Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

När Valborg började läcka för jävligt ! så såldes hon för ,,,jag tror en krona ! av Göteborgs Maritima centrum ,till en person som skulle renovera henne i Sjötorp ,
styrhytten och hela överbygget med inredning togs iland och byggdes upp inne i Hamn magasinet av Owe Gullbergh , det kan fortfarande ses där på andra våningen som det tidigare var museum , alltså över Fiket .

Motorn , en 150 hk SÄFFLE ,skänktes till Föreningen "Sjötorps Motorsamlingar"
och sattes upp på hamnplanen ,där den kördes vid festliga tillfällen ,
När sedan Föreningen "vräktes" av Kanalbolaget ,så flyttades motorn till ....
inte säker ,, antingen Skandia museét i Lysekil eller ett Museum i Lödöse ?

skrovet av Valborg låg i flera år utan att något hände .
man kunde bokstavligen "kasta in hatten" genom ett hål i sidan !
till slut togs hon in i Dockan och sågades i småbitar !

nedan några kort där hon skymtar
M1.JPG
M2.JPG
46817_09.JPG
46817_09.JPG (38.44 KiB) Viewed 13104 times
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Klas!
Tråkigt att alla gamla träskutor försvinner, fast det finns ju några som fortfarande seglar. Valborg kunde ha varit ett bra objekt i hamnen om man återställt henne. Det är förstås pengar som avgör. Någon som vet om Hamlet ligger kvar i dockan i Sjötorp? Hon såg väldigt risig ut i somras.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Det var nog i princip omöjligt återställa Valborg !
Hon var totalt "ryggbruten" och det fanns nog inget !
som var värt behålla on hon skulle renoverats!
skulle blivit i princip ett nybygge !

Hamlet är kvar i dockan ..
vet inte hur det är med hennes Dockavgift numera ,
Tror de "friår" hom hade från avgiften är slut sen länge ?
men även om den inte betalas så är det inte lätt för Kanalbolaget att bli av med henne !
Hon har däremot ett bättre utgångsläge om nu någon verkligen vill bli av med en massa pengar och arbete !
Tror det är nya spant.mm isatta ?
men vad hjälper det när resten bara blir sämre och sämre ....
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är nog svårt att bevara gamla träbåtar i längden utan att det drar iväg med pengarna. Det finns ju några stycken, bl.a. Athene i Skärhamn, men det har varit mycket stora kostnader för renoveringsarbete i flera omgångar har jag förstått. Det skulle vara roligt om Göteborgs stad ville satsa på en riktig seglare nere vid Operan där de andra båtarna ligger. Det finns inte många kvar men Hamlet skulle göra sig fint där om man fick gjort om henne till ursprungsversonen. När jag pratade med folk på varvet förra året så menade dom att skrovet hade fått en grundlig renovering. Inköpet lär inte bli så dyrt men att återställa henne kostar nog några mille. Vem vill driva detta innan det är för sent.

Klas, du skrev i tråden "skonaren Carl" i september förra året en del med anledning av att man hade dykt för att hitta "Trollhättan". Jag undrar vilken tidning och datum som artikeln "Vraket var redan känt av dykare" är ifrån. Vet du även vem som gjort historiken?
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Re: Skutor

Post by Styrman »

Tråkigt med Valborg. Har ett minne från tidigt 60 tal då vi uttrade nord Djurö. Hade precis hankat hem allt då Valborg kom på väg norrut. Hon stannade upp o vi gick långsida o levererade färsk lax till skepparn.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Vad jag kan se så borde artikeln om dykningarna på Carl vara från 27 September ?
om det nu var en fredag ?

Tidningen är NLT ,alltså Nya Lidköpings Tidningen

lie osäker på vilken historik det är du menar ?
Carl eller Trollhättan ?

Om Carl så verkar de tagit det mesta från Anders Möller .
Om Trollhättan är nog bakgrunden från Vänermuseét
men allt är rätt välkänt av "Vraknördar" :)
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Klas!
Det var Carl jag menade. Stod historiken i samma tidning? Du skriver "de tagit". Vem är de?
Förlåt att jag är lite besvärlig men jag vill gärna ha källor i min dokumentation.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

ok då tar vi det från början :)

Viken historik är det du menar ?
alltså exakt vad som skrivits menar du ?

"de" jag menar tidningen ! alltså journalisten Lennart Klasson som skrivit allt om det där fiaskot !
just det som står nedan är som framgår främst uppgifter från
Anders Möller i Kalmar
Han har skrivit en bok om vrak i Vänern ,
gissar på att han läste direkt ur den för journalisten ?
Boken heter "När stormens rytande har tystnat"
skanna0034.jpg
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hej igen Klas!
Jag menade historiken du bifogade tråden "Motorskonaren Carl" den 29 mars i år. När jag tittar på den igen så ser jag att du refererar till Länspumpen 1 1991. Tack Klas, jag är nöjd.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

ok ..... hade nog varit bättre du lagt frågan i den tråden .......jag kanske är lite trög :?
men nu frågade du faktist efter
Klas, du skrev i tråden "skonaren Carl" i september förra året en del med anledning av att man hade dykt för att hitta "Trollhättan". Jag undrar vilken tidning och datum som artikeln "Vraket var redan känt av dykare" är ifrån. Vet du även vem som gjort historiken?

Alla nöjda ! slutet gott :)

PS:
jag skrattar än ! åt vårt "kära" Vänermuseum :D
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tremastskonaren Carl byggdes på Södra Garns Varv 1917. Det verkar som hon fick motor vid byggnationen. I 1920 års Danmarks Skibsliste finns hon hos Rederiaktiesellskabet "Nielsen" i Nykjöbing, troligen köpt året innan. Carl var det danska namnet. Mellan leveransen 1917 och 1919 står hon nämnd som Laila och därefter Styrbjörn Starke. Jag antar att Laila var byggnamnet. Men jag undrar vem var beställaren och vem gav henne det andra namnet.

Hon hamnar senare i Sverige igen och får nummer 5994. Uppgifterna kommer från hemsidan:

http://mfs.dk/sites/default/files/documents/C-C.pdf
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

????????

Ursäkta! men !!
den Carl du frågat efter och som är vrak i Vänern är en helt annan båt !
se den tråden !
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2239
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hej Klas! Ja, det är en helt annan skuta. Carl var, som vi vet, ett ganska vanligt namn på skutor. Den här Carl fick så småningom nummer 5994. Hon var en tremastskonare och betydligt större än Carl 3386. Jag borde ha satt ut numret i texten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I juli-augusti 2012 diskuterades här på tråden fyrmastskonaren Inger av Härnösand. Hon sjönk så småningom i Grekland. På "Museet for söfart i Helsingör" finns en uppgift om att Inger efter Finlandstiden med namnet Ingela, och därefter Myrtidiotissa, 1969 skulle ha sålts till någon Gavrielatos i Pireus och fått namnet ändrat till "Niagara" eller Niagaras med ett frågetecken efter. Museet redovisar inget därefter. Är det någon som hört talas om detta?

Jag lägger med adressen till museets uppgifter. Sök på namnet Lynetten:

http://mfs.dk/sites/default/files/documents/L-L.pdf
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här är ett foto på ex-7387 Inger från sommaren 1980, men något namn går inte att urskilja.
Attachments
7387  Inger som Myrtidiotissa el Niagara sommaren 1980 WN.jpg
7387 Inger som Myrtidiotissa el Niagara sommaren 1980 WN.jpg (48.21 KiB) Viewed 12669 times
Post Reply