Hjälp med vidare historia om en kutter.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kvarten
Posts: 8
Joined: 13 Nov 2007, 21:37

Hjälp med vidare historia om en kutter.

Post by kvarten »

Hej jag undrar om någon på forumet har upplysningar om min farfars kutter Brill. Farfar hette Albert Österberg och bodde på Gullholmen.
Image
Den var registerad på Gullholmen i början på 1900talet, målningen är från 1896 så då ägde han den, vet ej när han köpte den.
Image
Fotot är nog senare, troligen aldrig skickat men är daterat på baksidan 1910. Det är skrivet som en namnsdagshälsning.
Kortet visar troligen Brill i Wismar? har en stämpel på baksidan Friedrich Sewohl, Wismar, Scheuertstrasse 4.
Han sålde sedan Brill, troligen tidigt tjugetal till Blekinge där hon förliste efter några år.
Hoppas att jag kan få hjälp med vidare upplysningar.
MVH Hans-Erik
kvarten
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hjälp med vidare historia om en kutter.

Post by Skepparättling »

Hej Hans-Erik.

Kuttrar är inte min starka sida men i svensk skeppslista 1913 finns följande Brill som är fartyget som du söker:

regnr 2307
signal JFGT
Galeasen Brill
längd gånger bredd 21,76x6,03 meter
byggd 1877 i Hull
i fur och ek
drevad 1909

Hemort Gullholmen
redare och Skeppare A.L Österberg

1925 är hemorten Krokås (Blekinge) redare Ola Olsson
Skeppare N.H Olsson

1935 Fortfarande Krokås samma redare.
numera motoriserad med 30 hkr och ny skeppare K Olsson.
De nya signal bokstäverna är SHYD vilket gjorde att jag mha av dessa hittade i 1943 års skeppslista:

Galeasen Nina fd Brill som är förhydrad/reparerad 1939 och 1940 ny hemort Karlskrona redare Arthur Johansson

Nästa lista jag kan bläddra i är 1957 och där finns inte SHYD med längre.

För mer utförlig historik får vi hoppas på någon av "skutvetarna".

Bättrat på Svenskan i inlägget
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
kvarten
Posts: 8
Joined: 13 Nov 2007, 21:37

Re: Hjälp med vidare historia om en kutter.

Post by kvarten »

Tack ska du ha för informationen, skepparättling, mycket nytt som jag inte visste.
MVH Hans-Erik
kvarten
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Hjälp med vidare historia om en kutter.

Post by Dykhörnan »

Hej du "Kvarten"
Snyggt foto lär jag säga, och eftersom skutan förliste så har jag nog en del om henne.
Skulle du kunna tänka dig att "låna ut" fotot där givetvis källan namnges så kan jag nog skriva ihop någon rad och lägga ut hennes historia på "Görans Dykhörna"

Göran
www.divecorner.se
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Hjälp med vidare historia om en kutter.

Post by Dykhörnan »

Nu har jag gått igenom lite böcker och skeppslistor samt plitat ner några rader om NINA/BRILL och hennes förlisning i Hanöbukten nyårsafton 1946.
http://www.divecorner.se

M.V.H.
Göran
Post Reply