Jag söker efter information, tips och naturligtvis nya filter till dessa.
Går det ens att hitta nya filter till dem?
Är de värda att spara. Eller ska jag satsa på helt nya filter ?
Vad vet ni sjöbjörnar om det, eller har ni tips eller bättre idéer?
Lite hjälp med filter
Re: Lite hjälp med filter
Hej
Kan det vara förfilterna från Skandians tid är det väl tveksamt om det finns nya, enklast är väl att skaffa te.x Racors dubbel filter med vatten avskiljare, ett par för varje motor, men du kan ju ha dom kvar bara för syns skull ändå.
Jag har jobbat på Jennings under modotiden på tidigt 80-tal, den var svår med det att det fanns ingen vajerspridare på spelet, utan man fick ta en trästock och styra vajern manuellt så att säga, var väldigt tungt vissa tillfällen, men annars en trevlig båt med bra folk ombord. den kallades f.ö. av modofolket för den "flytande korvkiosken" kanske för styrhyttens utformning.
måste tillägga att kockans hytt i fören låg bredvid däckarens hytt, det var trevligt ibland.
hälsn
Kan det vara förfilterna från Skandians tid är det väl tveksamt om det finns nya, enklast är väl att skaffa te.x Racors dubbel filter med vatten avskiljare, ett par för varje motor, men du kan ju ha dom kvar bara för syns skull ändå.
Jag har jobbat på Jennings under modotiden på tidigt 80-tal, den var svår med det att det fanns ingen vajerspridare på spelet, utan man fick ta en trästock och styra vajern manuellt så att säga, var väldigt tungt vissa tillfällen, men annars en trevlig båt med bra folk ombord. den kallades f.ö. av modofolket för den "flytande korvkiosken" kanske för styrhyttens utformning.
måste tillägga att kockans hytt i fören låg bredvid däckarens hytt, det var trevligt ibland.
hälsn
Håkan Sundström
Re: Lite hjälp med filter
Fasen vad roligt att få höra lite historier från Johns tid, sånt är jäkligt kul!
Vilka sov i aktern då?
Nåja, det sitter två dubbla uppsättningar på varje maskin, och då det även sitter fin filter på varje kärra så är jag för stunden sugen på att helt enkelt plocka bort dessa extra förfilter (som de bevisligen är frågan om)
Har någon tips på vart man kan få tag på någon form av lite mer ekonomisk ersättning? Volvo original är visserligen prisvärda men lite över vad jag tycker det ska kosta!
Vilka sov i aktern då?
Nåja, det sitter två dubbla uppsättningar på varje maskin, och då det även sitter fin filter på varje kärra så är jag för stunden sugen på att helt enkelt plocka bort dessa extra förfilter (som de bevisligen är frågan om)
Har någon tips på vart man kan få tag på någon form av lite mer ekonomisk ersättning? Volvo original är visserligen prisvärda men lite över vad jag tycker det ska kosta!
Re: Lite hjälp med filter
Hej, ang filter kan du ju fråga en vanlig båt tillbehörsbutik, finns säkert prisvärda filter där, men frågan är ju om dom är klassningsbara ifall du måste ha såna grejor.
annars körde vi John Jennings på 5 man, skeppare, styre, mask. däckare o kocka (trissa som det hette då), akterhytterna användes av styrman och maskinarn, skepparn hade väl sin hytt bakom styrhytten om jag inte minns fel, och som sagt kocka o däcksman i hytterna bredvid varann framför byssan i fören.
annars körde vi John Jennings på 5 man, skeppare, styre, mask. däckare o kocka (trissa som det hette då), akterhytterna användes av styrman och maskinarn, skepparn hade väl sin hytt bakom styrhytten om jag inte minns fel, och som sagt kocka o däcksman i hytterna bredvid varann framför byssan i fören.
Håkan Sundström
Re: Lite hjälp med filter
Kallade man ditt filter för IMO-filter efter den svenska firman som tillverkade IMO-pumpar, eller
sviker mej minnet.
Hursomhelst så kan du"byta" filter på din grej ganska enkelt. Har för mig att man knöt fast ett
tygstycke (kanske linneduk) som var cirkelformat med ett hål c:a 10 mm i centrum. Hålet var för att bulten ska gå igenom
tyget. Du ställer "ståltrådsburen" på duken och viker upp duken runt "buren" och knyter sen ett tunnt starkt snöre runt duk och kanten på övre "burlocket". Klart! Ner med buren i burken och skruva ihop.
En annan fördel med ditt filter är ju att du kan stänga bränsletillförseln med ratten och ta isär och byta på plats.
Hoppas jag uttryckt mej så att du förstår hur jag menar
Mvh
Lasse Carlsson
sviker mej minnet.
Hursomhelst så kan du"byta" filter på din grej ganska enkelt. Har för mig att man knöt fast ett
tygstycke (kanske linneduk) som var cirkelformat med ett hål c:a 10 mm i centrum. Hålet var för att bulten ska gå igenom
tyget. Du ställer "ståltrådsburen" på duken och viker upp duken runt "buren" och knyter sen ett tunnt starkt snöre runt duk och kanten på övre "burlocket". Klart! Ner med buren i burken och skruva ihop.
En annan fördel med ditt filter är ju att du kan stänga bränsletillförseln med ratten och ta isär och byta på plats.
Hoppas jag uttryckt mej så att du förstår hur jag menar
Mvh
Lasse Carlsson
Re: Lite hjälp med filter
Kolla med maskinexport i gustavsberg.Om du har något nmr på filtret eller hållaren så kan det gå.
Re: Lite hjälp med filter
Tack för hjälpen, har löst det förvånansvärt lätt.
Hittade billiga ersättningspåsar till Julas grovdamsugare. Perfekta att med en sax och lite nål och tråd konvertera till riktigt proffsiga grovfilter.
Ska försöka bifoga bild på nästa filter som nästan e klart nu.
Hittade billiga ersättningspåsar till Julas grovdamsugare. Perfekta att med en sax och lite nål och tråd konvertera till riktigt proffsiga grovfilter.
Ska försöka bifoga bild på nästa filter som nästan e klart nu.