Yrkestrafik i Göta kanal

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Yrkestrafik i Göta kanal

Post by tugtrafik »

Yrkestrafiken har återvänt till Göta Kanal :shock:
Pråmkompaniets utrustning på väg till borrning efter malm i Vättern passerar Forsvik 3 maj.

Image

Image
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by kapstans »

Underbart som musik i mina öron. :D
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by m/s munter »

jag fick rycka i handbromsen då jag passerade över bron i Forsvik och såg detta ekipage! jag blev så glad och varm. undrar vad de fick betala för kanalavgift för detta? det stod en man ombord med en lång stör att styra ur slussen och genom "kröken" såg trevligt ut.

Skall ta Munter till F-vik nu för att beskåda paddelmajjan på sin resa ner till Götet. se om de fastnar i billströmmen som militären gjorde!

skepp o hoy
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by zoroaster »

Trevligt att man istället för att skicka hoppsättbara pontondelar på bil gjorde på detta sätt.
Här hemma (Sigtuna) muddrade man hamne i vintras. Inte fasen bogserade man hit en ponton med grävmaskin. Nädå, man fraktade hit 6 st pontoner,på bil, en ponton på varje bil, Pontonerna sattes i sjön ca 5 km från arbetsplatsen och bogserades sista biten med hjälp av en liten bogserbåt, typ militär som också kom på lastbil. Sedan pontonen var på plats lyftes grävmaskinen, som givetvis kom på trailer, ombord med en stor mobilkran. Hur man sedan muddrade skall vi inte gå in på för då börjar vi alla gråta. (Särskilt jag själv som arbetat med muddring) När allt var klart kom så ekolodsbåten. Hur jo på lastbil naturligtvis, den var ju staionerad i Stockholm, sjöresan med den skulle tagit ca 1,5 tim. Bil tar lika lång tid, lastbil alltså.


Fram för mer sjöfart på alla sätt.

Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by kapstans »

Misstänker att de betalat för ett ekipage i yrkestrafik med expresstillägg. :D
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by Jan Schönemann »

Hela armadan ligger nu i Hjo hamn i avvaktan på att börja borrningarna nere vid Jönköping.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by Jan Schönemann »

Kan ses på Hjo hamns nya webcamera där även A-slupen Händig samt s/s Trafik finns i bild. http://www.hjo.se/startsida/Uppleva-och ... ebbkamera/
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by kapstans »

Kul när de sätter upp web-kameror. Här kan man ju ha god koll till säsongen :)
Fredrik Ahlman
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by tugtrafik »

User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by Skepparättling »

tugtrafik wrote:Fler bilder bakom denna länk:
http://www.facebook.com/#!/media/set/?s ... 822&type=1
Får väl ta och bli vän med hr. Tugtrafik på Fb för länken ovan kommer jag inte in på.

För yrkes sjöfart på kanalen vill jag ha mer mer mer.....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by zoroaster »

Nä du Skepparättling, Facebook eller fejan som barna säger är inget för oss som är barn till bryggvinge eller gruvarbetare förfäder.


Douglas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by Skepparättling »

zoroaster wrote:Nä du Skepparättling, Facebook eller fejan som barna säger är inget för oss som är barn till bryggvinge eller gruvarbetare förfäder.


Douglas
Oj oj Då får jag hålla mig därifrån :wink: . Har ju bergsmän och bönder från ena hållet och Skeppare, timmermän och lotsar från andra....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Yrkestrafik i Göta kanal

Post by Skepparättling »

m/s munter wrote:jag fick rycka i handbromsen då jag passerade över bron i Forsvik och såg detta ekipage! jag blev så glad och varm. undrar vad de fick betala för kanalavgift för detta? det stod en man ombord med en lång stör att styra ur slussen och genom "kröken" såg trevligt ut.

Skall ta Munter till F-vik nu för att beskåda paddelmajjan på sin resa ner till Götet. se om de fastnar i billströmmen som militären gjorde!

skepp o hoy


Så den färgglada kåldolmen ska ut och röra på sig.
färgglad kåldolme.jpg
Taget från Paddelmajas däck vid slipen Rödesundsvarv
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply