Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ingen vacker bild precis av den tidigare så vackra Inger. Det finns ett företag i Pireus som heter NC Gavrielatos SA som verkar inom näringar som har med sjöfart att göra. "Shipping supplies" står det bl.a. Det skulle kunna vara detta företag som köpte Inger på slutet för att utvinna något ur henne. Om maskinen och winchar fanns kvar så var det väl nästan det enda jag kan tänka mig hade värde. I varje fall verkar inte namnet Garvielatos vara taget ur luften. Men varför då byta namn kan man fråga sig. Det kan också ha varit så att de hade någon plan för användning. Det vimlade av gammalt utslitet tonnage i Grekland på den tiden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Överföringen till Gavrielatos skulle ha skett redan 1969. Eftersom det bara var tre år efter hon sålts av finnarna så är det troligt att hon kan ha varit verksam även hos Gavrielatos, åtminstone en tid. Spekulationer naturligtvis men jag undrar varifrån Museet fått uppgiften.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Man kan aldrig vara nog försiktig och noggrann när man sysslar med uppgifter om gamla skutor. Jag trodde att uppgifterna i registret hos "Museet for Söfart" i Hlsingör var tillförlitliga och blev därför förvånad när jag idag förstod att deras presentation av Argus är fel båt. Den skuta som de presenterar som Aerö och senare Argus 7523 är fel på så sätt att man tagit fel bygge från samma varv i Neuwarp. Deras skuta är byggd 1912 medan det bygge som blev Argus byggdes på samma varv men 1915. Det är således Argus 7523 som förliste vid Bjuröklubb 1930.

Hoppas detta är rätt.
:D
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Då är det ytterligare ett fel, för det fartyg, som fick namnet AERÖ, var byggt 1914 av Albert Mietzner i Neuwarp som 2-msk WALTER, såld 1939 till Marstal och blev AERÖ; senare TOVE-LISE och H J GRAU.
Han byggde en 2-mastskonare 1912; den hette MARTIN, och såldes 1932 till Sverige, och blev 1940 HEDDY.
ARGUS 7523 var aldrig dansk - varför nämner MfS den?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då är det även fel o Danmarks Skibsliste 1942. Där står att Aerö är byggd 1912. Gl - E, 76 hk, H Hermansen Marstal mm. Museet nämner Argus 7523 för att de felaktigt plockat in den som köpt till Sverige mellan Walther och Aerö.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

WALTER sjösattes i mars 1914, men troligen på grund av kriget kom hon inte i fart förrän i augusti 1916, då Germanischer Lloyds klasscertfikat utfärdades. Uppgiften i danska skeppslistan är således fel. Det finns f ö rätt mycket fel i de danska skeppslistorna från förr.
Det står mycket riktigt fel i Frederick Frederichsens register, men det är ett register, som skänkts till Museet for Söfart efter hans bortgång, och i det kan inte museet lastas för eventuella fel. Jag skall ändå påpeka det för museet, så får vi se om de lägger in en rättelse.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Inte konstigt alls att det blir fel ibland. Museet gör en stor välgärning som lägger ut så mycket som de gör. Jag har även i andra sammanhang varit i kontakt med dem och de är mycket tjänstvilliga. Man kan bara önska att det funnits en liknande inrättning i Sverige. Även jag har hittat andra fel i Danmarks Skibsliste men i det stora hela så är de till mycket god hjälp när man letar skutor. Tänk om det funnits något liknande i Sverige via internet. Danmarks Skibsliste har med hjälp av en donation skannats så den är sökbar via internet. Tänk om någon ville försöka få till stånd något liknande i Sverige. Det kanske vore något för Klubb Maritim att försöka förverkliga. Vi är många som är intresserade och det är säkert många som gärna skulle ställa upp i det praktiska arbetet, inte minst undertecknad.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

