Uppgifter s/s Lidingö med flera namn 1866-1937 ?
Uppgifter s/s Lidingö med flera namn 1866-1937 ?
Hej!
Jag söker mer information om denna båt:
1866: Levereras från Lindholmens varv till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Döps till <b>Lidingö</b>.
1891: Säljs. Döps till <b>Carl Gustaf</b>.
1900: Döps till <b>Romeo</b>.
1908: Säljs till Nyköping. Döps till <b>Victoria</b>.
1928: Säljs till Ragnar Coster, Strömstad. Döps till <b>Koster</b>.
1931: Säljs. Döps till <b>Arendal</b>.
1932: Döps till <b>Gunnel</b>.
1934: Döps till <b>Turisten</b>.
1937: Båten skrotas.
-----
Ägare 1891-1928 och 1931-1937, trafikuppgifter?
Om någon har bilder vore det guld men det är väl att hoppas på för mycket kanske...
Tack på förhand /D.
Jag söker mer information om denna båt:
1866: Levereras från Lindholmens varv till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Döps till <b>Lidingö</b>.
1891: Säljs. Döps till <b>Carl Gustaf</b>.
1900: Döps till <b>Romeo</b>.
1908: Säljs till Nyköping. Döps till <b>Victoria</b>.
1928: Säljs till Ragnar Coster, Strömstad. Döps till <b>Koster</b>.
1931: Säljs. Döps till <b>Arendal</b>.
1932: Döps till <b>Gunnel</b>.
1934: Döps till <b>Turisten</b>.
1937: Båten skrotas.
-----
Ägare 1891-1928 och 1931-1937, trafikuppgifter?
Om någon har bilder vore det guld men det är väl att hoppas på för mycket kanske...
Tack på förhand /D.
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
turisten
jag har en gammal svartvit bild på en båt som heter turisten.
Vet ej om det är samma båt,på bilden ligger båten på land,
verkar vara en stöddig pjäs.
Har ingen scanner för tillfället(trasig).planerar att köpa ny.
Har du någon bättre bild på båten så jag kan se om det är samma.
hälsningar Janne.
Vet ej om det är samma båt,på bilden ligger båten på land,
verkar vara en stöddig pjäs.
Har ingen scanner för tillfället(trasig).planerar att köpa ny.
Har du någon bättre bild på båten så jag kan se om det är samma.
hälsningar Janne.
Ingen bild
Nej jag har ingen annan bild, det är därför jag ropar på er - är nyfiken på hur båten såg ut.
Typ: Ångfartyg. Byggår: 1866. Varv: Lindholmens varv, Göteborg. Längd: 24,06 meter. Bredd: 4,03 meter. Maskineri: Lindholmen ångmaskin. Maskinstyrka: 60 hk.
Denna data gäller vid den tid båten var i Ragnar Coster:s ägo.
/D.
Typ: Ångfartyg. Byggår: 1866. Varv: Lindholmens varv, Göteborg. Längd: 24,06 meter. Bredd: 4,03 meter. Maskineri: Lindholmen ångmaskin. Maskinstyrka: 60 hk.
Denna data gäller vid den tid båten var i Ragnar Coster:s ägo.
/D.
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
turisten
Hadde bilden scannad på min andra dator.
Vet ej om det är denna du menar,men håll till godo ändå.
hälsningar Janne.
Vet ej om det är denna du menar,men håll till godo ändå.
hälsningar Janne.
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
Turisten
Rätt fartyg eller???.
Den var vacker iallafall.
Fartyg,båtar,skepp såg bättre ut förr.
Den var vacker iallafall.
Fartyg,båtar,skepp såg bättre ut förr.
Tyvärr Jan, det är fel TURISTEN. Ditt foto visar JBND – 448/9101, som byggdes 1888 vid Bergsunds Mek. Verkstad AB, Stockholm och gick större delen av sitt "liv" i Västernorrland. Sedan älvtrafiken i Ångermanälven upphört 1939 lades hon upp i Härnösand, men rekvirerades den 9 sept 1939 av kommendanten för Hemsö fästning som sjuktransportfartyg Nr 841. Hemförlovades 1942 och såldes till AB Glücksmans Metallaffär, Göteborg för 5 000 kr. I okt 1945 köptes hon för 5 000 kr av Karl Johan Rebensdorff och han överförde köpet till AB Redo och Handels AB Belgas. Dessa lät därefter vid Göteborgs MV använda delar av fartyget till att bygga tankfartyget REDO. Då ytterst få delar av det gamla skrovet kom till användning är det dock tveksamt om de båda fartygens historier är gemensamma. Under alla förhållanden såldes hon dock i slutet av 1951 till Nor & Vacuum A/S, Oslo för 445 000 kr och hade därefter namnen NOR VACUUM, MOBIL 51 och LOEN. Det sistnämnda för Arnulf L´Orsa Red A/S, Oslo. Ändrades till minitorrdocka i Tjøme 1980.
