Karlstad kommun har det inte lätt.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by zoroaster »

Det bästa är ju om ägarna själva går ihop och vaktar. Tar man något vaktbolag så räknar ju sabotörhelvet snart ut när vakten kommer. Tyvärr.
Men håller med om att denna typ av sabotage är meningslös,, drabbar ju ägare och skattebetalare med stora kostnader och arbete. Och om man har en västindiendröm så kan denna typ snart släcka drömmen.
Under alla år så har jag aldrig hört om så mycket löjligt sabotage. Om man ser till alla dödaskeppskajer så händer detta ytterst sällan. Och händer det så är det ju ofta slarvig förtöjning som är orsaken.

Douglas
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kentolsson »

Skulle det inte gå att lösa så här: Ägaren måste ju vara skyldig kommunen en väldigt massa pengar (400 000 ?) Kräv honom på dessa. Han betalar ej. Gå till kronofogden med kravet. Han betalar fortfarande inte. Kronofogden tar båten i mät. Han löser ej ut båten. Efter viss tid kan kronofogden sälja på exekutiv auktion. Ingen vill köpa. Kommunen bjuder 1 krona och får båten. Dags för skrotning. Kostar visserligen en bärgning till men sedan är problemet ur värden.
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

Efter vad jag har fattat så är det en ägare som köpte fartyget för FEM kronor. Denna ägare
går inte att få tag i för han har ingen adress. Det måste ju finnas en adress för att lämna en
stämning eller dylikt. När de inte går att få tag i ägaren för att delge honom så kommer det inte
hända något annat än att Kommunen pumpar in pengar i samma takt som de pumpar ur vatten.
Tvångsövertag vet jag inte om det fungerar eller om det är lagligt.
olof
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Åke S »

Jag tror att jag vet vad det här handlar om. Historien går ett antal år tillbaks i tiden. Grundbulten är dock Karlstads kommuns klantiga hanterande.
Först lite historieskrivning: fr. t. o.m. 1994 hade Karlstad en hamnförvaltning som hade ansvar för samtliga vattenområden i Karlstad, det fanns en hamnordning som reglerade det hela. 1994 bildades Vänerhamn AB. Detta bolag behöll endast de kajer och vattenområden som var ekonomiskt användbara. Det övriga lämnades till Karlstads kommun. Vart administrationen för detta lämnades är jag inte helt klar över (förvaltningarna har bytt namn) – dock vet jag att där inte fanns någon sjökunnig sakkunskap. Någon ny hamnordning har heller aldrig skrivits. Man har heller inte tagit ut några avgifter av de flytetyg som trafikerat eller använt kommunens kajer (notera att här ingår inte Vänerhamns kajer – som är inhägnade ISPS-områden). Den sorgligt sjukna skepnaden ligger vid en av kommunens kajer i Lambergskanalen – där endast KMW-kajen administreras av Vänerhamn AB.
Själv var jag anställd vid hamnförvaltningen t.o.m. 1994, jag jobbade där i 17 år. Vi hade givetvis ett antal liknande problem under den här tiden – problem som vi löste på olika sätt. Bl.a. kronofogden som nämnts ovan, ibland lite mer okonventionella lösningar som kanske inte är helt gångbara idag (miljö och sånt – ni vet).
Hursomhelst – vad det handlar om: vill jag inte skriva om här. Jag kan inte bevisa något och vill inte heller gå till personangrepp. Men jag är fullständigt övertygad om att det handlar om hur kommunen och dess handläggande tjänstemän har hanterat vissa frågor i det här ämnet, under ett antal år – och det har varit klantigt! En del, kan ni som känner till historierna tillbaka i tiden nog själva räkna ut.
Vill bara avsluta med följande: jag är pensionär men jobbar då och då för Vänerhamn, förra året blev jag uppringd av kommunens handläggande tjänsteman, han sa följande: ” Vi tänker ta in Mainau och Knoben till Lambergskanalen” – mitt svar: ”nej för h------e, gör inte det”. Lyssnade han – nää: jag har ju bara varit till sjöss sedan början av 60-talet så jag vet väl inget.
Som tidigare skribenter sagt Västra älvgrenen har redan så många vrak på botten så ett till hade bara varit bra för fiskar och kräftor.
Jaa suck!!!!
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by zoroaster »

