Är det någon som vet något om bif hjulångare Gustaf Wasa? Eller vilken hamn bilden är från, verkar ligga en hel del timmer i sjön.
Är krumelurtexten kan jag få ut lösryckta delar som "Carlsund 1834,, Motala maskin, enkel ???? Maskin,,,,,, Sannorligt att återupptagas Bergsund 23 feb 1873"
God (h)Jul på er....
Så här i Juletid en Hjulångare
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Så här i Juletid en Hjulångare
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Hjulångaren ”Gustaf Vasa” (byggd 1834) gjorde på 1860-talet regelbundna turer mellan Sundsvall och Söråker men lär ibland ha gått även till Tynderösundet.
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Hjulångaren ”Eric Nordevall” (byggd 1836).
Gick på Göta Kanal i 20 år innan den sjönk i Vättern efter att ha gått på ett grund vid ön Jungfrun
Kolla bl.a. här:
http://www.nordevall.com
http://www.nordevalls-bargning.com/sv/
http://akefredriksson.blogspot.com/2007 ... ll-ii.html
http://www.andreashuebner.de/nordevall/nordevall.html
Gick på Göta Kanal i 20 år innan den sjönk i Vättern efter att ha gått på ett grund vid ön Jungfrun
Kolla bl.a. här:
http://www.nordevall.com
http://www.nordevalls-bargning.com/sv/
http://akefredriksson.blogspot.com/2007 ... ll-ii.html
http://www.andreashuebner.de/nordevall/nordevall.html
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Snart jul igen....Skepparättling wrote:Är det någon som vet något om bif hjulångare Gustaf Wasa? Eller vilken hamn bilden är från, verkar ligga en hel del timmer i sjön.
Är krumelurtexten kan jag få ut lösryckta delar som "Carlsund 1834,, Motala maskin, enkel ???? Maskin,,,,,, Sannorligt att återupptagas Bergsund 23 feb 1873"
God (h)Jul på er....
Har fått tag i detta i en sammanställning "någon" ( verkar vara en Ragnar .......) gjort om leveranser från Motala Verkstad. En stundtals oläslig samling kopior.
Men så här står det om:
nr: 10
Gustaf Wasa --1834
konstruktör:Major Carlsund
Köpare: Baron Åkerhjelm
Skrov: Kalmar
Maskin : Motala Verkstad
Balansångmaskin 40 hkr( nominella hästkrafter skillnaden mot indikerade hästkrafter får någon annan reda ut), 2 cyl
Pistonens (skriver precis som det stod) diameter 35 1/2 tum slag 38 1/2 tum
Hon gjorde många resor mellan Stockholm, Arboga och Västerås.
På detta fartyg iakttogs under en av dess befälhavare en hittills icke vanlig ordning, snygghet och noggrannhet, Varför det blev i alla anseenden väl ansett och berömt, ehuru befälhavarens alltför häftiga temperament och ofta despotiska uppförande dock med skäl ogillades
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Tänkte bidra med en ganska så originell hjulångare "Sumpadoria" eller som hon kallades "Beckalôppa" troligen för att hon gick lika sakta som en loppa i beck. Hon trafikerade vattendragen syd och sydost om Lesjöfors i Värmland i hela 70 år. Hade under den tiden 1860 till 1930 endast två skeppare, far och son Jan och Gustaf Ångström. Hon var så grundgående att man sa att hon kunde gå i gräset bara det var dagg.
Hon ingick i en transportled från Filipstads bergslag till Vänern. Det var främst tackjärn från de många järnbruken som fraktades men även förnödenheter åt andra hållet. Man använde de många sjöarna där tackjärnet fraktades på pråmar och mellan sjöarna var det oftast häst eller oxdragna järnbanevagnar. en del av pråmarna var försedda med räls så man tog ombord hela vagnarna med last för att slippa den mödosamma omlastningen. Troligen de första tågfärjorna. Allt enligt boken "Med Sjöbanan 1870" av Egil Akre.
Hon ingick i en transportled från Filipstads bergslag till Vänern. Det var främst tackjärn från de många järnbruken som fraktades men även förnödenheter åt andra hållet. Man använde de många sjöarna där tackjärnet fraktades på pråmar och mellan sjöarna var det oftast häst eller oxdragna järnbanevagnar. en del av pråmarna var försedda med räls så man tog ombord hela vagnarna med last för att slippa den mödosamma omlastningen. Troligen de första tågfärjorna. Allt enligt boken "Med Sjöbanan 1870" av Egil Akre.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Från början gick hon väl även utan dagg.
Läste att hon ursprungligen hade en sk varmlufts maskin
Läste att hon ursprungligen hade en sk varmlufts maskin
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Vilket orginellt flytetyg, man undrar lite hur sjöfartsverket ställt sig till objektet idag!..
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Idag har vi monterat (h)julhusen på Eric Nordevall II i Forsvik
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Så här i Juletid en Hjulångare
Dom såg ju inte så traditionella ut... är det rostfri plåt?