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
frej
Hejsan Bengt,jag hadde det nästan på känn att det skulle vara fel båt.
Du som har koll,nästan som ett levande uppslagsverk kan hjälpa mig
med nästa båt.Fotad utanför sundsvall,skulle vara kul med lite historik.
Tack på förhand/ Hälsningar janne
skulle ha varit med en bild på båten här,tyvär hadde jag uppnått uppladdningslimit.
bilden visade en liten bogserbåt med namnet Frej ca 12-13m.
Gissar att den kan vara byggd runt ca1900.båten var i stort behov av omvårdnad,du vet säkert redan vilken båt jag menar
Du som har koll,nästan som ett levande uppslagsverk kan hjälpa mig
med nästa båt.Fotad utanför sundsvall,skulle vara kul med lite historik.
Tack på förhand/ Hälsningar janne
skulle ha varit med en bild på båten här,tyvär hadde jag uppnått uppladdningslimit.
bilden visade en liten bogserbåt med namnet Frej ca 12-13m.
Gissar att den kan vara byggd runt ca1900.båten var i stort behov av omvårdnad,du vet säkert redan vilken båt jag menar
Den lilla båten som i många år legat i Svartvik heter FREJ. Den lär ska vara byggd 1898 vid okänt varv (osäkert). Hon mätte 13,34 x 3,28 x 1,63 m – 16,23 / u.10 1915 och hade då en okänd ångmaskin på 50 Ihk - ersatt av en okänd dieselmotor på 80 Ehk (1964)
Byggdes för okända. Ägdes 1911 av Schebo Bruks AB, Häverö som FREJ, men övertogs året efter av Hallsta Sågverk (som ägdes av Holmens Bruk), Häverö. 1913 köptes hon av Sandö Sågverks AB, Nya Dal. Förekommer i Sandö Sågverks AB;s böcker f.f.g. 1913. Inga inkomster dock redovisade förrän 1915. VA 1/9 1915: ”Sandö Sågverks AB, från Norrtälje inköpta bogserbåten FREJ, anlände i förra veckan till Dal. Det är en däckad båt om 12 Nhkr”.
Dalssågen köptes av Strömnäs AB 1933, som i sin tur 1948 uppgick i Kramfors AB som den 31 dec. 1954 uppgick i SCA. Såldes 1969 till Einar Andersson, Lövvik och han lät motorisera henne 1964 vid Lunde Varv. Användes mest till strandrensning. Köptes av A.Skogström, Sundsvall 1977 och drogs upp på slip i Svartvik. Där ligger hon ännu 2005, i allt sämre skick.
Byggdes för okända. Ägdes 1911 av Schebo Bruks AB, Häverö som FREJ, men övertogs året efter av Hallsta Sågverk (som ägdes av Holmens Bruk), Häverö. 1913 köptes hon av Sandö Sågverks AB, Nya Dal. Förekommer i Sandö Sågverks AB;s böcker f.f.g. 1913. Inga inkomster dock redovisade förrän 1915. VA 1/9 1915: ”Sandö Sågverks AB, från Norrtälje inköpta bogserbåten FREJ, anlände i förra veckan till Dal. Det är en däckad båt om 12 Nhkr”.
Dalssågen köptes av Strömnäs AB 1933, som i sin tur 1948 uppgick i Kramfors AB som den 31 dec. 1954 uppgick i SCA. Såldes 1969 till Einar Andersson, Lövvik och han lät motorisera henne 1964 vid Lunde Varv. Användes mest till strandrensning. Köptes av A.Skogström, Sundsvall 1977 och drogs upp på slip i Svartvik. Där ligger hon ännu 2005, i allt sämre skick.
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
frej
Jag pratade med en kille som tydligen hadde försökt få köpa båten för en massa år sedan.Passade på att titta på båten när jag hadde vägarna förbi.
Såg ut att ha varit en rätt trevlig båt.
Vart lite nyfiken på historin,alltid kul att veta lite mer.
tackar för informationen.
Hälsningar Janne
Såg ut att ha varit en rätt trevlig båt.
Vart lite nyfiken på historin,alltid kul att veta lite mer.
tackar för informationen.
Hälsningar Janne
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
Re: Turisten
Länk till fartygpresentation på Krister och Patriks "Skärgårdsbåtar.se"jan forsgren wrote:Rätt fartyg eller???.
Den var vacker iallafall.
Fartyg,båtar,skepp såg bättre ut förr.
http://www.skargardsbatar.se/turisten_1888/