Kustbevakningens nya fartyg i media

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by Donkeyman »

Lervik wrote: Här uppe förra midsommarnatten for dom in till en brygga där en motorbåt låg och beordrade skepparen att släcka lantärnorna dom störde man kunde navigera fel :?
Rent formellt sett hade de rätt. De vanliga gångljusen skall enbart vara tända när fartyget är under gång. Ett förtöjt fartyg skall ha släckta lanternor. Men det där är en regel som inte ens handelssjöfarten följer. Se på vilken hamn som helst. Där ligger mängder med fartyg med gångljusen tända under hela hamnuppehållet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by jeppe »

Enligt ytterligare initierade källor:
Bogserbåten xxx assisterar en 15 000 tons fartyg till kaj.
Saben kopplad och full kraft mot kajen, kbv xxx anropar och vill göra en bemanningskontroll.
Svar från bogserbåten: Absolut, vänta tills vi förtöjt så.
Svar från KBV: Kasta trossen, omedelbar bemanningskontroll...........
Stor tystnad på VHF...
Lotsen vill säga sitt: Är ni inte kloka era j-lva,i--oter om trossen släpps blåser vi upp på land, dra åt he-vete era sat-ns döskallar.
Svar kbv: ok vi väntar väl då
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by zoroaster »

Jaja har man regler skall dessa följas i vått å torrt..... :D


Douglas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by zoroaster »

Förresten så påminner det mig om när jag växte upp i GBG.
Bodde på en ö vid Rivöfjorden. KBV eller tullen som alla sa gjorde då och då kontroller av ryska tankbåtar som låg på Rivö och läktrade över till vänertankers som gick upp till bruken i Vänern. Det blev lite spill i vattnet och om Kbv hade lust så gick man ut från Långedrag där en båt var stationerad. Och lust hade man för ryssarna var ju inte så avoga till att bjuda på en eller kanske två ja rent av fler glas dricka, troligen Vodka. Alltså gick alla kontroller bra , bara mindre kvantiteter kom på utsidan. Kbvarna hade ju inte tid att titta så noga. Efter väl förättad kontroll kom dom till vår brygga och gick upp tiil oss för att ringa in rapporten till någon central. Aldrig något märkvärdigt att rapportera. Sedan låg man kvar över natten och gick hem nästa fm.

Härligt att var kustbevakare på den tiden.
Och visst följde dom reglerna...


Douglas
S/S Petimeter
Posts: 29
Joined: 21 Jun 2005, 10:10

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by S/S Petimeter »

Länk till annons om chief på KBV 001 Poseidon, man ska ha god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska och ytterligare språkkunskaper är meriterande - kanske skitsnack räknas :wink:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... 1280001438
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by Lervik »

S/S Petimeter wrote:Länk till annons om chief på KBV 001 Poseidon, man ska ha god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska och ytterligare språkkunskaper är meriterande - kanske skitsnack räknas :wink:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... 1280001438
USA har ju undanröjt :?: Usama bin Ladin annars har han nog haft goda språkkunskaper och även andra kunskaper som passat verket och KBVs metoder bra (skjut först fråga sen) :mrgreen:
motorman
Posts: 12
Joined: 17 Oct 2009, 21:29

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by motorman »

Ja lite underliga metoder har dom allt. Låg en gång för ankar i en vik med min lilla bogserbåt, Kbv x kommer plötsligt stormande in i viken och vrålar vad jag gör där :?: Jag som inte fattar nada frågar varför dom frågar det? Jo dom hade fått uppgifter att jag legat där i 3 månader :?: :!: Jaha sa jag men nu kom jag faktiskt hit i går, och förresten skulle jag väl få ligga där i flera månader om jag nu ville det eller?? Fick till svar att jag kunde vara en skurk som länsade sommarstugor i området eller nåt..... Nu blev jag småpurken och sa att dom var välkommna ombord för att kolla min skuta, samt loggbok så dom kunde lämna mig i fred sen. Nähä det behövdes inte fick jag till svar, varpå dom stack iväg igen med full rulle och placerade sin båt fint på en bränning utanför viken! Vad ska man säga egentligen?
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by Lervik »

