Registrera Fartyg

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

ok,då förstår ja lite mer,börjar fundera på och skaffa nåt som är under 100 ton,e intresserad av en ståltrålare........
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Registrera Fartyg

Post by Shipwright »

Det har inget med vikten på fartyget att göra, ett fartygs vikt kallas för deplacement.
Brutto är ett mått på innesluten volym i fartyget, vilket gör att om du skär bort alla överbyggnader och gör en stor sittbrunn så kan du få din patrullbåt under 100.
Det finns säkert någon som kan upplysa om hur stor volym ett brutto är och exakt hur det räknas ut.
Att renovera fartyg är sannolikt en av de dyraste hobbys man kan ägna sig åt och fortfarande vara tämligen laglydig.
Det billiga och vanligaste alternativet är att skaffa ett gammalt uttjänat fartyg ( det är de som säljs ut ) och sedan låta det ligga och förfalla vid kaj medans man drömmer om västindien.
Annars är det bara att göra som redan sagts, spotta i nävarna och gräva djupt i plånboken.

Lycka till ! :D
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Jo,de kommer kosta,men ja har en budget som kommer räcka en bit,sen säljer ja ett av mina 4 hus,ligga och drömma vid en kaj,de inget ja har intresse av,polarens båt ligger vid drömmarnas kaj i GBG,många utjänta lik där........vi får hoppas på de bästa,blir nog inte mkt mer i vinter,om ja inte kan få ner henne till GBG,tips tages tacksamt emot.......... :lol:
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Registrera Fartyg

Post by Torsten H »

Ett registerton = 2,83 kubikmeter.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

OK,mkt intressant detta.båten är ju 35x6.60 höjd under däck,2,.20 går de räkna fram ungefärliga volymen på dessa uppgifter,skrovet smalnar ju av föröver så de måste ju va svårt å räkna ut,ja ni förstår nog hur ja menar,vill ju ha kvar denna båten då den är i toppskick va gäller skrov mm................
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Registrera Fartyg

Post by Arne Balderud »

Vet inte riktigt hur man mäter ett brutto fast jag var med när min bogserbåt blev mätt av verket för ett antal år sen.
Jag undrar om man kan få fram ett ungefärligt brutto på skrovet genom att använda den så kallade blockkofficienten (stavas det så?)
Låt oss säga att att kofficienten är 0,7 på skrovet. Då blir det 35 x 6.60 x 2.20 = 522.7 m2 x 0.7= 365.89 delat med 2.83 =129.3 Brutto
Är jag helt ute o cyklar eller kanske i närheten av rätt brutto?
Jag vet att blockkofficienten används för att räkna ut deplacementet men för att få en aning om bruttot så kanske man kan göra så här.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Registrera Fartyg

Post by Arne Balderud »

Tilläggas bör att överbyggnad naturligtvis tillkommer men den är ju betydligt ättare att räkna ut volymen på.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Registrera Fartyg

Post by Magnus Wadell »

Registerton har numera ersatts av måttlösa enheter: Bruttoton [GT] och Nettoton [NT].

Här finns formeln för GT:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonnage#Br ... ttotonnage
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Registrera Fartyg

Post by Torsten H »

Bra att du var uppdaterad ang RT, men ändå måste man tydligen ha fatt i V c som är fartyget totala volym beräknad i kubikmeter.
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Registrera Fartyg

Post by Åke S »

Rätt tänkt Arne!
Men blockkoefficientan räknas från vattenlinjen till kölen, så när man räknar till däck blir den nog ganska mycket högre. Kan nog på rak arm säga att den farkostens brutto är vesäntligen över 100 registerton.
Om jag inte missminner mig var det jag som hjälpte dig med skeppsbyggeriet när du läste in 1:e klass skepparen - numera klass 6.
Åke
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Registrera Fartyg

Post by Arne Balderud »

Just precis Åke , det var du som hjälpte mej med både det o en del annat när jag läste. Tack än en gång för det. Jo jag tänkte nog också på att det blir högre koefficient när man räknar till däck men man får ju en ungefärlig uppfattning om vart man hamnar i allafall.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Jaha,de verkar som man får gå och bli kapten, :D ,trivs ju på sjön så de kanske kan bli början till nått nytt.........
Fartygsintresserad
Posts: 32
Joined: 24 Feb 2007, 01:42
Location: Umeå

Re: Registrera Fartyg

Post by Fartygsintresserad »

Ett intressant företag,få fason på ett fd örlogsfartyg.

En par frågor som eg inte har med registreringen i sig att göra:

Vilket maskineri har du tänkt för fartyget?

Har du räknat på hur mycket ballast du måste lägga in för att uppnå någon sorts stabilitet och bra gångläge med det maskineri du väljer?

/N-E
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Registrera Fartyg

Post by Böll »

Hej,har tänkt lägga in 2 större dieslar,hade 2 Cat v8 400hk på gång,men ja insåg att ska ja över 15 knop,(Tack,Arne)så behövs de mer effekt så nu har ja hittat 2 Cat v-12 på 1100 hk styck,polaren jobbar på Pon ,Cat,s verkstad och enligt folk på verkstan där så kommer v-12, inte gå mkt dyrare då dom får jobba mkt mindre,sen de med barlast har en fartygs ingenjör räknat lite på,ska få rapport framöver,tänkte inte göra så mkt mer i vinter men de blir att åka förbi ibland,finns ju alltid och göra...... :D
User avatar
281
Posts: 15
Joined: 24 Sep 2009, 19:56
Location: stockholm

Re: Registrera Fartyg

Post by 281 »

om fartyget är registrerat som fritidsskepp så spelar det nog ingen roll om det är över 100 brutto, det räcker troligtvis med kustskepparen. men det som förmodligen händer om man är ute själv och åker med, låt säga 400 brutto, och då blir stoppad (eller framfrörallt om det händer något och det blir sjöförklaring), är att kbv eller sjöpolisen kommer att anse att fartyget inte är bemannat på ett betryggande sätt pga storleken. den här regeln gäller ju alla flytetyg överhuvudtaget, att de skall vara bemannade på ett betryggande sätt alltså, oavsett om det är fritidsskepp eller klassade fartyg vi talar om :) exakt var gränsen går för att det inte kan antas vara betryggande bemannat med bara en i besättningen är nog svårt att svara på, men 100 brutto är ng inga problem skulle jag tro :)

//281
Post Reply