Lyfta ett vrak

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Lyfta ett vrak

Post by zoroaster »

Hej
Vi använde en sorts säckar som man "stämplade " gods/last i containers med starka djävlar sc 500 liter.

Men tror att som Klas säger att man ser till att säckarna inte kan komma ut någonstans är det viktiga.

ge järnet
Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Bara ämnet är förbaskat spännande.
Jag gillar speciellt tanken med att ha en stor säck, och sen jobba med ett antal mindre inne i vraket.

Just därför att man får fartyget på rätt köl redan från början, och att utrustningen är relativt okomplicerad.


Ska forska lite vad säckarna kan tänkas kosta och vart man får tag i dem!
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Tvart om !!!
Du ska ha den stora inne i vraket och sma utanfor pa olika stallen for att fa ratt jamnvikt !

de 1 kubiks jag anvande var sadana som bonderna har godning i !
ar en sack i glasfibervav med en stor plastsack invandigt
finns aven i 800 liters modell ,
kallas storsack !

funkar bra men efter nan dag sa har vaven gnagt hal i plasten ,kopte extra plastsackar och stoppade i nya nar det lackte for javligt !,
storsta problemet var hitta sackar !
Lantmannen har dom normalt ! men inte i vastergotland !!! ????
fick aka anda till Jonkoping for att fa tag i dom en gang !!!

Enklast ar annars dom 1 kubiks plasttankarna ! da kan man slappa ur luft med kranen som normalt ar i botten !
med sackar maste man skara loss dom om man behover minska lyftkraften !!.

behovs bara en enkel kompressor ,inget hogt tryck ,behover bara overvinna vattentrycket pa aktuellt djup !for att fa in luften
Har anvant en gammal jordfras motor och en mjolkmasinspump !!
den ger stor luftmangd ,men inte sa hogt tryck !

(om nan tycker detta inlagg ser skumt ut beror det nog pa att tangentborden pa Gran Canaria inte fattat svenska alfabetet !!!)
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Lyfta ett vrak

Post by m/s munter »

Så du Klas är o dricker sangria!! finns det inga vrak där du kan dokumentera till oss??

Hare gött i värmen
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Lyfta ett vrak

Post by zoroaster »

Säckarna vi använde "lånade" vi på jobbet, (arbetade i stuveriet i GBG) tror dom var av något plastaktigt, mycket starka.
En del seriösa åkerier använder säck också.Borde väl gå att hitta i olika hamnar med mycket last. Lantmännens funkar nog bra också. Men som sagt dom stora inne i vraket

Ska kolla med mina gamla jobbarkompisar om det kan finnas någon hög med säck nånstans
Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Naturligtvis har du rätt, de stora inne i vraket och de små utanför.

Vad gäller ägarrättigheter så blev det knivigare, men efter lite expert hjälp så har jag kommit fram till att följande. Har du lyft vraket och en ägare träder fram så måste han stå för bärgningskostnaderna oavsett, för att få ta över objektet.
Efter kontakt med polis så kan du anmäla objektet som sjöfynd och då har de tre månader på sig att betala, sen är huvudvärken din!

Roligt det här med att spåna om att lyfta vrak.. (kanske blir verklighet vem vet.. :D .*=)
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Ja det dar ar i princip riktigt ! MEN ! om agaren inte vill ha sitt vrak bargat ! sa kan han begara att du sanker det igen !! OCH i extremfallet havda att det ar egenmaktigt forfarande och aven begara skadestand for skador som orsakats pa vraket !!!

Later kanske dumt ,men sa star det i mina luntor om sjoratt och bargningsratt !
jag har namligen samlat pa mig en hel del lagtolkningar om bargning !

sand mej ett meil sa skall jag se om jag kan grava fram dom och ev kopiera .
ar hemma i kylan pa Torsdag ......

