Lyfta ett vrak

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Då jag sydde kapell förut och har en symaskin för jobbet så har jag börjat skissa på en en säck-modell med en påfyllnings kran samt fyra övertrycksventiler.

Tanken är att säcken ska vara något större än själva utrymmet alltså ca fyra meter bred så vi kan placera ett antal säckar i vraket och sedan från ytan fylla dem sakta (I teorin) Så ska mindre tankar på utsida högt placerade högt försäkra att han stiger med kölen neråt och bygget uppåt!

Oerhört berikande att spekulera i ämnet, men först ska vi väll ändå besöka härligheten i sommar! :D
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Lyfta ett vrak

Post by marcus_E »

hur gick det här då?
blev besviken med sånt tvärt slut på spännand läsning
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Haha, ja vist blev det allt lite tvärstopp i maskin här, antingen var det vinterna eller så jag gissar jag att det beror på att vi kanske börjat få för oss lite för mycket tokiga ideer.

En fråga jag börjat fundera över nu är följande.

Låt oss säga att man nu lyckas lyfta, låt säga ångbåt i bogserbåts storlek.
På Östersjöns relativt syrefattiga botten har tiden stått stilla. Men hur tror ni pannan mår, hur illa är det med axeltätningar. Går det ens att dra runt en axeln eller kommer man tvingas borra ur den gamla axeln på varvet? (någon som har erfarenhet)

Bara att få börja skruva med den gamla ångmaskinen får det att klia i fingertopparna men hur giftigt och farligt kan det vara att gå in i maskinrummet?


Tja lätt uttryckt så har de små grå fått jobba hårt i den här tråden, men vist tusan är tanken frestande.
Post Reply