Den blå pråmen Luleå

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Den blå pråmen Luleå

Post by Staffan Öberg »

Den pråm som ligger vid gamla malmkajen skall frakta des.k. "utlastarna" , med hjälp av en norsk bogserbåt, först till Danmark för blästring och målning, sedan till Göteborg för att lastas ombord på större fraktfartyg för resa till sydostasien, kan någon hålla ett öga på vilken bogserbåt som gör jobbet.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Vi försöker hålla rätt på det, men inget är klart idag. Beräknad avgång är på tisdag nästa vecka, om vädret tillåter.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Här är den som skall dra ekipaget från Luleå.
VRANGSUND från Norge, ägd av Trond Kittilsen Shipping AS.
Byggd 1972 på Hong Kong & Whampoa Dock.
Längd: 32,3 Bredd 9,0. Maskin Mirrles Blackstone, 34 tons dragkraft.
Hon blev Norsk -95.
Avgick Brevik nu på förmiddagen.
Attachments
VRANGSUND.jpg
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Pråmen heter Starkis men tyvärr missade jag avgången under min tripp till Luleå. Så här såg det ut i onsdags och ingen dragkraft i sikte.
Attachments
2003_0131Image0008.JPG
2003_0131Image0007.JPG
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Så verkar det här ekipaget ha förgyllt Luleå för sista gången med denna last.
http://www.kuriren.nu/
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

En bild från ovan och uppgifter från en kompis och som man brukar säga på Nyheterna, oftast välunderrättade källor.
På bilden syns ekipaget passera Farstugrund igår kl. 11.50.
Jag lägger ut ett par bilder till av ekipaget i Bildarkivet.
I dag efter 22,5 timmar passerade man Sydostbrotten, vilket skulle innebära att man gör c:a 6,3 knop.
Attachments
LKAB-kranar.jpg
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

I dag vid middagstid passerade VRANGSUND och STARKIS, Gotska Sandön, allt enligt info av Bengt Sandinge. Farten verkar vara som vi tidigare såg, drygt 6 knop.
Ni som kollat länken till Kuriren på mitt tidigare inlägg, har fått ta del av Norrbottniska nyheter i flera dagar, men kanske inte om bogserbåtar, eftersom tidningens utbud växlar även i Norrbotten.
User avatar
Frans
Posts: 42
Joined: 28 Oct 2005, 08:04

Post by Frans »

Och alldeles nyss passerade ekipaget under Älvsborgsbron.

Någon som vet när det skall vidare?

/Frans
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Enligt Norrbottninska media och inblandade consultföretag, har den ena kranen sålts till Vishakhapatnam på Indiens ostkust och den andra förhandlar man om, till en köpare på Indiens västkust.
Blästring, målning och omlastning till lämpligare pråm/fartyg planeras.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Så här såg det ut när ekipaget ankom varvet med assistans. Bilden är tagen av Bengt Sandinge.
Attachments
LKAB-kranar 004.jpg
BD
Posts: 5
Joined: 10 Apr 2005, 04:57

Post by BD »

Börje Åström wrote:Här är den som skall dra ekipaget från Luleå.
VRANGSUND från Norge, ägd av Trond Kittilsen Shipping AS.
Byggd 1972 på Hong Kong & Whampoa Dock.
Längd: 32,3 Bredd 9,0. Maskin Mirrles Blackstone, 34 tons dragkraft.
Hon blev Norsk -95.
Avgick Brevik nu på förmiddagen.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tja, egentligen betydelselöst, men firman hette Mireless Blackstone
och tillhör numera MAN - B&W

http://www.oldengine.org/members/blkstone/front.htm
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Sea Falcon

Post by Rolle »

Kan inte Franska ??? så varför kommer dom inte vidare någon som vet.... http://www.brest-ouvert.net/article2885.html
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag kan ett par fula ord på Franska, men Bengt Sandinge meddelar att köparen(na) av utlastarna var tvungen att hyra in en annan bogserbåt för vidare färd. Förmodligen på grund av en hel del strul på vägen till och i Brest?
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Sea falcon

Post by Rolle »

Vad heter den nya båten ??? Vad stod det i Reportaget den blev torrsatt och besättningen fick lämna skeppet varför ???? för dåligt skick eller... något annat ...
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Habeeb, som förmodligen köparna heter, har troligtvis lejt in en Portugisisk bogserbåt. En trisslott till den som kommer med lösningen!
Post Reply