MUNTHER !
Givetvis har jag kollat in vrak har ! har med dykgrejor och uv kamera !.
Men varfor anstraga sej och blota ner sej !! nar man kan hyra en Ubat istallet !!
Bilder och Film kommer !
Mvh Klas
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Re: Lyfta ett vrak

Post by lee loo »

En liten brasklapp:Ev håller ej tak eller dyligt för den stora påsen ,vissa hytter el dyl är av trä eller är dåligt fast i däck.Om skrovet är vekt så behövs en avbärar ballk mellan säckarna på sidorna så de ej trycker ihop skrovet.Lättast är det om det är en stålbåt .Då tätar man hela båten utom en snorkel som går ner till kölen och pumpar in luft som trycker ut vattnet genom snorkeln.Men det kräver att de hela är hållbart dvs ganska nytt och inte tippar runt pga däckslast ell dyl.Och en massa luft. en kubik på ytan är 2 på 10m och 3 på 20m.Om diametern är förliten på snorkeln så poppar någonting sönder under upptagningen då en massa luft och vatten skall ut dvs om du hade 50 000 liter luft på 20m så är det 150 000 på ytan och styrkan i båtar är tryck utifrån mot in inte innefrån mot ut.Men kul och intresant ärdet :D .Pingpong bollar är 50% stora på 10m så de kan ni glömma :lol:
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Har provat det dar pa sjunkna pontonbryggor av betong , men enklast tata och ha en sugslag ner till botten innuti ! och luft far da stromma ner i "snorkeln" funka de bra,
forutsatt det ar tatt i bottnen

MEN for att barga ett vrak en bit ner sa galler det som sagt att det ar hallbart !!
ALLA oppningar maste vara hyfsat tata , far inte lacka mer an pumparna klarar !
OCH tatningarna maste vara starka !!!!,plywood skivor for fonster haller inte nar vattetrycket borjar pressa pa om det ar nagra merer ner !

men visst gar det trycka ner luft ochsa ,och lata vattnet ga ut i "snorkel"
men da risk man spranger nat om man kor pa for mycket luft !!
det ar den metod man maste anvanda for att lyfta om det ar hal i botten !


ett orlogsfartyg med rejala luckor for alla oppningar vore det enklaste !att barga

har sett resultatet av ett forsok lyfta en storre trabat utanfor Vanersborg !
antar man anvande sackar invandigt ! for pa kajen stod overbyggnaden med dacket !
skrovet hade spruckit straxs under dacket !och blev kvar pa botten !

har aven sett forsok lyfta en gammal trafiskebat genom att snara 1 kubiks sackar vid spanten over dack !! var en bra metod for att dra loss spanten fran skrovet !!!!!!!!!!!!!!!!

sa ett daligt skrov ar det absolut bast att lyfta med band under skrovet !
glom att grava under ! aven om man gjorde det med Wasa !

tror det enklast lyfta i en anda med sackar och tra under band .
proppaxeln och rodret borde halla i alla lagen !.
tra lyftband genom Ankarklysen ar ochsa en hyfsat stark fastpunkt
Last edited by Klas Andersson on 13 Nov 2010, 19:01, edited 1 time in total.
Mvh Klas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Lyfta ett vrak

Post by zoroaster »

Äääähhhh va fasen nu har vi väl funderat och tippsat klart. Vi får elda ut och leta upp skrotet och sedan lyfta upp det. Med den samlade kompetens vi har ligger f.d Neptunbolaget i lä, kanske Douglas kommer har vi ju en bra gubbe där och Klas, Fredrik har ju dragbåt. Å själv skaffar jag lite säck å kompressor Visserligen är vädret idag lite skit, men om vi misslyckas är det ju inte många som ser oss.


Lite wisky hjälper väl oxå

mvh
Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Haha, jag gillar lätt din entusiasm, och jag är lätt på och oavsett så kan det bli en fantastisk utflykt i sommar.
(Visserligen mer för andra då som inte har fobi för vatten som jag har då!)haha :mrgreen:
Men jag är svag för äventyr!

Måste faktiskt säga att tanken på att starta en föreningen med delägarskap kring detta faktiskt är en väldigt rolig tanke.. :!:

Jag planerar att ta en/två veckor ledigt för att kunna sikta in mig på bra väder. Det är en absolut förutsättning för att överhuvudtaget kunna vara på platsen vid vraket. Han ligger nämligen ute på öppet vatten utan något skydd överhuvudtaget!
Så det finns minst sagt en del bekymmer i vädret, för att folk ska kunna dyka där!

Och jag måste säga att det är just det som gör det här vraket så oerhört spännande. 8)
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Fick nyss lite ny information där min position jag hade innan faktiskt var fel. (Det finns flera)
Men nu tror vi att vi faktiskt hittat den rätta!
Och som lite extra kvällslektyr lägger jag ut lite extra info av det som jag fått från bland annat sjöhistoriska.

