CARRIER 15

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

CARRIER 15

Post by Börje Åström »

CARRIER 15 i väntan på vad? Vi får se vad det blir av henne.
Attachments
Carrier-15_2.jpg
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Re: CARRIER 15

Post by Riggmaster »

Börje Åström wrote:CARRIER 15 i väntan på vad? Vi får se vad det blir av henne.
Hon/han lämnade Göteborg idag lämnade Lots 12.00 Väster
Trubaduren
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Re: CARRIER 15

Post by Riggmaster »

Riggmaster wrote:
Börje Åström wrote:CARRIER 15 i väntan på vad? Vi får se vad det blir av henne.
Hon/han lämnade Göteborg idag lämnade Lots 12.00 Väster
Trubaduren
Vem Drog?
"Mercur" Som ankom Göteborg i går afton
God Jul!
peter_lundin
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2006, 21:59

Post by peter_lundin »

Nu är det klart att Carrier 15 skall bli ny kaj i Lugnvik, skall läggas vinkelrätt ut. Rensningsarbeten utförs av ntg företag från Piteå, ett magasin rasade ut i viken 1962 o resterna måste bort.
Hade fortvarande inte med rätta kameran.
Attachments
vik.jpg
vik.jpg (44.81 KiB) Viewed 11874 times
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Fånga dagen och se möjligheterna. Köp en jättepråm i USA, bogsera den till Lugnvik och lägg den som kaj.
Jag ser John Ekman på bilden och Norrlands Sjöentreprenader:s Max vid kajen. Är det deras ponton med grävmaskin ute i isen? Du menar att det är ett Piteåföretag som muddrar också. Är det mobilkranen man ser vid kajen? Kan Wiréns vara inblandad med någon av sina maskiner?
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Det här är säkert en bra affär för båda parter. Hur förankrar man henne?
Olle Johansson
Posts: 1
Joined: 14 Jan 2006, 19:15
Location: Härnösand

Carrier 15

Post by Olle Johansson »

Följande är hämtat ur dagens nummer av Tidningen Ångermanland:
-------------------------

Jättepråm blir ny kaj



bogserades från USA till Lugnvik


Den enorma pråmen har bogserats från USA över Atlanten till Lugnvik. Där ska den märkliga konstruktionen förvandlas till en ny hamnanläggning. En hamn som kan ta emot stora ro-rofartyg.


Många Lugnviksbor har nog funderat över vad det är som händer utanför sågen just nu.
Allt handlar egentligen om besparingar. Besparingar som ska uppnås med effektivare utlastning av virke. Pråmen ska läggas på tvären ut från land och skapa en 120 gånger 30 meter stor kaj. Ena sidan ska användas för att ta emot konventionella båtar och andra sidan av pråmen för stora fartyg,
Pråmen i sig är troligen en av de största som setts i Ångermanälven och har många möjligheter, förutom att den lastar 15000 ton. Den kan till exempel vattenfyllas och sänkas till önskad nivå. Eller så används vatten och pumpar för att pressa upp last från pråmen. Nu ska den dock "bara" fungera som kaj.
På det här sättet kan vi använda en ny vikarmskran som ställs på pråmen, av samma typ som vid Bollstasågen. Den lastar dubbelt så snabbt, säger projektledaren Lars Norberg.
Dessutom blir virket mildare behandlat och kvalitén högre. SCA behöver inte heller längre köra en del av sin produktion ända till Söderhamn eller Hudiksvall för att lasta den på båtar.
Satsningen innebär även att de två "Englandsbåtar" per månad som idag går från Lugnvik kan ersättas med en båt. Redan till vecka sex ska kajen stå på plats.
Om ungefär ett år ska vi dessutom börja med ro-rofartyg där vi använder containrar när vi lastar.
Innan de större fartygen kan börja angöra Lugnvik måste dock djupgåendet vid hamnen öka. 1962 inträffade en stor katastrof när dåvarande magasin plötsligt störtade rakt ut i älven. Massor av rester från det magasinet grundar i dag upp hamnen. Det är därför man anlitat ett specialföretag från Piteå som från sin egen pråm rensar upp botten i hamnen.
Effektiviseringarna i Lugnvik är en av förklaringarna till att Ådalens stuveribolag snart är ett minne blott.
Utvecklingen går mot att varje industri själv kommer att sköta sitt stuveriarbete, säger Lars Norberg.
Det betyder också att trots kapacitetsökningen så minskar den arbetskraft som behövs för lastningen från ungefär tio till fem personer.

Anders Lidén

0612-77 17 60


Artikeln går även att läsa på: www.tidningen.to

I pappers tidningen finns även en bild på pråmen.

------------------------------------------------

Tyvärr stämmer inte allt som står i artikeln (som vanligt).
Det är Norrlands Sjöentreprenad, Härnösand, som äger mudderverket och håller på att rensa botten från bråte som kommer från ett gammalt ras.
Mobilkranen som syns på en av bilderna är sysselsatt med fartygslastning av träpaket. John Ekman har assisterat fartyget till kaj och ligger och väntar på avgång.
peter_lundin
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2006, 21:59

Post by peter_lundin »

Att det är ett piteåföretag är enligt lokaltidningen som har gjort en interjvu med lastansvarig här i lugnvik. På sikt skall roro fartyg tas in. Ingen direkt muddring görs såvitt jag förstår utan en rensning med grävaren på pontonen. Pontonen bogserades in av "Max"
PL
peter_lundin
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2006, 21:59

Post by peter_lundin »

Fast jag är sjöfartsintresserad sen liten är begreppet sänkbar däckspråm nytt för mig.
Kan man sänka däcket undet vattenytan? Hur mkt? Borde bli svårbalanserat när allt reservdeplacement är i fören.
PL
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Utan att bli för teknisk så är verkligheten sådan. Det byggs och har byggts många pråmar som har dessa egenskaper. Man sänker pråmen under lasten och sedan lyfter man. Samma princip som flytdockor.
Stabiliteten överlämnar jag till experterna.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Lite bilder från Bengt Westin. Pråmen ser ju ganska så stor ut.
Lasse
Attachments
Lugnvik1.jpg
Lugnvik1.jpg (45.05 KiB) Viewed 11417 times
Lugnvik2.jpg
Lugnvik2.jpg (66.51 KiB) Viewed 11417 times
Lugnvik3.jpg
Lugnvik3.jpg (76.87 KiB) Viewed 11417 times
Post Reply