motorman wrote:Ja lite underliga metoder har dom allt. Låg en gång för ankar i en vik med min lilla bogserbåt, Kbv x kommer plötsligt stormande in i viken och vrålar vad jag gör där :?: Jag som inte fattar nada frågar varför dom frågar det? Jo dom hade fått uppgifter att jag legat där i 3 månader :?: :!: Jaha sa jag men nu kom jag faktiskt hit i går, och förresten skulle jag väl få ligga där i flera månader om jag nu ville det eller?? Fick till svar att jag kunde vara en skurk som länsade sommarstugor i området eller nåt..... Nu blev jag småpurken och sa att dom var välkommna ombord för att kolla min skuta, samt loggbok så dom kunde lämna mig i fred sen. Nähä det behövdes inte fick jag till svar, varpå dom stack iväg igen med full rulle och placerade sin båt fint på en bränning utanför viken! Vad ska man säga egentligen?


Gjorde en bogsering från Ropsten till Gåsö för ett antal år sedan med en Pråm på 30x13 meter som skulle bli intresant med tanke på att knapenshål inte till lät bredare flytetyg en 14 meter enligt uppgift så det skulle bli intresant och se om vi kom igenom.
Avgick från Ropsten på förmiddagen och paserade under Lidingöbroarna över lilla Värtan rundade Ängsholmen och Libertus in mellan Kungshamn och Sverigeholmen och vidare genom Skurusundet förbi diverse förankrings bojar för nöjesbåtar som lagts ut i farleden rundade gamla Tollare pappersbruk förbi Mårtens holme och över lännersta sundet rundade Gammel udden och inn genom Säket och sedan över Fladen och genom Knapenshål vidare över Alvarpet och sedan med en hel del nya Bojar i farleden vid Bofladen sedan ut på Baggens fjärden för vidare färd mot Gåsö.
Utanför Högklevsudden kommer en Polisbåt typ stridsbåt från Skuru hållet i Kapp oss men det var inte så konstigt för farten var ca: 1-2 knop dom beordrade oss att stanna, varvid kolegan kliver ut på däck och går fram i fören och lägger av en saftig spottloska i havet och går sedan sakta efter relingen akterut och när han kommit fram till aktern vänder han om och går upp tillbaka midskepps stannar skuter vegamössan bakåt tittar upp på polisen och säger vi står ju förfan stilla.
Varvid polisbåten kommer inn mot oss långsides och en polis kättrar över till oss i samma veva dyker det upp två stycken ett mindre och ett stort Kustbevaknings fartyg antagligen Djurö dom hade väl någon slags bas där, innan polisen hinner säga något så meddelar personal på det stora kustbevaknings fartyget att vi har dragit med oss förtöjnings bojar från både Skurusundet och Bofladen i det läget på talar vi för dessa herrar att det inte är riktigt rätt efter som vi har hållt oss innom farleden markeringar och att det enligt dom kunskaper vi fått när vi avlade exsamensprov för att framföra ett skepp, fick vi i den utbildningen även lära oss att det inte är tilllåtet att lägga ut en Boj i farled och förtöja i den och sedan i land så vi tykte att dom i stället skulle kontrolera farleden i stället.
Varvid den lilla KBV båten efter en stund sticker i väg mot Skurusundet till och det stora fartyget lägger sig på vår babords sida och följer sakta med efter en stund kommer ett befäl ut på bryggan och önskar oss en Trevlig dag och en fin bogsering samtidigt medelar han att det låg en hel del förtöjnings bojar i farleden hela sträckan, här har det kunnat varit slut på det Roliga.
Men nu kommer polisbåten opp mot styrbords sida för att hämta sin kolega, poliser skall Fotpatrulera på stan inte vara på sjön vilket märks för vid första försöket att få över sin kolega är farten förhög och sjömanskapet för dåligt och polisbåten far som en pingpong boll efter studsen mot vår styrbodssida.
Och vid det oljud som uppstod fylldes styrbords reling på KBV fartyget med All ledig personal som antagligen undrade vad som stod på nästa försök gick lite bättre så till vida att när polisen stående på utsidan vår reling för att kunna ta klivet över till polisbåten när den kom nästa gång vilket han också gjorde, men föraren av polisbåten vart nog lite skraj efter den tidigare sammanstötningen.
När kolegan fått det ena benet över mantåget på polisbåten samt ett grepp med en hand i samma mantåg bestämde sig förare för att han var för nära och lade därför i backen och drog på för att inte stöta samman med oss igen, vilket resulterade i att hans kolega som var halvägs över tappade balansen och vart hängande med det ena benet fast i mantåget och ett krampaktigt tag i mantåget med handen och i det läget håller han i allt vad han orkar medans kolegan idiotbackar.
Med hjälp av Nevtons lag ramlar pistol och nycklar och div ur fickorna på honom och ner i havet utan att han kan göra någonting åt det.
Då upptäcker föraren vad som hänt lägger i friläge och rusar fram och hjälper sin kolega upp på däck där blir dom sittande.
Medan Vi och KBV dom med sin pipa avger några singnaler och seda försvinner dom mot Djurö? och vi mot Gåsö. :mrgreen:
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by Janne Duczynski »