Med den nya platsen så tillkommer en del nya frågetecken också, så inköp av ett ekolod är nog både ett måste och en bra ide!
Har ni något tips på vettigt ekolod släng in en länk här på forumet! John har inget ekolod alls, så jag funderar på att ha en extern givare på stång från relingen istället för en fast monterad i skrovet!

Nu så blir det även lite svårare att bedöma djupet också. Men enligt sjökortet så ligger vraket mellan två djupangivelser 14 meter respektive 45 meter. Så det kan alltså vara djupare än de tidigare 30 metrarna vi spånat om tidigare, men förstås även grundare.

Byggmaterial: Järn på klink
Motortyp: comp.ångmaskin på 240 Ihk
Bruttotonnage: 85 ton
Haveriorsak: kantrade på grund av lastförskjutning på däck
Bärgat: Nej
Föremål bärgade: Nej
Uppgift om Byråmässigt beslutad: Ja
Osäker position: Ja
Osäker utbredning: Nej

Skulle vilja lägga ut allt jag samlat på mig men det skulle ju vara så trist om någon annan plötsligt får för sig att skynda dit, eller får för sig att sätta käppar i hjulet innan så att säga!
Men ett besök där känns mer och mer som ett måste i sommar.
Funderar även på att hyra en sådan där ubåt som Klas Andersson talade om här tidigare! (klart man måste få med sig lite bilder därifrån sen)
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Lyfta ett vrak

Post by Dykhörnan »

Är till 99,5 % säker på vilken du menar och i så fall finns hon sedan flera tillbaks på min sida om du missat detta
http://www.divecorner.se/

Göran / Dykhörnan
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Ja se tusan till 99,9% så är det rätt där!

Har du dykt på alla vraken ifråga?
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

här är lite bärgarbilder !!
först är det DRAGÖ ! lastad med .....5? oljetankar ! vi lyfte dit dom med kran och surrade dom vid relingen !
på plats var det sen bara att skära av repen så drutta dom i sjön !
Oljefaten är surrade vid "fötterna" det gör att när tankarna bilvit fulla med vatten så flyter dom under ytan hängamde i oljefaten ,
de är fästa så stora hålet är nedåt ,och det sitter en kran i det lilla hålet uppåt .

då kan man manövrera tankarna dit man vill ha dom under vatten ! omöjligt annars !! .
så när man sänker dom så öppnar man kranen lite -luften går då ur och vatten strömmar in i det stora hålet i nederkant.
vill man sen flytta tanken så kör man bara i lite luft i stora hålet på oljefatet så man får alltihop nära på viktlöst !
den stora oljetanken kan man INTE köra luft i förrän den är fäst i vraket ,
den ställer sig direkt på högkant om den får luft i sig ! botten är alltså uppåt på den och man har en kran i avtappningshålet för att sänka den .
MAN -luckan som är nedåt, är helt öppen , man fyller i luften genom att bara sticka in en slang .

Man får inte !! stänga till hålen nedåt när man fyllt fullt med luft i en tank !!
när sedan hela skiten börjar gå uppåt !! så expanderar luften och vore det då tätt så kan tanken-oljefaten sprängas !!
Det går sakta uppåt i början .men sen kommer allt upp med en jävla fart !
så när man ser det börjar lätta så gäller det att simma åt sidan !!
för är man under under så finns risken att nåt släpper på vägen upp ! och då kommer vraket ner ingen !!
inte bra vara under då !!
Men givet vis är det bäst rigga slangar ner till varje tank och sen sitta i båten och fylla !
bara lite svårt då avgöra om man har hyfsad jämnvikt på lyftet .

Numera är ju skrotvärdet högt ! men denna bärgning var helt gratis vad gäller tankar !
folk var bara glada om man hämtade skrotet ! även gamla kranar från rörmokare .


Nästa bild är en avlyft styrhytt ! den hänger här under ytan i några oljefat !

Sista bilden är på den stora säcken jag skrev om tidigare !

i en av länkarna tidigare finns några bilder på bärgning av pontonbryggor Vid Torsö
Attachments
81517_04.JPG
81517_04.JPG (31.4 KiB) Viewed 12538 times
13417_21.JPG
13417_21.JPG (34.2 KiB) Viewed 12538 times
13417_08.JPG
13417_08.JPG (19.49 KiB) Viewed 12538 times
Mvh Klas
Post Reply