skrymmande frakt
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
skrymmande frakt
alternativfrakt borde funka även 2012, om inte kanalbolaget tar allt för höga avgifter
- Attachments
-
- 60-tal235.jpg
- (51.36 KiB) Not downloaded yet
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: skrymmande frakt
Trevliga bilder från Forsvik.
"Termosfrakterna" lades väl ner rätt omgående, funkade inget vidare?
Sen var det så att på 60 talet gick proppen ur frakterna på kanalen, lönsamheten vek.
Det som händer med kustfrakten just nu.
"Termosfrakterna" lades väl ner rätt omgående, funkade inget vidare?
Sen var det så att på 60 talet gick proppen ur frakterna på kanalen, lönsamheten vek.
Det som händer med kustfrakten just nu.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: skrymmande frakt
Hej
Arbetade som logistikkonsult åt ett stort svenskt telekom företag i många år.
Man har tillverkning i Kina av nåt som kallas cabinet( ett skåp för telekomutrustning vid alla dessa master med lustiga antenner)
Ett skåp är ca 1,4 cubmeter i volym och i stort sett tomt. Kostnaden är inte stor per skåp. Vi fraktade med flyg från Kina till Saudi Arabien ca 1000 skåp i veckan med flyg. Kostnad ca 1200 dollar per skåp. Försökte i ca tre års tid att styra över denna frakt till sjön, kostnad per skåp ca 300 dollar. Ni förstår vilken vinst. Men enkelheten i planering hos telekombolaget gjorde att
man flög vidare. Till slut så gjordes provskeppningar. Lite mer planering och framförhållning men fasen vilken vinst det blev och vad bra det fungerade.
Så jag tror fortfarande att om man tar hänsyn till kostnad (och miljön) så kan företag göra vinst på transportkostnaden genom att använda både kust och kanaler mer.
Men det skall gå fort och minimal framförhållning.
ha det
Douglas
Arbetade som logistikkonsult åt ett stort svenskt telekom företag i många år.
Man har tillverkning i Kina av nåt som kallas cabinet( ett skåp för telekomutrustning vid alla dessa master med lustiga antenner)
Ett skåp är ca 1,4 cubmeter i volym och i stort sett tomt. Kostnaden är inte stor per skåp. Vi fraktade med flyg från Kina till Saudi Arabien ca 1000 skåp i veckan med flyg. Kostnad ca 1200 dollar per skåp. Försökte i ca tre års tid att styra över denna frakt till sjön, kostnad per skåp ca 300 dollar. Ni förstår vilken vinst. Men enkelheten i planering hos telekombolaget gjorde att
man flög vidare. Till slut så gjordes provskeppningar. Lite mer planering och framförhållning men fasen vilken vinst det blev och vad bra det fungerade.
Så jag tror fortfarande att om man tar hänsyn till kostnad (och miljön) så kan företag göra vinst på transportkostnaden genom att använda både kust och kanaler mer.
Men det skall gå fort och minimal framförhållning.
ha det
Douglas
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: skrymmande frakt
i veckan så skulle jag från jönköping till karlsborg men vägen norrut var helt blokerad av en gigantisk traversbalk på två speciallastbilar. massa blinkande följebilar som skulle styra om trafiken, verkade inte gå något vidare.. satt då i bilkön och tänkte på om inte kanalen hade varit ell bättre billigare alternativ..
Re: skrymmande frakt
Kom att tänka på när hustrun och jag skulle hem från Växjö i somras. Tänkte vi skulle åka via Vimmerby och upp mot Linköping.
Totalstopp redan efter en mil, två ca 30 meter långa och ca 5 m breda cylindrar som kom med bil från Tyskland. Dom hade åkt från södra Tyskland via Danmark och skulle till Oskarshamn. Hade det inte varit fasen så mycket bättre att ta dessa på sjön istället för att i max 30 km tim åka på väg med två lastbilar med två förare var, sex följebilar, och när vi passerade fyra polisbilar med 2 man i varje. bOch dessutom stopp titt som tätt för att släppa förbi efterkommande bilar och stopp för möten
Ja man blir inte klok på detta med transporter fastän man jobbar med det
Douglas
Totalstopp redan efter en mil, två ca 30 meter långa och ca 5 m breda cylindrar som kom med bil från Tyskland. Dom hade åkt från södra Tyskland via Danmark och skulle till Oskarshamn. Hade det inte varit fasen så mycket bättre att ta dessa på sjön istället för att i max 30 km tim åka på väg med två lastbilar med två förare var, sex följebilar, och när vi passerade fyra polisbilar med 2 man i varje. bOch dessutom stopp titt som tätt för att släppa förbi efterkommande bilar och stopp för möten
Ja man blir inte klok på detta med transporter fastän man jobbar med det
Douglas
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: skrymmande frakt
För inte allt för länge sedan förespråkades landsvägstransport.
