Som ny medlem i Fallrepet undrar jag om någon kan hjälpa mig att få klarhet i ett tidigt barndomsminne, som tyvärr har börjat blekna. I början av 1960-talet låg det två båtvrak i en vik av Laxsjön, strax öster om Skåpafors i Dalsland. Så som jag vill minnas låg den ena båten kantrad bredsides in mot stranden, medan den andra båten låg med stäven in mot land. Den förra var försedd med någon form av överbyggnad medan jag minns den andra som ett tomt träskrov.
För ett tjugotal år sedan besökte jag platsen igen. Då var den "första" båten borta medan det återstod en del av bottnen på den andra. Det var tydligt att båten hade varit ett kompositbygge med järnspant med bordläggning av trä. Medan jag stod där och tittade på resterna kom en annan intresserad person i samma ärende som jag. Båda hoppades och trodde att den andre av oss skulle kunna berätta mera om båtarna, men icke.
Känner någon av Fallrepets medlemmar till vilka båtar det är fråga om och kan delge mera kunskap om deras öden?
Håkan
Gamla båtvrak i Dalsland
- Klas Andersson
Re: Gamla båtvrak i Dalsland
Hej!
Jag tror nog jag kan ge en ganska utförligt svar på det där !
Jag frågade om dom vraken i Tidskriften Länspumpen ,nr 2 1993 !
här följer svaret + ett brev jag fick från Robin Holmstedt
Fotot jag fick från honom på Sjövik gick tyvärr inte bra att scanna ??
Fotot på motorpråmen är taget av Johan Uggla 1952
Vraken av dom två "Sjövik" är kvar ! ,dom ligger tätt intill stranden enl,teckningen ,
men buskar och träd växer tätt där ! så svårt ta sig ner dit ,
men dom syns från ytan ,jag vill även minnas några delar sticker upp ?
men det är nu över 10 år sedan jag var där sist !
Mvh Klas
Jag tror nog jag kan ge en ganska utförligt svar på det där !

Jag frågade om dom vraken i Tidskriften Länspumpen ,nr 2 1993 !
här följer svaret + ett brev jag fick från Robin Holmstedt
Fotot jag fick från honom på Sjövik gick tyvärr inte bra att scanna ??
Fotot på motorpråmen är taget av Johan Uggla 1952
Vraken av dom två "Sjövik" är kvar ! ,dom ligger tätt intill stranden enl,teckningen ,
men buskar och träd växer tätt där ! så svårt ta sig ner dit ,
men dom syns från ytan ,jag vill även minnas några delar sticker upp ?
men det är nu över 10 år sedan jag var där sist !
Mvh Klas
Mvh Klas
-
Re: Gamla båtvrak i Dalsland
Tack för den intressanta beskrivningen av vraken i Laxsjön! Jag kände inte till att det har legat fartygsvrak på flera platser i viken, men den nya kunskapen förklarar varför jag har en minnesbild av flera fartyg som låg tillsammans vid ett tillfälle, medan jag bara såg ett vrak när jag besökte platsen igen, långt senare. Nästa gång jag passerar Laxsjön ska jag stanna till och titta bättre, lite längre väster ut.
Det var också intressant att få en bekräftelse på att ångfartyget Greta var ett av de fartyg som har legat som vrak i just den viken. Jag har under lång tid spekulerat om detta, efter att ha läst en artikel om Dalslands kanalbåtar i boken "Hembygden" som gavs ut av Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund år 1968. Artikelförfattaren Wilhelm Ängermark skriver följande om Greta:
"Greta 2066. Maskinstyrka 64 IHK. Dräktighet 27 netto registerton. Längd 20,36 m. Bredd 3,96 m. Djupgående: 1,60 m. Byggnadsår: 1890. Byggnadsort: Solvik. Byggnadsmaterial: Ek och fur på järnspant.
Redare: C. Nilssons sterbhus, Solvik; L. G. Nilsson, Solvik; A. Jerdén, Köpmannebro; H. Stomberg. Förbyggd 1912, driven 1919. Nilsson i Solvik hade sågverk och två pråmar "solvikspråmarna", som Greta bogserade. Stomberg bygde om den till passagerarbåt. Den ligger nu sjunken i Laxsjön. Sifferuppgifterna är från 1919."
Håkan
Det var också intressant att få en bekräftelse på att ångfartyget Greta var ett av de fartyg som har legat som vrak i just den viken. Jag har under lång tid spekulerat om detta, efter att ha läst en artikel om Dalslands kanalbåtar i boken "Hembygden" som gavs ut av Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund år 1968. Artikelförfattaren Wilhelm Ängermark skriver följande om Greta:
"Greta 2066. Maskinstyrka 64 IHK. Dräktighet 27 netto registerton. Längd 20,36 m. Bredd 3,96 m. Djupgående: 1,60 m. Byggnadsår: 1890. Byggnadsort: Solvik. Byggnadsmaterial: Ek och fur på järnspant.
Redare: C. Nilssons sterbhus, Solvik; L. G. Nilsson, Solvik; A. Jerdén, Köpmannebro; H. Stomberg. Förbyggd 1912, driven 1919. Nilsson i Solvik hade sågverk och två pråmar "solvikspråmarna", som Greta bogserade. Stomberg bygde om den till passagerarbåt. Den ligger nu sjunken i Laxsjön. Sifferuppgifterna är från 1919."
Håkan