Sydfart till salu

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Sydfart till salu

Post by Skepparättling »

Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
rolf53
Posts: 2
Joined: 17 Apr 2012, 23:30

Re: Sydfart till salu

Post by rolf53 »

Jag är villig att vara med i en förenig för bervarandet av M/S Sydfart mrn det lär inte finnas några frakter att få jag känner både Larry och Peter sedan 70 talet frågan är i vilket skick maskineriet är i det kan säkerligen behöva en genomgång vill några vara med och bilda en förening?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

OP Svensson befraktar Sydfart. De kan nog fixa last. Just nu råder dock ett ganska stort "dödläge" på fraktmarknaden med ont om laster och dåligt betalt. Det är en konjunkturfråga och det är inte enkom Sydfart som lider av detta , det gör alla fartyg. Liten som stor.
Fredrik Ahlman
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Sydfart till salu

Post by Skepparättling »

Naturligtvis vill man vara med och försöka rädda "Trätälja".

Frakter eller inte, men visst vore det roligt att försöka hålla liv i den, iom att Hanssons lägger, av utdöda minsta coaster befraktningen
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
rolf53
Posts: 2
Joined: 17 Apr 2012, 23:30

Re: Sydfart till salu

Post by rolf53 »

Men för att Larry och Peter ska släppa sydfart krävs en stor påse med pemgar hur får vi tag på denna?
Sedan är ju frågan vilka setifikat har gått ut och vilka dispenser finns?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Sydfart till salu

Post by Skepparättling »

En liten fågel har viskat att det krävs 1,1 påse pengar.
Last edited by Skepparättling on 20 Apr 2012, 22:14, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

1,1Mkr är nog allmänt känt att de begär. Vad man får är en annan sak. Möjligtvis att just äldsta fartyget betingar ett visst typ av värde av just den orsaken. Marknadsvärdet för ett sådant fartyg storleksmässigt och i ålder ligger betydligt lägre. Men eftersom det är så litet att det faktiskt kan nyttjas för bostad så kan prisbilden gå upp igen något.
Fredrik Ahlman
Engelsman
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2012, 14:46
Contact:

Re: Sydfart till salu

Post by Engelsman »

Jag var ocksa intresserad av att kanske koper henne, hade nagra tankar ang. frakt men sa fick jag ett emejl fran OP Svensson :
Unfortunately there is no longer any market for Sydfart in Sweden and we could only keep her occupied because some charterers supported her as she is so special, old vessel and family crew with old captain who is well known in Sweden. In earlier days she carried grain in inland waters but this is no longer possible as each silo has been closed. No iceclass at all and absolutely not fitted to go in ice, the hull is riveted, in wintertime she was normally laid up. Gross freight earned / year abt SEK 600000 . Carried grain/feedstuff mostly on the EC Sweden but not because she was needed, only as goodwill from a certain charterer to keep her alive but as this was rather personal I doubt they will do the same for other owners.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Ja det är svåra tider och ja hon är extremt liten, men förslagsvis hör med Kerstin på OP i Kalmar om hon tror det är möjligt. Det är väl hon som skött Sydfart.
Sydfart är ju lite av en profil så nog sjutton om någon vill driva henne så borde väl någon ha last för henne. Men inget hindrar förstås att du hör dig för med något annat mäkleri där borta tex Höglunds i Kalmar, kanske de har något?
Fredrik Ahlman
Engelsman
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2012, 14:46
Contact:

Re: Sydfart till salu

Post by Engelsman »

Informationen ovan är från kerstin på OP. Ingen anledning varför man kan inte ha flera mäklare, kanske i danmark också. Man kunna kanske skaffa last direkt från t.ex lantmännen och södra men oavsett storlek på fartyg måste hon vara lönsam. Förutom de stora kostnader som torrdockning finns de små dagliga utgifter, mat, màlarfärg osv. Även om en förening bemannar henne för att spara pengar se jag inte hur det ska går ihop ekonomiskt. Men om sydfart funkar inte vi på fallrepet kunde alltid ta över Wirèns..... :D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Det finns en dansk mäklare som håller på med många äldre små coasters. Testa JMB, Bjerrum & Jensen i Svendborg.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Sydfart till salu

Post by zoroaster »

Kan man inte få EU bidrag??

Går ju att få till en massa annan skit så varför inte till något som vi ialla fall tycker är värt ett bidrag

Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

EU bidrag till sjöfart då brukar det röra sig om "Marco Polo II" programmet. Där lär det dock ej vara möjligt att söka för detta eftersom det programmet är till för att stimulera utveckling av sjöfarten och överföringar från väg till vatten. Dock rör det sig om då så stora projekt att det är ingen idé att söka.
Större framgång då kanske att söka någon form av bevarande bidrag, typ statens marina museum, riksantikvalie eller länstyrelsen.

Hon är ju "Vätternmax" så kanske man kan få projektlaster från företag inom det trafikområdet i konkurrens mot lastbilstransporter eller liknande men det kräver ju då lokal bearbetning av företag i det området.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Sydfart till salu

Post by zoroaster »

Jo och bearbeta företag, små eller multinationella är inte lätt. För om dom har en fabrik, skickar en produkt till en mottagare, så tar man den lättaste vägen. På lastbil. Även om man kan visa att totalkostnaden för hela transporten, nu antar vi att man skickar något från till exempel Motala. Och använder fartyg, i detta fall Sydfart, vi kan bevisa att transporten går på säker köl, inga skador inga omlastningar i onödan samt till ett konkurenskraftigt pris. Så väljer lik förbannat tillverkaren lastbil för det är enkelt.
Tillverkaren kanske anför att det tar för lång tid med sjöfrakt jämfört med vägtransport och kapitalbindningen under tiden är stor.
Trots detta så ger jag mig fasen på att man kan hitta projektlaster eller andra udda frakter samt då fylla ut det med tex spannmål.
Men du har ju bättre erfarenhet, Kapstans, än jag när det gäller just att se till själva fartygskostnaden, drift mm. (Nu drar vi inte upp Transportstyrelsens förslag)
Har ju jobbat mot det stora telecombolaget och lyckades efter ca 2,5 år få dom att frakta 1,5 cubmeters tomma skåp på sjön i stället för med flyg. Det handlar ju om planering också. Och vid logistikutbildning på våra universitet så nämns inte sjöfrakt inom närområdet och då menar jag inom landet samt eu. Man talar hela tiden om kapitalbindning i lager och i transport och då med bil.

mvh
Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Det får väl bli grus och jord i Mälaren då.... :(
Fredrik Ahlman
Post Reply