Nu har det en längre tid talats varmt om Järnvägens förträfflighet och dubbelspår hit och dit.
Sjöfart nämns nästan inte alls förutom på forum liknande detta.
Munters bilder föreställer inte alls vad jag först trodde. Det där är inte den termos jag först trodde det var, vad är det för något....
Kanalen användes ju faktiskt för inte så länge sedan till frakt då en DC3:a fraktades till Karlsborg.
Ungefär samtidigt fraktades den mer omskrivna nedskjutna DC3:an med Lastbil till Linköping.
Tror inte man behöver fundera länge för att komma fram till vilken frakt som var billigast. Karlsborgs planet var ett gäng entusiaster som betalade frakt.
Linköpings planets förflyttning till flygvapenmuseet, var det väl vi alla med och betalade.....
Nu har det en längre tid talats varmt om Järnvägens förträfflighet och dubbelspår hit och dit.
Sjöfart nämns nästan inte alls förutom på forum liknande detta.
Munters bilder föreställer inte alls vad jag först trodde. Det där är inte den termos jag först trodde det var, vad är det för något....
Kanalen användes ju faktiskt för inte så länge sedan till frakt då en DC3:a fraktades till Karlsborg.
Ungefär samtidigt fraktades den mer omskrivna nedskjutna DC3:an med Lastbil till Linköping.
Tror inte man behöver fundera länge för att komma fram till vilken frakt som var billigast. Karlsborgs planet var ett gäng entusiaster som betalade frakt.
Linköpings planets förflyttning till flygvapenmuseet, var det väl vi alla med och betalade.....
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: skrymmande frakt
Visst går det att köra alternativfrakt på Göta Kanal. 1987 gjorde vi med Svanefjord 3 resor med kraftverksdelar från Uddevalla till Mariestad. Där hyrde vi in en mobilkran och lyfte över dessa till gamla Brosundetsfärjan om var nedskuren till motorpråmen Göta Carrier. Med denna gick lasten vidare på Göta Kanal bort till Norsholm. Efter att ha lodat vattendjup m.m. styrdes färden in på Motala Ström (som väl aldrig sett ett fartyg klyva dess vågor) till slutstationen kraftverket i Kimstad där lasten levererades.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: skrymmande frakt
det finns ju en tredje bild om ni är uppmärksamma ovan men man får klicka på den manuellt... där ser man att det förmodligen är silos av något slag försedda med fendrar.. i vår skall jag leverera 12m långa väderkvarnsvingar från verkstaden i Forsvik till uppsala.. lita på om jag är sugen på att inte använda vägfrakt... någon som har vägarna förbi i vår så hör av er..
Re: skrymmande frakt
Ser fram emot att se dig passera Sigtuna där jag bor. Sedan spannmålsfrakterna försvann så är det bara Strömma och någon annan farkost samt Blidösund med Jazzkryssning i september. Ja kan ju var någon bryggbyggare som passerar också Och årets höjdpunkt Sjöfartsverkets prickbåt.
Vilket uppsving för sjöfarten det blir hör av dig om det blir av så kan vi komma ut med proviant och färska varor från SYSTEMBOLAGET.
Douglas
Vilket uppsving för sjöfarten det blir hör av dig om det blir av så kan vi komma ut med proviant och färska varor från SYSTEMBOLAGET.
Douglas
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: skrymmande frakt
Söker lämpligt fartyg för uppdraget. kunden kan betala motsvarande vad lastbilsfrakt kan kosta. vingarna ska till Lagga. söder om uppsala. finns det någon lämplig lossningsbrygga inärheten där?? Dougglas
vingarna är ca 11m x 2m st och 4st.
vingarna är ca 11m x 2m st och 4st.
Re: skrymmande frakt
Skall kolla under tors- fredag med vad det kan finnas.
Hör av mig
Douglas
Hör av mig
Douglas
Re: skrymmande frakt
Hej Munther
Har kollat lite och Lagga ligger lite öst om Knivsta. närmaste vatten är faktiskt härifrån Sigtuna.
Det stora problemet är vad du ska ta för farkost, djupgåendet vid ångbåtsbryggan är ca 3 m. Ett annat lite problem är att men inte kan köra ut på denna eftersom den är underminerad. Längst in i hamnen är djupet ca 2 m.
Båtklubben har en kaj men djupet här är också bara ca 2 m men fördelen att man kan komma intill med en kranbil.
Flottvik heter stället, strax öster om Sigtuna mot Steninge.
Annars finns det inte så mycket lämpliga kajer annat än Uppsala och då blir det satans så långt till Lagga.
Sedan har du bron vid Stäket (Almare-Stäket) den är ju öppningsbar och har brovakt hela tiden på sommaren, övriga tider får man beställa hos Vägverket. Här är också begränsad bredd i passagen.
Douglas
Har kollat lite och Lagga ligger lite öst om Knivsta. närmaste vatten är faktiskt härifrån Sigtuna.
Det stora problemet är vad du ska ta för farkost, djupgåendet vid ångbåtsbryggan är ca 3 m. Ett annat lite problem är att men inte kan köra ut på denna eftersom den är underminerad. Längst in i hamnen är djupet ca 2 m.
Båtklubben har en kaj men djupet här är också bara ca 2 m men fördelen att man kan komma intill med en kranbil.
Flottvik heter stället, strax öster om Sigtuna mot Steninge.
Annars finns det inte så mycket lämpliga kajer annat än Uppsala och då blir det satans så långt till Lagga.
Sedan har du bron vid Stäket (Almare-Stäket) den är ju öppningsbar och har brovakt hela tiden på sommaren, övriga tider får man beställa hos Vägverket. Här är också begränsad bredd i passagen.
Douglas
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: skrymmande frakt
man kan lägga vingarna ovanpå varandra så blir det ca 1m hög x11m långt o 2m brett. beroende på om och var kvarnföreningen vill ha "uppmärksamheten" så kan ju antingen uppsala eller sigtuna vara lämpliga platser. sen ska man ju släpa bröten hela vägen te Lagga.. traktor o vagn..
kanske är orealistiskt att få någon icke sposrad sjötransport på traditionellt vis då det endast rör sig om ca 10kkr i arvode. men man måste ju försöka lirka lite med kanalbolag mm
kanske är orealistiskt att få någon icke sposrad sjötransport på traditionellt vis då det endast rör sig om ca 10kkr i arvode. men man måste ju försöka lirka lite med kanalbolag mm
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: skrymmande frakt
Det händer ju än i dessa dagar att det kommer ett och annat "puttepå" objekt. Det senaste jag såg (sommaren2012) var på väg åt andra hållet tomme. Och detta skapade uppmärksamhet alldeles självt, då det lät värre än det gick.
Ett sådant tomme på väg österut kanske kunde tänkas vara intresserad, 1 kr i vinst är bättre än ingen.....FAst hur stor chansen är att det skulle komma ett???
Ett sådant tomme på väg österut kanske kunde tänkas vara intresserad, 1 kr i vinst är bättre än ingen.....FAst hur stor chansen är att det skulle komma ett???
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: skrymmande frakt
Ja vad fasen kan du tjäna någon krona så är det väl helt OK.
Hat kollat lite till och använder man vår båtklubbs mastkaj så slipper man en satans massa folk som skall glo och kommentera.
Ska kolla med mina kompisar vad dom kan tänka sig att ha för arvode mellan Sigtuna och Lagga i veckan som kommer.
Har två kompisar som har lastbilar men dom är så korta så dom passar nog inte.
Sedan kommer ju mitt arvode.
Det blir;
10 timmar á 1200 sek
eftersom jag inte vill ha kvitto så går 25 % bort
Kvar blir 900
Eftersom du får kompispris så går 50 % bort från 1200
Kvar blir 900-600=300
Eftersom jag har statlig ersättning går 100% bort från 1200
Kvar blir 300-1200= -900
Alltså skall jag betala dig 9000 plus moms
Och då har vi inte tagit hänsyn till RUT och ROT vilket borde kunna ge en del till
Med ovanstående uträkning så bör du gå plus
vi hörs
Douglas
Hat kollat lite till och använder man vår båtklubbs mastkaj så slipper man en satans massa folk som skall glo och kommentera.
Ska kolla med mina kompisar vad dom kan tänka sig att ha för arvode mellan Sigtuna och Lagga i veckan som kommer.
Har två kompisar som har lastbilar men dom är så korta så dom passar nog inte.
Sedan kommer ju mitt arvode.
Det blir;
10 timmar á 1200 sek
eftersom jag inte vill ha kvitto så går 25 % bort
Kvar blir 900
Eftersom du får kompispris så går 50 % bort från 1200
Kvar blir 900-600=300
Eftersom jag har statlig ersättning går 100% bort från 1200
Kvar blir 300-1200= -900
Alltså skall jag betala dig 9000 plus moms
Och då har vi inte tagit hänsyn till RUT och ROT vilket borde kunna ge en del till
Med ovanstående uträkning så bör du gå plus

vi hörs
Douglas