Början på sista resan

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Början på sista resan

Post by Husum »

Frans Michael på väg till skrot, en gång en välskött och vacekr bogserbåt jag jobbat på. bifogar länk
http://www.tugboatlars.se/Frans.htm

Håkan
Håkan Sundström
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Re: Början på sista resan

Post by Håkan Öhund »

Är den i dåligt skick i plåten? eller har den bara blivit för gammal för trafik nu. :(
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Början på sista resan

Post by Husum »

Misskött och skuren Nohab V12a, och ja säkert en hel del rost i hon också är väl den största orsaken till det hela
Håkan Sundström
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

Suck,va synd..sånt fint fartyg,men få igång henne skulle nog inte bli billigt.....
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

Såg att hon e byggd 1917,men skrovet ser ju inte nitat ut,va de svetsat redan på den tiden????
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Början på sista resan

Post by Donkeyman »

Frans Michael är ombyggd och reparerad massor av gånger sedan han var ny så det är inte att undra på att mycket av skrovet ser svetsat ut. Men trots detta finns det dåliga delar kvar. Sedan båten försvann ut från MoDo har den inte skötts som den borde, något som accellererat under senare år. Senaste året har den legat utan värme eller tillsyn efter konkurs. Huvudmaskin skuren och i det närmaste skrot, mycket ombord sönderfruset eller på annat sätt risigt.

Ett objekt som kunde utannonseras som: "Något för den händige". För 25 år sedan hade det säkert varit någon med Västindiendrömmar som hoppat på det hela men numera tycks det ha blivit långt även mellan den sortens kunder. Dessutom är det påfallande besvärligt att övertyga kommuner om det förnuftiga i att upplåta kajplats till sådana här projekt. De har nämligen en viss tendens att sjunka och påtvinga bärgning på kommunens bekostnad.

Den trista verkligheten är att det i dag går att köpa en fungerande äldre bogserbåt som är besiktigad och klar för trafik för betydligt mindre med pengar än det skulle kosta att reparera "Frans Michael". Men visst är det trist - även Donkeyman har jobbat ombord på FM och har många trevliga minnen därifrån. Men det var innan förfallet började.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

Tack Donkeyman,de förklarar att skrovet ser svetsat ut,men visst e de synd att ett sånt fint fartyg ska huggas upp för att inte folk kan sköta sina saker,kanske lätt å säga de kostar ju en del att underhålla..men synd i vilket fall som helst..
GS
Posts: 19
Joined: 08 Dec 2005, 20:29
Location: Västkusten

Re: Början på sista resan

Post by GS »

Så här ser Frans-Michael ut idag. Den gamle kämpen verkar hålla sig undan från opphoggningen och ligger kvar i (resterna) av Lundbyhamnen.
Babord slagsida
Babord slagsida
DSC00447 resized Frans Michael.jpg (62.99 KiB) Viewed 12393 times
Kallt
Kallt
DSC00441 resized FM aktervy.jpg (66.01 KiB) Viewed 12393 times
Hon har en trist slagsida.

mvh Göran S
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

Säg inte att de Lundby hamnen i Göteborg?????????då blir de ju direkt ett studiebesök............fråga,2 vem äger fartyget???
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

Såg nu på Tug-boat .Lars sida att hon ligger i GBG,gissa vad ja ska göra imorgon.............en liten fråga till,OM.man skulle få för sig att bli ägare till ett sånt fartyg,skulle de inte funka med nån mindre diesel,typ Scania v8,om de bara skulle va för framdrivningen,alltså inte för bogsering mm...........alltför synd hon ska gå till skrot..... :cry:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Början på sista resan

Post by Fredrik »

Klart det fungerar med en mindre/liten maskin, egentligen handlar det mesta om utväxlingen. Men det blir ju inte tal om mer än styrfart då om skruven är stor.

Men går det att flytta honom för egen maskin så stiger också värdet avsevärt. Förhoppningsvis högre än skrotvärdet...
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Början på sista resan

Post by Husum »

Mycket jobb blir det nog, men propellern är en 3(eller 4 bladig) hydraulisk ställbar Liianen, så låsa den på en lämplig stigning är ju tänkbart med en mindre diesel.
Håkan Sundström
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

OK,tack för svaren,få tag i en likvärdig maskin kan vä lbli hur dyrt som helst,men kan inte släppa tanken på att hon ska skäras ner,om hon nu ligger kvar i GBG,hann inte åka ner idag,sen ingen som vet vem som äger henne,måste väl va nån konkursförvaltare....va skulle ni kunna tänka er att betala som hon ligger,finns ju skrotvärde.men ska hon bogseras till Danmark,de kostar ju med en massa pengar,men de har väl redan kostat en hel del från norra Sverige..........tacksam för svar...... :D
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Början på sista resan

Post by Donkeyman »

En fungerande huvudmaskin är ju bara en detalj i mängden när det gäller "Frans Michael". Det finns precis hur mycket som helst att ta tag i där ombord. Till att börja med skall man nog se till att den inte ligger och sjunker. Steg 2 är väl att "städa upp" och se till att det går att vistas ombord. Typ få värme, vatten, vvs och så vidare att funka. Steg 3 är att förmå någon kajägare att låta båten ligga där långsiktigt samt att få dit landström. När man har kommit så långt har man antagligen redan "brännt upp" en årslön brutto för en vanlig medborgare. Plus skaffat sig en årlig ström/kajhyra på väldigt många spänn.

När man kommit så långt är det förnuftigt att fastställa vilket skick skrovet är i. Och stoppa det vidare förfallet. Det vill säga torrsättning, rengöring av skrov, plåttjockleksmätning, inspektion av skrov, bulkheads, tankar och däck. Samt inspektion av bottenventiler, ankarkätting men också det som hör ihop med "load line survey". När man kommit så långt har man brännt upp ytterligare ett väl tilltaget sexsiffrigt kronbelopp. Men då vet man om man måste utföra stålarbeten i skrov, tankar och så vidare.

Tycker man att fartyget är meningsfullt att satsa vidare på kan man reparera det stål som behöver repareras, bottenmåla och dra den tillbaka till kaj. Men då har man för länge sedan kommit in på sjusiffriga belopp i rena "out of pocket" kostnader.

Först därefter är det någon större mening att börja fundera på maskineri.

Skall du hitta en ägare kan det nog vara en bra idé att börja dagen med att fråga hos "Frog". Kanske de vet och vill berätta.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Början på sista resan

Post by Böll »

Du tänker så rätt så,Donkeyman.......kajplats skule ja kunna lösa med ruskigt billig landström,men de ju en liten del av hela projektet,hålla henne flytande skulle inte va några större problem med pumpar inkopplat,mm...sen städa ur så man kan vistas där,de ju som du säger viktigt,bodde på min patrullbåt veckovis medans ja renovera,men den va mkt okomplett,el sönderklippt överallt,inga axlar,roder,propellrar,men skälet till att ja köpte den va skicket,otroligt fin,sen gav ja en struntsumma,tebax till Frans-Michael..........ska kolla med Frog om de vet nåt,de ju inte ens säkert hon ligger kvar,korten från GBG är ju utan snö,så hon har ev blivit bogserad vidare till Danmark,ska kolla upp de imorrn......tack igen för dina ord,sånt behövs..men visst e de synd på henne...... :cry:
Post Reply