Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Smögen, ja varför inte. Olle Larsson som var delägare i Viking var också från Smögen och jag vet att Viking brukade ligga där ibland 1049 och 1950. Den vita kuttern har bara en lanterna på stormasten. Har glömt reglerna om lanternor för fiskare men Minnie var på både Norgefiske och Islandsfiske och Viking var på Islandsfiske 1949 och 1950.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

En intressant fråga - detta om signaler; man skulle på natten ha ett rött över vitt, runtlysande plus - om redskapen sträckte sig mer än 150 meter ut (och det gjorde de på Islandsfisket) - ett vitt runtlysande ' anbragt i riktningen mot det uteliggande redskapet'. På dagen skulle man ha två koner med spetsarna mot varandra plus en kon med spetsen upp i redskapens riktning. Gjorde fartyget fart genom vattnet, så skulle man dessutom ha sidoljus och akterljus. Jag har aldrig hört talas om, att man något sådant under Islandsfisket. Jag får kolla och återkomma.

Jag har blivit tipsad om, att på 1950-talet skulle mörkersignalen vara en vertikal triangel med tre vita ljus minst 3 fot från varandra och på dagen en korg plus en svart kon med spetsen upp. Hur man från alla olika håll skulle kunna uppfatta, att det var en triangel, som visades, det står det ingenting om. Det var nog bra, att det blev ändrat.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Finns det någon här på forumet som har måttuppgifter LxBxDj på
jakten TRIO från Hjo skeppare Sven Stenberg såld 1936 till Färjestaden
Henry.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Bild på TRIO finns på www.olandsjarnvag.se/47513293
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag efterlyser ett foto på DAGA, regnr 300, 170 brt, byggd 1872 i Norrköping, som den såg ut på slutet som motorskonert.
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Skutor

Post by kentolsson »

Det finns ett ganska dåligt kort på Daga i Björn Larssons bok "Båtar på Vänern" del 1 sid 31.
I min skeppslista står hon som upphuggen 1951 i Säffle, men i boken står 1953 hemort Åmål.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jo, fotot i Björns bok har jag sett, men hon blev ju skonertriggad senare, och det är med den riggningen, som det tydligen är ont om foton och som jag skulle vilja se ett.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

båtolog wrote:Finns det någon här på forumet som har måttuppgifter LxBxDj på
jakten TRIO från Hjo skeppare Sven Stenberg såld 1936 till Färjestaden
Henry.
De uppgifter jag har kommit över anger fartyget till TRION.
"Jakt på 35 ton dw byggd på kravell av ek år 1923 vid Klingsröd i Bohuslän. Hon köptes till Jönköping år 1927 av H Lagerström för att segla med sand och grus. Trion hade en 30 hkr Idealmotor. Trion såldes till Hjo med Sven Stenberg som ägare. Hon såldes till Färjestaden 1936."

En del av ovanstående krockar rätt kraftigt med uppgifterna på http://www.olandsjarnvag.se/47513293

Tyvärr har jag inga uppgifter om längd och bredd och inget säkert identifierat kort av skutan i fråga.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

det är just TRIO,s ursprung som jag sökte och att du skrev att hon var
kravellbyggd var intressant det var ett steg på vägen jag har en TRIO byggd
1905 på kravell det är en bit till 1923 men hon kanske inte mättes förrän
1923 kanske dyker det upp uppgifter om LxBxDj.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Två galeaser liggande vid bryggan till slipen på Härön utanför Kyrkesund, i slutet av 40-talet tror jag eller möjligen i början av 50-talet. Det fanns ju några båtar vid den tiden i Kyrkesund men det hände även att man kom från andra trakter och tog på land. Det är svårt att säga vilka det är men omöjligt är det nog inte. Vem vågar försöka?

Jag skulle ha beskurit bilden i högerkanten men då hade det röda huset försvunnit.
Attachments
Bild nr 223.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Kan det vara Anna och Ture, båda hemmahörande i Kyrkesund. Anna har nr 6758 och Ture 4791. Båda var byggda som skonare men blev så småningom nedriggade till galeaser.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Det finns en intressant sida med mycket bilder om fraktfarten i Kyrkesund. www.kyrkesund.com/fraktfart.html
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag är inne på den sidan ibland Jan. Det finns även en bok som heter "Kyrkesund, båtar och fartyg". I den finns både Anna och Ture med fotografier. Jag tycker där är många likheter när det gäller Anna men Ture är svårare att se. Jag bifogar fotona ur boken. Det är framförallt styrhytten på Anna som jag tycker stämmer. Stormasten tycker jag också stämmer. Ture var mindre vilket jag tycker att fotot på de båda tillsammans även visar. Anna var på 76 brt medan Ture var på 52 brt.
Attachments
Ture Kyrkesund.jpg
Ture Kyrkesund.jpg (44.25 KiB) Viewed 15213 times
Anna Kyrkesund.jpg
Anna Kyrkesund.jpg (36.74 KiB) Viewed 15213 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det skulle ha funnits en skuta hemmahörande i Mollösund på 1870-talet som hette Anna. Enligt tillgängliga uppgifter skulle det röra sig om en skonert. Den 25 augusti 1878 begärde man lots utanför Grönskärens lotsstation. Lotsarna skulle transportera en brännskadad besättningsman till land men av någon anledning så seglade man omkull med lotsbåten och alla ombord drunknade.

Jag undrar om någon har bild och andra uppgifter på skutan ifråga.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Har fått förfrågan om två skutor:
Den ena hette NANCY som ägdes av släktingar till Arnevingarna ”klipp nedan” som Ingvar A började sin sjömansbana i.
nancy klipp.jpg


Den andra skutan hette EUROPA som Malte Arneving lotsgenerationen före, var mönstrad i på 30 talet (Malte arnevingbrödernas pappa).

Namnet Europa är svårt namn att Googla på och där har jag inte lyckats hitta något matnyttigt vad gäller skutor.

""
Har tyvärr ingen aning om dessa "skutor" Nancy har jag hittat 5373 en skonare i lagom storlek. Men om det är rätt??


Jag ber nu fallrepets kunniga om hjälp, naturligtvis kommer jag att vidare befodra varifrån kunskapen kommer, är inte typen som tar åt sig äran för annans vetande.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply