När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Fredrik »

Är vi här i forumet fler som förbarmat sig över våra olyckliga båtgrannars flytetyg?

Så jag tänkte varför inte en tråd till alla er som ständigt och med hjärtat på rätt ställe, kämpar med att hålla våra båtgrannars drömmar från botten!
Och vi kan väll undanbe oss korkade komentarer som:
-Varför, eller låt skiten sjunka!
Då vi som vet vad det handlar om, vet att ett fartyg som går till botten oftast även drar oförtjänta problem över sina grannar!

Så varför inte skriva av er lite, och dela med er av era historier här istället.

Själv har jag nu återigen kämpat i fyra timmar under stormen med en grannes drömeriobjekt. (Vad jag vet har Kalmar två likkistor)
Denna granne som jag nu talar om, har varken någon kännsla för havet eller kan det mest fundamentala om hur man ens förtöjer ett fartyg.
Så varför i herrans namn, äga ett fartyg kanske ni undrar?

Jo ett misslyckat projekt med en vän som havererat. Och nu vill han helt enkelt inte sälja för billigt! (Alltså ren och skär "småländsk" snålhet!)
Och detta samtidigt som hans likkista nu riskerar gå till botten i hamnen. Som om det skulle vara en billigare lösning?
Och han förstår inte ens att detta projekt riskerar att bli ett mycket kostsamt sådan!

Men jag misströstar inte än, förra gången jag fick ryka ut akut så klämde jag honom på kostnader för arbete och material!
(kanske är det inte så billigt att vara dum-snål ändå).
Självklart gnällde han - Det var dyrt!
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Arne Balderud »

Tjena.
Alla sjö/hamnstäder har liknande problem med drömmare och optimister som skaffar fartyg för att bo på eller ha som fritidsfartyg. Så även min hemstad Karlstad. Här finns ett antal flytetyg och före detta flytetyg som ägarna inte klarar att ta hand om och som myndigheterna istället får ombesörja pumpning och tillsyn av.
Varför krävs inte mer av köpare av gamla fartyg, t.ex obligatorisk besiktning mm innan man kan få kajplats och tillträde till hamnområden ? Ett fartyg i t.ex 20-25 metersklassen är mycket dyrt att bärga. Om en sjunkning har inträffat på grund av oaktsamhet eller dåligt underhåll så är det det förmodligen pga brist på ekonomi att sköta sitt fartyg och då finns inte heller medel för en eventuell bärgning med dykare och kranar och all ev.oljesanering mm..
Själv blev jag utsatt för ett attentat en lördagskväll för några veckor sedan, nån riggade en dränkbar pump på utsidan min bogserbåt KING och drog in slangen genom en söndersparkad ventil på förkappen! Jag hade en otrolig tur för när vattnet kom upp till en elcentral så gick säkringarna på kajen och pumpen stannade.
Efter slamsugning och div. oljebyten fixat startmotor mm så fungerar fartyget igen men saneringen invändigt återstår.
En koll av eventuella bärgningskostnader som jag kunde ha fått om attentatet lyckats sa att runt 75000:- skulle det minst ha kostat + sanering mm
Så det är bara att konstatera att det är ett stort ansvar att anskaffa sej ett större fartyg än vad de flesta tror.
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by kentolsson »

Kan tipsa om vad vi har på ROLF, ett SMS-larm. Kan programmeras att skicka ett SMS vid olika händelser till en eller flera telefoner. Vi har programmerat vårt att ringa till två medlemmar som bor i närheten, vid strömavbrott eller hög vattennivå. SMS-et kan lyda: "Strömavbrott Rolf" eller "Hög vattennivå Rolf" Larmet har inbyggd batteribackup och går ett par dygn utan ström. Vid strömavbrott kommer även ett SMS när strömmen kommer tillbaka. Det går även att använda som inbrottslarm om man kopplar in lämpliga givare. Larmet kostade bara någon tusenlapp och en uppdatering av simkortet varje år.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by kapstans »

Det är faktiskt ett stort bekymmer med alla drömmare som skall köpa fartyg och kanske någon gång i framtiden segla på de sju havet :D Många gånger har de tämligen noll koll, dessutom tror de att det räcker med utgiften köpa fartyg och har icke budgeterat för underhåll eller den tid det faktiskt tar att underhålla ett fartyg. Ett 50-60 år gammalt uttjänt träfartyg brukar ju vara standardobjekten som står halvt på botten.
Egentligen tycker jag att alla Sveriges kommuner borde ha en gemensam standard för besiktning före man tilldelar plats i hamnar. Projekt som är dödsdömda redan från början kanske kan undvikas då. Eller kanske någon form av kompetenskrav på en fartygsköpare, att denne måste kunna uppvisa sina möjligheter att handha/underhålla ett fartyg. Det tar faktiskt flera år att lära sig hur man underhåller fartyg och håller dem i drift.
:D
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Fredrik »

Att någon medvetet saboterar, låter som rena rama spökhistorierna.
Men tragiskt nog förekommer det ibland.

