Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
linden
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2010, 18:22

Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by linden »

Sitter och grunnar på hur det begav sig förr. Säg första halvan av 1900 talet med frakt av stenkol från UK till Västsvenska hamnar. Vi kan ta 1930 tal för att vara lite mer specifika.

Var det skepp eller pråmar man huvudsakligen använde?
Hur stora laster brukade det vara vid den här tidsepoken?
Hur såg en rutt ut, vilka hamnar angjordes, hur lång tid tog det från utresa tills man var tillbaka?
Togs någon returlast, tex pitprops, virke eller annat?

Någon som vet? :)

M.V.H

Linden
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by Skepparättling »

Det här är inte svaret på din fråga inte ens rätt århundrade, men kanske lite bränsle till den fortsatta diskussionen.
Vermland från Hull med Stenkol 1891.jpg
Skyllbergs bruk som förövrigt står i begrepp att byta till fliseldning från Olja, kol var det nog länge sedan man använde.
Så kanske man snart får se en flisbåt i Askersundshamn :?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
linden
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2010, 18:22

Re: Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by linden »

Tack så mycket skepparättling :D

Just kring detaljer som rutter och vilken last och i vilken mängd man kunde ha till olika destinationer, verkar vara svårt att hitta. Däremot är det gott om grundfakta kring fartygen. Lite info har jag dock funnet när jag läser på divecorner.se, även om det som står om last och rutt, mest beskriver sista seglatsen som oftast inte fullbordades....
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by Donkeyman »

Det var många båtar som gick i många olika sorters trafik. En hel del av dem som kom med kol- och koks gick i trampfart. Men när det gäller kol- och koks från UK så var det inte ovanligt att äldre tiders styckegodsare gick med skogsprodukter Östersjön - UK och hade just kol- eller koks som returlast.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
linden
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2010, 18:22

Re: Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by linden »

Oki! Tycker att det är intressant i största allmänhet hur gods skeppades förr, innan containers och supertankers. Både till sjöss och land. Nu är vissa begrepp helt nya för mig, t.ex. att virke mättes i Standards, vilket jag har fattat som en volymenhet motsvarande ca 4.7 kbm. Rätt?
Likaså nu så undrar jag vad som menas med trampfart?

M.v.h.
Linden
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by Dykhörnan »

Mycket info om sjöfarten och dess laster finns att läsa i Kommerkollegiums årliga rapport. Jag bifogar ett foto på att ex.
Image

Göran / Divecorner
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Liten historisk fråga kring frakttrafik till UK

Post by Donkeyman »

linden wrote: Likaså nu så undrar jag vad som menas med trampfart?
Det betyder att ett fartyg går utan speciell linje och utan fasta band till någon lastägare. När man kommer till en hamn och lossar ut lasten söker man en ny last. Helst från samma hamn eller från någon närbelägen. Men det kan också bli långa ballastresor till lastningshamn. Detta var ganska vanligt förr i världen med den tidens kommunikationsmöjligheter. Det var helt enkelt skepparen som sökte last hos de agenter som fanns på orten. De som seglade på en sådan här båt visste aldrig vart de skulle hamna.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Post Reply