varför finns det ingen "gilla knapp" på forumet??
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by golden oil »

jag hade betalt för att se det..
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by zoroaster »

Har en fd arbetskamrat ars som arbetar (är anstlld av KBV) och har berättat denna för mig så sann är den. Och sjöpolisen som stoltserar med sina sjökunskaper.


Douglas
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by lee loo »

Det hära belyser hela problemet.Låt polisen ta fyllerister och fortkörare .Kbv fiske och yrkesflytetyg.Och lås in pistolerna innan de ställertill med otyg.Nu ser alla på kbv med lika status som abab och dörr vakter,som man tyckte på 80-90talet .Tänk att en myndighet fått så mycket skit ,det tyder på att någonting är jäkligt fel...Kbv måste ha någon eller några som är otroligt duktiga på att prata och skriva inlagor till politiker.Jäkligt tråkigt att det har spårat ur.
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Kustbevakningens nya fartyg i media

Post by Lervik »

lee loo wrote:Det hära belyser hela problemet.Låt polisen ta fyllerister och fortkörare .Kbv fiske och yrkesflytetyg.Och lås in pistolerna innan de ställertill med otyg.Nu ser alla på kbv med lika status som abab och dörr vakter,som man tyckte på 80-90talet .Tänk att en myndighet fått så mycket skit ,det tyder på att någonting är jäkligt fel...Kbv måste ha någon eller några som är otroligt duktiga på att prata och skriva inlagor till politiker.Jäkligt tråkigt att det har spårat ur.
KVB.Kustbevakningen??? Vi stackars skatte betalare som skall betala för att en besättning på ca:4-6 männ/kvinnor som jobbar i skift och far omkring i dyra stora flotta fartyg och gör i princip ingen ting det är väl ett fruktansvärt resurs slöseri för att inte tala om miljöförstörning vad F.. gör dom för vettigt? ligga och sola i någon lävik efter kusten eller sitta och fika vid någon sommarstugebrygga/soldäck och snacka Bedrifter! för att bevaka kusten gör dom då inte. Och isåfall mot vad då pirater från Somalia som fått magnetisk störning på den eventuella kompassen och åkt åt fel håll men dom har nog vänt när dom märker att turbanen håller på att frysa fast eller senast när dom ser Isbjörnar. Nu med moderna instrument och en otroligt bra teknik kan det antaglige räcka med en tv studio i typ Kaknästornet och skift gång så kan man lägga ner övrig verksamhet som bara kostar miljoner utan att ge någonting tillbaka altså fullständigt inproduktivt arbete som skall betalas av skattebetalare eller håller dom på och jagar olagliga båt åkare så lär inte intäckterna för böterna ens täcka bränslekostnaden för dom flesta missdådarna åker i från dom på vatten där dom inte hittar eller kommer fram och utöver besättningarna vad gör alla (manchett proletärer) kontors råttorna viker Pappers Svalor? är det inte dax att städa bort en massa onödiga departement och myndigheter Kalla Krigets Dagar Är Över och Dom Har Ju Gått Med i EU Hallelulija i och med det finns det inga bovar eller banditer längre utan bara Eu medborgare och i EU kann man resa fritt utan Pass har dom sagt så vad skall man då BEVAKA :mrgreen:
Post Reply