Tror som du Åke, klantighet och bristfällig dokumentaion samt okunnighet.
Här i vår lilla hamn vid ca 13-14 Vid ångbåtsbryggan som jag skrev om tidigare, låg en liten fiskebåt. Känd ägare.
Båten sjönk och ägaren bärgade. Sålde till någon som skulle rusta upp den. Sjönk på nytt och brandkåren fick länsa ut.
Ägaren släpade iväg den mot en upptagningsplats, privat. Sjönk ca 50 innan målet. Sedan dess har den legat mellan två båtklubbars hamnar. Inte på inom något av områdena som arrenderas. Marken tillhör kommunen. Kommunen har ålagt först den ena klubben att ta bort och destruera, man har sagt att man inte är inblandad, varpå kommunen vänt sig mot den andra klubben. Som sagt likadant. Den 12 skall miljö och hälsokontoret träffa först vår klubb och dagen efter den andra. På bägge agendorna står båten som en punkt som vi ska ta hand om.
Spännande

Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Det här med vrak är ju ett utbrett problem i landet. Staten borde sätta upp en fond för att motivera kommunerna att göra något åt saken. Att kräva permanent lösning för var fartyg som man finansierar bärgning av.
Sen tänker man ju ibland på de krigsvrak som finns längs våra kuster, det är ju en tidsfråga innan de börjar läcka både det ena och det andra.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

INGET SABOTAGE UTAN KOMMUNGUBBARNA HADE FÖRTÖJT MAINAU FEL-
Ja så säger förre ägaren Lennart Carlsson. Ni vet han som även äger "AILA" och
"BJÖRG" och som sålde "MAINAU" för FEM kronor.
Nu erbjuder han sig att sälja sina tjänster till Karlstads Kommun . Han säger sig veta
hur man ska bärga "MAINAU". Han påstår att nuvarande ägare en matros har köpt färg för att
reparera "MAINAU".Matrosen, nya ägaren blev sedan sjuk och kunde inte fixa henne. Ingen
dålig färg om den ska hjälpa fartyget på rätt köl igen.
Nu är jag rädd för att Karlstads Kommun går på detta erbjudande och anställer Lennart Carlsson
som konsult, då blir det säkert ännu dyrare för skattebetalarna.
Om detta går i hamn så kan det vara en fin grej: Köp ett fartyg sänk det i Karlstad och få jobb som välbetald
Konsult, inte illa.
Detta står i dagens tidning. Inslaget kommer att läggas in under dagen.
olof
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Klas Andersson »

Märkliga turer .... nu heter Ailas ägare Lennart igen ? :?
i denna artikel sen i vintras så finns det en Faktaruta till höger som säger att han bytt namn till Pierre!
http://www.nwt.se/karlstad/article1067662.ece

bärga är ju inte problemet ...det klarar jag ochså , :) men sen då ?
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Om kommunen tar in denne person som konsult, ja då är det helt klart konstigt...
Se till att få upp den på land och gör brasved av fartygsresterna.
Fredrik Ahlman
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kentolsson »

Om nu Lennart, ex. Pierre, ex. Lennart är så duktig så kan han väl börja med att bärga dom han redan har, så kommunen kan se vilken hejare han är. Han kanske kan få låna någon halvrisig bogserare och göra en tur på Vänern med Mainau på släp, han är ju duktig på att bogsera också.
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

Image
DUKTIG????
Här ser ni vad han har skapat.
olof
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by zoroaster »

Kan man kalla honom, vad han än heter, för "Haverikonsult"?
Han kanske kan få jobb på Vasamuseet också.

Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Det var ingen dålig samling för en enda man, jo haverierfarenhet har han förstås. Men helst skall ju haveriet sluta lyckligt också och så ärväl inte fallet i något av ovanstående fall. Helt otroligt, ibland önskar jag att man skulle avkräva någon form av körkort för fartygsägare innan de får äga fartyg.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

http://www.nwt.se/karlstad/article1114878.ece
Karlstads Kommun äger Karlstads Flyplats och problemen
växer för de ansvariga. Roligt att se vad som kommer att
hända.
olof
Post Reply