När man tittar på kartan idag får man uppfattningen att Neuwarp ligger på den Polska sidan av gränsen ca 20 km söder om Swinoujscie. Polska namnet är Nove Warpno. Men Tyskland var ju mycket större när Walther byggdes och omfattade då även Östpreussen så Walther byggdes i Tyskland. Hade hon byggts idag på samma ställe så hade det varit Polen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Museet for Söfart och Danmarks Skibsliste har olika stavning på en skuta som den förstnämnde kallar Röll och den sistnämnde Roll. Hon beställdes av varv i Marstal av svenskar och museet skriver att Det var AB Nilsson i Stockevik. Det var en av de större skutorna. Hon lastade 370 ton och hon hade motor från början på 185 indic. Hon såldes till Danmark 1924 och finns i skeppslistan där 1925 som Philip ex Roll. 1926 står hon som ex Boll.

Här är ytterligare ett exempel på fel. Vem som skrivit rätt namn vet jag inte ännu. Jag förstår inte innebörden i varken Roll eller Röll men Roll låter bättre på svenska. Sedan är det redarens namn och hemvist. På museet står det A B Nilsson i Stockevik. Jag misstänker att det skall vara Nordevik. Där fanns en redare med det namnet men troligen inte i Stockevik. Som hemorten skriver museet Skärhamn vilket ytterligare talar för att det är Nordevik. Det svenska numret framgår inte.

Philip blev inte så gammal, hon kolliderade på julafton 1932 med motorfartyget Korsör i Stora Bält och sjönk. Hon blev bara 15 år. Ett stort nytt fartyg som det kanske vore lönt att bärga. Jag har inte sett att det blev så. Hon hade kollast.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

ROLL byggdes 1917 i Marstal av E Eriksen för Motorskibs- A/S Roll (H H Gjertsen), Kristiania/Oslo. Befälhavare: A Urdal. H H Gjertsen ägde vid samma tiden en ångbåt på 1275 tdw, som hette KJELL. Såld i juni 1921 till pr Axel Bernhard Nilsson, hemort Skärhamn, regnr 6744. 'Röll' hette den aldrig! Men har det en gång blivit fel, så är det svårt att rätta till. Den kolliderade med Stora Bält-färjan 'Korsör'.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Axel Bernhard Nilsson bodde i Nordvik (då utanför Skärhamn, nu i Skärhamn) och kallades allmänt för AB Nilsson eller bara AB.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Axel B. Nilsson Nordvik var redare skeppare var Alfred Hansson Skärhamn med ytterligar 6 delägare hemorten var Skärhamn
inköpspris 40000:- maskin 160 hkr.Bolinder vid försäljningen till Sverige infördes hon i tullregistret som MD 392 25/6 1921
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

33_Ebet2.tif
33_Ebet2.tif (190.84 KiB) Viewed 13496 times
Roll hörs även bättre på norska än Röll. Kan verkar tidigt för maskinbyte men det kanske bara var en omräkning på nåt sätt? August Hansson som var befälhavare bodde mitt i samhället i ett hus vid Hamngatan 11. När vägen över Viken anlades på 30-talet så revs huset och August flyttade till ett litet hus på Ankarvägen 7. Vi barn var ofta där och hälsade på August på 1940-talet. Han hade då gått iland för gott.

Augusts son, Alfred, köpte tremastade skonaren Ebet från Brantevik 1941. Hon blev, enligt Bohusläns Museum, slutligen liggande i Toftösund och upphuggen året därpå. Detta verkar konstigt på nåt sätt. Någon som vet?

Skickar med en bild som jag fått från Brantevik på den vackra skonaren Ebet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Något gick snett. Bilden är i tif-format. Jag försöker senare.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

185 indikerade hk = 160 effektiva hk.
Det var Alfred Hansson, som var befälhavare på och 1/8-delsdelägare i Roll.
Ebet köptes från en redare i Åkersberga för motorns skull, en 105 hk Skandia 2 cyl., som sattes i Ulla, regnr 8539.
Post Reply