
Emma
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Emma
Kan man få något mer att gå på?
Jag kan inte hitta någon sådan Emma i några av mina skeppslistor.
Jag kan inte hitta någon sådan Emma i några av mina skeppslistor.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Emma
Hej! Emma av Haparanda var en "segeljakt" som fraktade varor i bottenviken .
Det jag vet är att hon var 16 mtr lång o 4 mtr bred.samt hade 3 master.
Hon tog 65 Kubikmtr. ved om så behövdes...
Morfar som var utbildad skeppare, fraktade i hela bottenviken (sommartid) och ofta till Luleå hamn.
Hls Monica
Det jag vet är att hon var 16 mtr lång o 4 mtr bred.samt hade 3 master.
Hon tog 65 Kubikmtr. ved om så behövdes...
Morfar som var utbildad skeppare, fraktade i hela bottenviken (sommartid) och ofta till Luleå hamn.

Hls Monica
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Emma
Ok det är troligen en oregistrerad liten skuta, och därför finns den inte med i skeppslistor jag kollat.Minnis wrote:Hej! Emma av Haparanda var en "segeljakt" som fraktade varor i bottenviken .
Det jag vet är att hon var 16 mtr lång o 4 mtr bred.samt hade 3 master.
Hon tog 65 Kubikmtr. ved om så behövdes...
Morfar som var utbildad skeppare, fraktade i hela bottenviken (sommartid) och ofta till Luleå hamn.![]()
Hls Monica
Vill man ha tag på uppgifter om henne är det troligen riksarkivet som gäller. Men det borde väl finnas lokala "skuttokar" i Haparandatrakten också?
En jakt är en liten en mastad skuta (3 master och 16 meter låter otroligt), skillnaden mellan en jakt och en slup får någon annan redogöra för.
Wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt_%28segelfartyg%29 ) har denna förklaring:
Den sista meningen är hur jag skulle förklara skillnaden, jakten saknar toppspira.I Östersjön vet man att benämningen använts åtminstone sedan 1700-talet (Till exempel från C.M. Bellmans Stolta stad: "Bland jakter och skutor spanjefararn står") På 1800-talet och i början av 1900-talet var jakten ett mycket vanligt fartyg i bondeseglationen och bar här en rigg med en mast som förde ett gaffelstorsegel och ett litet toppsegel samt två eller tre stagsegel framför masten, delvis från ett långt bogspröt. De äldsta kunde ha ett litet råsegel ännu uppe vid salningen. Riggen var förhållandevis lättarbetad och fartyget kunde vanligen manövreras av bara två man. Dessutom var de goda och snabba seglare och följsamma i manövrerna. I medlet av 1900-talet byggde många av dem om riggen till skonertrigg, med två master. Möjligen kändes fartyget vekt med den väldiga segelytan, och man strävade till ett stabilare fartyg utan att pruta på snabbheten. Några enstaka exemplar finns kvar ännu i dag, och några repliker har byggts relativt nyligen.
På västkusten avses vanligvis en mindre spetsgattad fraktskuta med pålmast. Nordisk Familjebok uppger att jakten skiljer sig från slupen med att den inte har en förlängningsspira i masttoppen.
Värdet på ett båtdokument är väl beroende på vem man kan hitta som köpare:
http://www.tradera.com/-Matbref-for-Sve ... _104954510
Detta dokument hade blivit betydligt dyrare ifall jag inte missat det....

Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Emma
Om det är den EMMA som Enok Bodlund byggde 1928 så är nog bäst chans att leta i Luleå dit hon såldes 1945 om jag inte minns fel. Men hon fick väl inte så många år utan förliste senare.
Göran / Dykhörnan
Göran / Dykhörnan
Re: Emma
Ja, det var "den" Emma...som byggdes på storön 1928.Dykhörnan wrote:Om det är den EMMA som Enok Bodlund byggde 1928 så är nog bäst chans att leta i Luleå dit hon såldes 1945 om jag inte minns fel. Men hon fick väl inte så många år utan förliste senare.
Göran / Dykhörnan
Skulle önska att det fanns någon bra bild på henne

- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Emma
Tror inte hon var 3 mastad, på tok för liten för att ha så många master.Minnis wrote:Ang. Emma, VAD kan man då kalla en sådan tremastad skuta?
I kontraktet står det segeljakt, men det kan ju vara okunnighet av Enok Bodlund..?
Hls Monica
Kanske Enok var utvandrad "Ståckhålmare" och därför skrev "tremast".

Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Emma
I kontraktet står det tvåmastad har jag sett nu, men min mor sa alltid att hon hade tre master
från början...hon lever inte heller längre , så jag har ingen att fråga. Det kan ha varit något annat
hon menade ex. en klyvarbom ?
Enok Bodlund var nog INTE Stockholmare, utan äkta Kalixbo.
(Storön)
Hls Monica Trumstedt
från början...hon lever inte heller längre , så jag har ingen att fråga. Det kan ha varit något annat
hon menade ex. en klyvarbom ?
Enok Bodlund var nog INTE Stockholmare, utan äkta Kalixbo.
(Storön)
Hls Monica Trumstedt
-
- Posts: 3
- Joined: 28 Jan 2013, 11:07
Re: Emma
Lite till om Hexamotorn. I boken "Svenska båtmotorer" kan man läsa att Hexa-motorn konstruerades av Edvard Hubendick och ingengör Venander. Den tillverkades till en början hos Skövde Mek. Verkstad och såldes till en början under Penta-namnet, från ca 1909 till 1915 hos Söderbloms gjuteri i Eskilstuna.