Många gånger är det min uppfattning att det mest handlar om busstrek. Där förövarna inte inser vilken fara de utsätter andra för. (Påminner lite om när någon kastar frälsarkransar i havet)

Exempelvis så verkar det för stunden oskyldigt, och tanken att det bara ska drabba den som äger fartyget är nog den enda tanken. Men att fartyget kan dra med sig andra fartyg ner, är kanske inget de tänker på när det visar sig vara rejält djup vid kajen.
Eller vad kan inte ett nedsläckt fartyg mitt i en fjärd ställa till med när ex en färja eller lastfartyg kommer ångades i tjugo knop runt en kobbe. (Det ska ju inte ligga någonting där och det kan vara trångt i en hamn!)
Eller ännu värre, tänk om någon ligger och sover ombord på fartyget. Ovetandes om vad som håller på att ske!

Nej det är trist!

Jag har fem tips för ett trevligare ägande!

1:Ha en vajer eller kätting låst till fartyget (se till att den hänger fritt och inte för synligt (den är bara till för att hindra fartyget från att glida iväg)
2:Oavsett vad andra säger, så ha alltid länspumpar med flotörer riggade! (kostnaden och miljöpåverkan överskrider alla gånger ett fartyg flott än ett fartyg på botten!)
3:Ha god kontakt och sammarbeta med dina grannar (Det är oftast de som kommer larma i första hand)
4:Ska du åka bort! (lämna aldrig fartyget utan en direkt ansvarig) Och för guds skull var inte dumsnål, det kan kosta mer än du någonsin vågat drömma om!
5:Läget är tyvärr ofta underskattat, på dagen ser det tryggt och vackert ut men på natten mörkt och ensligt och kan vara själva orsaken till att objudna hittar på dumheter!
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Arne Balderud »

När det gäller sabotaget mot mitt fartyg så var det välplanerat och inget bus från några kids.
Pumpen var stulen på ett bygge och riggad på ett "proffsigt" sätt. Strömmen ( trefasen)var bruten men de glömde en liten 1:fas kabel som gick till en värmare. Inga länspumpar hade hjälpt i mitt fall mot den stora 3:fas pumpen som var riggad för att sänka King.
Hoppas bara att nån pratar för mycket så han som ligger bakom blir avslöjad.
Jag hade även en grov wire kopplad så det var den hon satt förtöjd med, de andra förtöjningarna var avlagda, troligen för att hon skulle sjunka på lite djupare vatten än direkt vid kajen.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Fredrik »

Man slutar fanimej inte bli förvånad, det låter ju helt otroligt!

Men som du skriver det är i så fall garanterat planerat och från någon som vill dig nått illa. Men när någon gör sig så mycket besvär brukar det krypa fram förr eller senare!
Man kanske inte tror det, men det tar tid att knyta/rigga upp en pump, koppla och sätta slangen så den inte bara ska glider ut! (risken är stor att förbipasserande kan ha sett något)

Håller tummarna för dig!
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Fredrik »

Jösses nu hittade jag artikeln också av händelsen: http://nwt.se/karlstad/article1025420.e ... ice=mobile

Och en lite roligare jag hittade. Kul som tusan och hoppas sannerligen den skyldige råkar göra bort sig så denna åker dit!
http://karlstad.wordpress.com/2008/09/19/the-king/
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Jan W »

Det här faller möjligen utanför ramen för den här tråden, men här bärgas en sjunken skuta vid Söder Mälarstrand i Stockholm i december 1985. Bilden hamnade i skräplådan på grund av mindre bra fotokvalitet, så jag noterade inte skutans namn. Någon som känner igen den?

Image
Jan W
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Fredrik »

Det saknas visserligen en mast för att vara det, men kan det vara skonaren Vega?

Hon påminner i alla fall om Vega och jag tror mig hört eller läst någonstans att hon lär ha sjunkit vid Södermälarstrand.

Men detta för ju tankarna till Benli på Skeppsholmen. Tänk om någon räddat den skutan innan hon gick till botten. Vilka besvär de sluppit där då!
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Jan Schönemann »

Visst är det Vega. Samma bild av bärgningen 1985 finns på skonaren Vegas hemsida. www.skonarenvega.se/2/Historik.html
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Jan W »

Tack för informationen!

Jag hade förväntat mig att hon skulle vara upphuggen med tanke på hennes skick vid bärgningen, men det visar sig att hon blev minst sagt grundligt renoverad och seglar igen. Renoveringsarbetet framgår bl.a. i ett inslag från SVT:s Öppet Arkiv:

http://svtplay.se/v/1575835/oppet_arkiv ... en_av_vega

Ibland blir man glad. Detta är ett sådant tillfälle.
Jan W
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by zoroaster »

Hej

Var med och visst är det Vega.

Stod längst ner till vänster precis utanför bild, jämte mig i blå skjorta och arbetarbyxor står Joost Olsen. Joose hade ju några bogserbåtar i närheten.

ha det bra

Douglas
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Arne Balderud »

Trevliga bilder du hittade där Fredrik, ett litet uppdrag åt Sjöassistans där jag är ansluten som resurs.
Vi har en kille med en fotoblogg som tar bilder lite överallt i karlstad, Karlstad Igår heter den. Där har King dykt upp ibland och även lillbåten Princen.
Han tar mycket bilder från hamnen och isbrytning. Gå in o kolla ,går att söka på olika kategorier typ: fordon fartyg bilar mm.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: När man tvingas ta hand om andras flytetyg!

Post by Fredrik »

Just lyftet av Vega fick mig att börja tänka tillbaka på Ryssviken/Svindersvik.

Jag var med och sanerade Månfiskaren ex Weille Montagne efter lyftet från botten av kranen Lodbrok.
Hon höggs senare upp har jag fått höra.
Post Reply