnd så mycket någonstans. Troligen beror detta på att den seglade iväg till Sydafrika redan samma år som den köptes. Det var 1911 och de anlände till Cape Town i maj månad efter 63 dygn till sjöss. Det var en engelsk kutter med ON 7904 i England och det var ett partrederi på Källö-Knippla som var de svenska ägarna. Antagligen hade hon även ett svenskt nummer.

Kuttern såldes 1912 till Gelcer & Co i Cape Town och 1914 till Hesselman & Co Ludeerits Bucht i Tyskland men om hon seglades till Tyskland har jag inte fått klarhet i. 1917 såldes kuttern tillbaka till Sydafrika till Irwin & Johnson i Cape Town och de var troligen ägare hela tiden tills hon den 7 november 1956 strandade vid Possession Island vid Namibias kust. Hon hade då motor.

Befälhavaren ombord under svensktiden hette Dahlberg och var från Källö-Knippla. En person som kände familjen nämnde till mig att de seglade till Sydafrika två gånger men det har jag inte hittat belägg för. Någon som vet mera?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag har ett stort kort på Boy Russel som tillhörde en av dem som var med till Sydafrika. Det är inramat med glas så det blir reflexer när jag försöker fota av det. Det kanske kommer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Staden Lüderitz ligger vid Lüderitz Bucht/Lüderitz Bay i det som fram till ca 1920 var Tyska Sydvästafrika - idag Namibia.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det Torsten. Det lät så tyskt så jag tog för givet att det låg i Tyskland.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

BOY RUSSEL mättes i Göteborg 25 okt.1911 som motorgaleas hemort var Knippla och redare Edvard Bengtsson & Co. Edvard står
även som skeppare måtten var 20,64 x 5,36 x 2,33 brutto 47,62 netto 22,85 i en artikel i tidningen Morgonposten 1935 31aug.
berättas att omedelbart efter hemkomsten till Sverige installerades 2 st. motorer på vardera 22 hkr. det berättas även att kuttern
fiskade ca. ett halvår i våra farvatten innan man 25 juni 1912 satte kurs mot Afrika bolaget i Afrika som stod som ägare var
Erwin & Johnsson Johnsson sägs vara smålänning hade redan 1903 inköpt i Göteborg ett på Eckernas varv nybyggt ångtrålare
följt av ytterliga 2 båtar 1907 och 1910.
Henry.
Post Reply