Det händer grejor i Karlstad

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Det händer grejor i Karlstad

Post by Åke S »

http://www.nwt.se/karlstad/article1102726.ece

Bl.a. har en sjöfartsinspektör som suttit som ledamot i bolagsstyrelsen klassat henne föregående år. Skumt, var skall det här sluta?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by kapstans »

Detta är en affär som uppdagades snart för en månad sedan. En inspektör vid Transportstyrelsen inspektionsområde Göteborg, IOG hade handlat olämpligt/hamnat i jävsituation.
Den aktuelle inspektören hade själv mellanbesiktat och utfärdat certifikat för ett fartyg där han själv satt i styrelsen för. Ett mycket olämpligt förfarande. I ett sådant här fall bör ju en besiktning ske av annat inspektionsområde än där den involverade jobbar. Nej istället skötte han detta själv.

När detta uppdagades agerade Transportstyrelsen, IOG kraftfullt och bestämt. Överinspektören genomförde direkt en akutbesiktning av fartyget och de fann det samma i ej sjövärdigt skick, därmed belades det med körförbud tills dess att bristerna åtgärdats. Enligt uppgifft jobbar den aktuelle inspektörn inte vid myndigheten längre så någon disiplinär åtgärd kan det inte bli tal om.

Inspektören har dock avgått ur styrelsen ur bolaget.
Transportstyrelsen agerar mycket professionellt med det här och självklart får det inte gå till på detta viset, det säger sig självt.
Om TS planerar ytterligare åtgärder eller anmälan om brott framgår ej.

Jag tror detta enkom rör en enskild tjänsteman och inte någon otrevlig myndighetskultur. Vi är ju alla människor och vem vet det skulle ju från tjänstemannens sida kunna röra sig om dennes värsta misstag någonsin. Att denne ej reflekterat över felet, även om media nu verkar indikera på medveten handling.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by kapstans »

Måste förtydliga mig här märker jag. Personen har slutat som fartygsinspektör men jobbar kvar inom Transportstyrelsen. Sorry.
Fredrik Ahlman
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by Janne Duczynski »

Kul att se gamla Lisskulla II i så fint skick, (Tärnan 2), värre med "ettan" i min ägo.
Men jag kämpar på, "ettan" byggdes i Tällberg 1946 i fura men "tvåan" byggdes i Finland i mahogny.
http://tarnaline.se/batar/tarnan-2/
Attachments
PICT0332.JPG
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by zoroaster »

Har du kylskåp på däckskontoret Janne?

Douglas
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by Janne Duczynski »

Nix, men ismaskin....
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by zoroaster »

Helt OK, tar med det nödvändigaste råvarorna. Balett ? finns det någon lokal?

Douglas
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by Olof H »

Vad skall man säga om OMEGA eller TÄRNAN 4 som hon också kallas. Hinner de få henne
i godkänt skick till starten 1 juni -12. VF beskriver några allvarliga fel.
http://www.vf.se/naringsliv/risk-att-ba ... t-forsenas
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by kapstans »

Ja det är klart de hinner. Branden framgår ju inte specifikt vad det rör i artikeln här men har för mig att det är en branddörr bland annat. hellbergs Safety, Alvedoor och vad de nu heter som har rattmärkta dörrar brukar lagerhålla vissa dörrar så det bör gå att få fram en A60. Om det finns andra brandbrisker kan en brandservicefirma åtgärda det tämligen direkt.

Sedan ny radioutrustning No problems. Tex en Sailor utrustning är lagervara hos radiosurveyorfirmorna. Att få dem dit att montera och ordna radiobesiktning inga problem.

Slutligen Stab boken. Vad jag förstår är den inte ok, de kan då lämpligen kontakta exempelvis FKAB och få hjälp att få fram detta.

Ok det är nu lite på håret tidsmässigt och man kan kanske räkna med att få betala lite extra för att få fram det snabbt men det borde fungera.

Transportstyrelsens inspektörer är hårt bokade som det framgår men om allt är i sin ordning kan man kanske samorda inspektionen med någon annan inspektion i närheten. TS söker alltid hjälpa till så att det fungerar smidigt för redaren. Dock skall rederiet senast 14 dagar före önskad inspektion ha begärt inspektör.

Ingen ko på isen...
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by kapstans »

En liten brasklapp dock. Vad jag förstår av artikeln rör det sig om dokumentationsbrister i stabiliteten. Skulle det innefatta ombyggnationer för att uppnå resultatet ja då kan det ta tid.
Tex sponsorer på sidorna eller liknande. För i sådant fall behöver hon ju till varv.
Vi har ju inte alla fakta om vilka brister det rör.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by Olof H »

Som vi trodde så blev OMEGA sjöduglig. Underligt att hon blev godkänd med alla brister just till
dagens datum som hon ska börja sina turer. Karlstads Kommun är väl glada nu eftersom de troligen
haft ett litet finger med i bilden, de har ju haft turlistan färdig länge. Efter vad man kan läsa så blev det
några ändringar som vi hoppas att de följer. Undrar vem som inspekterar OMEGA så de följer ändringarna?
http://www.nwt.se/karlstad/article1116157.ece
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by kapstans »

Transportstyrelsen är en självständiig myndighet och jag kan lova att de inte låter Karlstads Kommun få något finger alls med i spelet.
Fartyget fick brister, sånt händer -inget konstigt. Rederiet åtgärdar, verket avsynar och signerar. Processen rör bara rederi och Transportstyrelse.
Men det var ju mycket väntat att hon skulle bli klar i tid. :)
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by kapstans »

Rederiets DP får tillse att man följer reglerna. Skulle något hända och man upptäcker fel på dessa punkter ja då ligger rederiet risigt till.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by Olof H »

Efter vad som händer lite varstans i Sverige med olika Myndigheter och tillsatta Tjänstemän
så har jag inte något större förtroende. T.ex. han som besiktigade OMEGA tidigare som satt
med i styrelsen. Han lämnade styrelsen men jobbar fortfarande kvar på Transportstyrelsen.
Nu kanske det inte är så med denna besiktning, den kanske har gått rätt till.
Det jag menar så finns det Tjänster och Gentjänster. ALLA i samhället vill väl ha lite extra
och ju högre de kommer på "stegen" ju mer vill de ha och de har makten att kräva. När sedan
bubblan spriker så får man höra: Det hade jag ingen aning om.
olof
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Det händer grejor i Karlstad

Post by Olof H »

Lite underligt är det.
I gårdagen NWT stod det följande: Sjöfartsavdelningen har lovat
LENA DYBERG Karlstads Kommun och ansvarig för Båtbussarna.
Jan Borgman säger: Vi kommer MEN vi har inte hört något från REDAREN.
Var det inte Redaren som skulle höra av sig först och inte Kommunen.
olof
NWT 31 maj -12: http://www.nwt.se/karlstad/article1115507.ece
Post Reply