Bildgåta - gammalt foto

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Bildgåta - gammalt foto

Post by Magnus Wadell »

Vem kan tala om var denna bild är tagen och vilket fartyget är?
Attachments
new-1.jpg
new-1.jpg (134.23 KiB) Viewed 7612 times
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by Åke S »

Jag är tämligen säker på att det står "Karlstad" i häcken under namnet och jag är lika säker på att det är en stjärna i skorstenen. Och det är ju en jvgsbro som passerars.
Det är alltså en av Rederi AB Stjärnans båtar - kanske "Regulus". Då borde det vara på "älven" men trots nästan 1000 passager på Göta Älv kan jag inte placera bron. Det var ju en sådan svängbar bro i Trollhättan tidigare, men jag tycker inte att omgivningarna stämmer riktigt. Men å andra sidan kan ju bakgrunden vara "utfrätt" - jag gissar på Trollhättan.
repfall
Posts: 17
Joined: 28 Oct 2004, 01:27
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by repfall »

Inte lätt för en landkrabba att göra det svårt för gamla sjöbusar...

Så här lyder texten:
"Göta kanal öppnades 1832 för trafik, varigenom leden förbi fallen i Göta älv strax fick ökad betydelse. Den blev också åtskilliga gånger under 1800-talet vidgad och förbättrad, senast i samband med de nya, stora slussarna vid Trollhättan 1909-1916. Bl.a. tillkommo därvid nya, moderna broförbindelser, såsom den avbildade svängbron vid Vänersborg, vilka nödvändiggjordes för att kunna släppa from de väldiga lastångare, som numera gå upp i Vänern. Foto: D. Samuelsson"

Bifogar en till bild får vi se om någon nappar...
Attachments
new-2.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by Skepparättling »

Friskt vågat hälften vunnet.

EN vild gissning från en "Skrivbordssjöman i Näckrosfart":
En loggert riggad ev Lots alt Sjöräddningsbåt nånstans i Bohuslän.

Ang det tidigare kortet: Tyvärr fortsatte inte satsningen med resten av Göta kanal. Så de väldiga lastångare som numera gå upp i Vänern, kom aldrig upp i Vättern.
Och förutom några tappra själar utrotades den olönsamma last sjöfarten på Vättern tidigt 70 tal.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
repfall
Posts: 17
Joined: 28 Oct 2004, 01:27
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by repfall »

"... en av de på Bohusländska kusten stationerade räddningsbåtarna gå ut för att bispringa ett nödställt fartyg"

Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
Attachments
s.jpg
s.jpg (63.41 KiB) Viewed 7282 times
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by Claes Thure Moberg »

Skepparättling wrote: Och förutom några tappra själar utrotades den olönsamma last sjöfarten på Vättern tidigt 70 tal.
Men malmtrafiken med järnväg Zinkgruvan - Åmmeberg och malmbåtarna Åmmeberg - Otterbäckan ansågs faktiskt som lönsam av gruvbolaget Vielle Montagne som drev det hela. De ansåg det till och med som så lönsamt att de erbjöd sig bekosta upprustning av Västgötadelen och ekonomiskt stå för driften utom turistsäsongen. Men Svenska staten törnade ned det erbjudandet med motivering att kanalen skulle nedgraderas till en turistled och enbart ha sommardrift. Vilket som sagt skedde någon gång i mitten av 1970-talet. Och malmtrafiken överfördes till landsväg.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by Skepparättling »

Claes Thure Moberg wrote: Men malmtrafiken med järnväg Zinkgruvan - Åmmeberg och malmbåtarna Åmmeberg - Otterbäckan ansågs faktiskt som lönsam av gruvbolaget Vielle Montagne som drev det hela. De ansåg det till och med som så lönsamt att de erbjöd sig bekosta upprustning av Västgötadelen och ekonomiskt stå för driften utom turistsäsongen. Men Svenska staten törnade ned det erbjudandet med motivering att kanalen skulle nedgraderas till en turistled och enbart ha sommardrift. Vilket som sagt skedde någon gång i mitten av 1970-talet. Och malmtrafiken överfördes till landsväg.
Vielle Montagne sålde ut sina båtar med början 1964 och Vielle Montagne II. Följd av III:an och IV:an 1967.
III:an fortsatte dock som är skrivet på malm traden mellan Otterbäcken och Åmmeberg tom 1974-75.
De flesta privata aktörer på Göta Kanal samt Munksjö Ab sålde av i början av 60 talet. Då spalt meter skrevs i de lokala tidningarna om en breddning av kanalen eller INTE.
Ett förslag till djuphamn i Norra Vättern var Bastedalen, nu ska det istället byggas fritidshus där, för folk med tjock plånbok.

Den förre VD för Göta kanal hade vilda planer på att transporters sopor i pråmar på kanalen så sent som för ett par år sedan. Så kanske man någon gång får se något annat än B-sjöfart (Bavarior, Barkasser och Baylainers) i kanalen.
Förutom en och annan passerande Bogserbåt, A-slup och så Tunia förstås.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by Magnus Wadell »

repfall wrote:"... en av de på Bohusländska kusten stationerade räddningsbåtarna gå ut för att bispringa ett nödställt fartyg"

Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
S/S RANE.
Byggd 1927 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 80,50 x 11,40 x 4,30 m.
Brt/ Dwt. 1268/ 2000.
Maskineri. Trippelångmaskin.
Effekt. ?.
Knop. 10,0.
Passagerare. 12.
Systerfartyg. GUDUR. GONDUL. RING.
Levererades 1927 till Rederi Ab Svea, Stockholm.
1927. Insatt på Nordsjötrafik.
1940 - 1945. Timechartrad till Svenska marinen som hjälplogementfartyg (är osäker på denna uppgift, Svea nämner den inte alls i ”Rederi-Svea”).
1963. Såld till Stylianos D Meletis, Grekland. Omdöpt till ELLI.
1967. Såld till Stelma Cia Nav, Panama. Omdöpt till ELEONORA.
1986. Upphuggen i Italien.
http://www.faktaomfartyg.se/rane_1927.htm
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bildgåta - gammalt foto

Post by Skepparättling »

Magnus Wadell wrote:
repfall wrote:"... en av de på Bohusländska kusten stationerade räddningsbåtarna gå ut för att bispringa ett nödställt fartyg"

Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
S/S RANE.
Byggd 1927 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 80,50 x 11,40 x 4,30 m.
Brt/ Dwt. 1268/ 2000.
Maskineri. Trippelångmaskin.
Effekt. ?.
Knop. 10,0.
Passagerare. 12.
Systerfartyg. GUDUR. GONDUL. RING.
Levererades 1927 till Rederi Ab Svea, Stockholm.
1927. Insatt på Nordsjötrafik.
1940 - 1945. Timechartrad till Svenska marinen som hjälplogementfartyg (är osäker på denna uppgift, Svea nämner den inte alls i ”Rederi-Svea”).
1963. Såld till Stylianos D Meletis, Grekland. Omdöpt till ELLI.
1967. Såld till Stelma Cia Nav, Panama. Omdöpt till ELEONORA.
1986. Upphuggen i Italien.
http://www.faktaomfartyg.se/rane_1927.htm

Först en bild från Ranrike sedan en på Rane........... :wink:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply