Bildgåta - gammalt foto
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Bildgåta - gammalt foto
Vem kan tala om var denna bild är tagen och vilket fartyget är?
- Attachments
-
- new-1.jpg (134.23 KiB) Viewed 9308 times
Re: Bildgåta - gammalt foto
Jag är tämligen säker på att det står "Karlstad" i häcken under namnet och jag är lika säker på att det är en stjärna i skorstenen. Och det är ju en jvgsbro som passerars.
Det är alltså en av Rederi AB Stjärnans båtar - kanske "Regulus". Då borde det vara på "älven" men trots nästan 1000 passager på Göta Älv kan jag inte placera bron. Det var ju en sådan svängbar bro i Trollhättan tidigare, men jag tycker inte att omgivningarna stämmer riktigt. Men å andra sidan kan ju bakgrunden vara "utfrätt" - jag gissar på Trollhättan.
Det är alltså en av Rederi AB Stjärnans båtar - kanske "Regulus". Då borde det vara på "älven" men trots nästan 1000 passager på Göta Älv kan jag inte placera bron. Det var ju en sådan svängbar bro i Trollhättan tidigare, men jag tycker inte att omgivningarna stämmer riktigt. Men å andra sidan kan ju bakgrunden vara "utfrätt" - jag gissar på Trollhättan.
Re: Bildgåta - gammalt foto
Inte lätt för en landkrabba att göra det svårt för gamla sjöbusar...
Så här lyder texten:
"Göta kanal öppnades 1832 för trafik, varigenom leden förbi fallen i Göta älv strax fick ökad betydelse. Den blev också åtskilliga gånger under 1800-talet vidgad och förbättrad, senast i samband med de nya, stora slussarna vid Trollhättan 1909-1916. Bl.a. tillkommo därvid nya, moderna broförbindelser, såsom den avbildade svängbron vid Vänersborg, vilka nödvändiggjordes för att kunna släppa from de väldiga lastångare, som numera gå upp i Vänern. Foto: D. Samuelsson"
Bifogar en till bild får vi se om någon nappar...
Så här lyder texten:
"Göta kanal öppnades 1832 för trafik, varigenom leden förbi fallen i Göta älv strax fick ökad betydelse. Den blev också åtskilliga gånger under 1800-talet vidgad och förbättrad, senast i samband med de nya, stora slussarna vid Trollhättan 1909-1916. Bl.a. tillkommo därvid nya, moderna broförbindelser, såsom den avbildade svängbron vid Vänersborg, vilka nödvändiggjordes för att kunna släppa from de väldiga lastångare, som numera gå upp i Vänern. Foto: D. Samuelsson"
Bifogar en till bild får vi se om någon nappar...
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Bildgåta - gammalt foto
Friskt vågat hälften vunnet.
EN vild gissning från en "Skrivbordssjöman i Näckrosfart":
En loggert riggad ev Lots alt Sjöräddningsbåt nånstans i Bohuslän.
Ang det tidigare kortet: Tyvärr fortsatte inte satsningen med resten av Göta kanal. Så de väldiga lastångare som numera gå upp i Vänern, kom aldrig upp i Vättern.
Och förutom några tappra själar utrotades den olönsamma last sjöfarten på Vättern tidigt 70 tal.
EN vild gissning från en "Skrivbordssjöman i Näckrosfart":
En loggert riggad ev Lots alt Sjöräddningsbåt nånstans i Bohuslän.
Ang det tidigare kortet: Tyvärr fortsatte inte satsningen med resten av Göta kanal. Så de väldiga lastångare som numera gå upp i Vänern, kom aldrig upp i Vättern.
Och förutom några tappra själar utrotades den olönsamma last sjöfarten på Vättern tidigt 70 tal.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Bildgåta - gammalt foto
"... en av de på Bohusländska kusten stationerade räddningsbåtarna gå ut för att bispringa ett nödställt fartyg"
Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
- Attachments
-
- s.jpg (63.41 KiB) Viewed 8978 times
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Re: Bildgåta - gammalt foto
Men malmtrafiken med järnväg Zinkgruvan - Åmmeberg och malmbåtarna Åmmeberg - Otterbäckan ansågs faktiskt som lönsam av gruvbolaget Vielle Montagne som drev det hela. De ansåg det till och med som så lönsamt att de erbjöd sig bekosta upprustning av Västgötadelen och ekonomiskt stå för driften utom turistsäsongen. Men Svenska staten törnade ned det erbjudandet med motivering att kanalen skulle nedgraderas till en turistled och enbart ha sommardrift. Vilket som sagt skedde någon gång i mitten av 1970-talet. Och malmtrafiken överfördes till landsväg.Skepparättling wrote: Och förutom några tappra själar utrotades den olönsamma last sjöfarten på Vättern tidigt 70 tal.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Bildgåta - gammalt foto
Vielle Montagne sålde ut sina båtar med början 1964 och Vielle Montagne II. Följd av III:an och IV:an 1967.Claes Thure Moberg wrote: Men malmtrafiken med järnväg Zinkgruvan - Åmmeberg och malmbåtarna Åmmeberg - Otterbäckan ansågs faktiskt som lönsam av gruvbolaget Vielle Montagne som drev det hela. De ansåg det till och med som så lönsamt att de erbjöd sig bekosta upprustning av Västgötadelen och ekonomiskt stå för driften utom turistsäsongen. Men Svenska staten törnade ned det erbjudandet med motivering att kanalen skulle nedgraderas till en turistled och enbart ha sommardrift. Vilket som sagt skedde någon gång i mitten av 1970-talet. Och malmtrafiken överfördes till landsväg.
III:an fortsatte dock som är skrivet på malm traden mellan Otterbäcken och Åmmeberg tom 1974-75.
De flesta privata aktörer på Göta Kanal samt Munksjö Ab sålde av i början av 60 talet. Då spalt meter skrevs i de lokala tidningarna om en breddning av kanalen eller INTE.
Ett förslag till djuphamn i Norra Vättern var Bastedalen, nu ska det istället byggas fritidshus där, för folk med tjock plånbok.
Den förre VD för Göta kanal hade vilda planer på att transporters sopor i pråmar på kanalen så sent som för ett par år sedan. Så kanske man någon gång får se något annat än B-sjöfart (Bavarior, Barkasser och Baylainers) i kanalen.
Förutom en och annan passerande Bogserbåt, A-slup och så Tunia förstås.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Bildgåta - gammalt foto
S/S RANE.repfall wrote:"... en av de på Bohusländska kusten stationerade räddningsbåtarna gå ut för att bispringa ett nödställt fartyg"
Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
Byggd 1927 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 80,50 x 11,40 x 4,30 m.
Brt/ Dwt. 1268/ 2000.
Maskineri. Trippelångmaskin.
Effekt. ?.
Knop. 10,0.
Passagerare. 12.
Systerfartyg. GUDUR. GONDUL. RING.
Levererades 1927 till Rederi Ab Svea, Stockholm.
1927. Insatt på Nordsjötrafik.
1940 - 1945. Timechartrad till Svenska marinen som hjälplogementfartyg (är osäker på denna uppgift, Svea nämner den inte alls i ”Rederi-Svea”).
1963. Såld till Stylianos D Meletis, Grekland. Omdöpt till ELLI.
1967. Såld till Stelma Cia Nav, Panama. Omdöpt till ELEONORA.
1986. Upphuggen i Italien.
http://www.faktaomfartyg.se/rane_1927.htm
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Bildgåta - gammalt foto
Magnus Wadell wrote:S/S RANE.repfall wrote:"... en av de på Bohusländska kusten stationerade räddningsbåtarna gå ut för att bispringa ett nödställt fartyg"
Nästa bild lär väl vara självklar för den samlade expertisen, skall försöka gräva fram något svårare nästa gång.
Byggd 1927 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 80,50 x 11,40 x 4,30 m.
Brt/ Dwt. 1268/ 2000.
Maskineri. Trippelångmaskin.
Effekt. ?.
Knop. 10,0.
Passagerare. 12.
Systerfartyg. GUDUR. GONDUL. RING.
Levererades 1927 till Rederi Ab Svea, Stockholm.
1927. Insatt på Nordsjötrafik.
1940 - 1945. Timechartrad till Svenska marinen som hjälplogementfartyg (är osäker på denna uppgift, Svea nämner den inte alls i ”Rederi-Svea”).
1963. Såld till Stylianos D Meletis, Grekland. Omdöpt till ELLI.
1967. Såld till Stelma Cia Nav, Panama. Omdöpt till ELEONORA.
1986. Upphuggen i Italien.
http://www.faktaomfartyg.se/rane_1927.htm
Först en bild från Ranrike sedan en på Rane...........

Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge