En dag på jobbet
En dag på jobbet
Bilden tagen från däck på min arbetsplats "Aries Girl" som är ett fartyg av typen "PSV" eller plattform supply vessel, dvs, vi transporterar ut allt som riggen behöver, vatten bränsle, mud mmmm
- Attachments
-
- Nordsjoen3.JPG
- (154.41 KiB) Downloaded 140 times
Re: En dag på jobbet
Här kommer en bild på systerfartyget "Norht Truck" som oxå servar Ekofisk fältet. Jack up riggen är Maersk Innovator, ingår i en serie riggar för Maersk, och är störst i världen.
- Attachments
-
- maersk innovator.JPG (112.84 KiB) Viewed 13847 times
Re: En dag på jobbet
Här åker undertecknad "hiss" 50 m upp för att delataga i "ekofisk marschen" ett litet jippo som anordnas två gånger per år
man skall gå sex varv runt komplexet, som summa sumarum ger cirka en mils promenad, intresant att se allt på nära håll.
Foto: Stefan Sjöblom
man skall gå sex varv runt komplexet, som summa sumarum ger cirka en mils promenad, intresant att se allt på nära håll.
Foto: Stefan Sjöblom
- Attachments
-
- Personel basket.JPG (76.58 KiB) Viewed 13836 times
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: En dag på jobbet
Person korgen ser ut att vara väl "Avfendrad" i botten.
Skämt å sido riktigt kul bilder från verkligheten.
Mer sånt önskar en som sitter säkert på torra land 80 MÖH.
Skämt å sido riktigt kul bilder från verkligheten.
Mer sånt önskar en som sitter säkert på torra land 80 MÖH.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: En dag på jobbet
Det händer att vi transporterar lite anorlunda last oxå, här lyfts det ner en kranarm. även livbåtar och dyl hinns med.
- Attachments
-
- Crane boom.JPG (123.02 KiB) Viewed 13679 times
Re: En dag på jobbet
Nu kommer det mer bilder från Nordsjön.
- Attachments
-
- I Risavika låg denna rörläggare
- Pipe layer.JPG (110.39 KiB) Viewed 13491 times
-
- På väg in till Risavika i Stavanger, Joysticken till vänster används när man ligger på position under en rigg, det finns inget DP system utan styrman kör manuellt med spaken, och en dator pytsar ut lagom med effekt till thrustrar och huvudpropellrar, positioneringen sker visuellt med hjälp av riggarnas ben och dylika enslinjer
- Bridge Girl.JPG (94.52 KiB) Viewed 13493 times
-
- Ett litet ankare, kanske nåt att ha på framsidan vid Djurgårdsvarvets kontor? men då kanske det inte finns plats för en sjabbig pickup?
- Big Anchor.JPG (68.28 KiB) Viewed 13486 times
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: En dag på jobbet
Verkligen fascinerande bilder! Ska nog till Kalmar i nästa vecka, kan hämta opp ankaret då.
Re: En dag på jobbet
Du är välkommen! du kan få låna spännband av mig....

BTW. du kan få kättingen oxå


BTW. du kan få kättingen oxå

- Attachments
-
- chain.JPG (117.47 KiB) Viewed 13295 times
Re: En dag på jobbet
Om du skall ha ankaret, då behövs det oxå en rejäl kran....
- Attachments
-
- saipem.JPG
- (72.27 KiB) Downloaded 81 times
Re: En dag på jobbet
Här kommer en liten nattlig uppdatering. Vi lastar tankcontainer med ett stoff som heter CDR, tungt som fan är det, så den kan ej lyftas upptill riggen utan vi pumpar upp det med egna pumpar.
Jag vill ha lite komentarer och replyes på mina inlägg, lite feedback, bra, dåligt etc...
Jag vill ha lite komentarer och replyes på mina inlägg, lite feedback, bra, dåligt etc...
- Attachments
-
- CDR2.JPG (90.88 KiB) Viewed 13025 times
-
- CDRloading.JPG (83.43 KiB) Viewed 13017 times
Re: En dag på jobbet
Bra bilder och text jag gillar sånt här. Hur funkar det med fartyget som är uppe i luften , har du mera bilder och info på det
MVH Hasse


- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: En dag på jobbet
Det här CDR vad är det och vad används det till?Ruston wrote:Här kommer en liten nattlig uppdatering. Vi lastar tankcontainer med ett stoff som heter CDR, tungt som fan är det, så den kan ej lyftas upptill riggen utan vi pumpar upp det med egna pumpar.
Jag vill ha lite komentarer och replyes på mina inlägg, lite feedback, bra, dåligt etc...
Re: En dag på jobbet
Klart du skall ha feedback - mycket intressant, fortsätt. Man misstänker att du har seglat i Röda med tanke på "nicket". Inte så många andra svenska båtar som har Ruston.
Re: En dag på jobbet
Hej alla, en nattlig update till.
Denna gången blir det bryggans pulpet och akter däck som har fåt smaka på "pixlarna" i kameran..
Tack för feedbacken, det kommer mera........ om nu Telenor och sateliten håller ihop...
Ps, jag har inte jobbat för Röda, men har jobbat med Ruston motorer i 7-8 år (8VEBCM och 6APC, så nu kan ju alla kalenderbitare här gissa vilka båtar det är
)
ds
Och en länk för alla som vill veta mer om Ekofisk fältet
:http://www.kulturminne-ekofisk.no/
Denna gången blir det bryggans pulpet och akter däck som har fåt smaka på "pixlarna" i kameran..
Tack för feedbacken, det kommer mera........ om nu Telenor och sateliten håller ihop...
Ps, jag har inte jobbat för Röda, men har jobbat med Ruston motorer i 7-8 år (8VEBCM och 6APC, så nu kan ju alla kalenderbitare här gissa vilka båtar det är

ds
Och en länk för alla som vill veta mer om Ekofisk fältet
:http://www.kulturminne-ekofisk.no/
- Attachments
-
- Så här ser skutan ut.
- girl at sea.JPG (99.2 KiB) Viewed 12672 times
-
- Från bryggan körs leverans av färskvatten både för att dricka(potable) och process vatten till riggarna(drill water), dvs vanligt Norskt fjällvatten från kajen.....
Ballast körs oxå samt nämda CDR och H2s(svavel väte), H2s och CDR pumpas med fartygets pumpar, men vi har inga tankar för dessa stoff, utan använder våra pumpar som "boost" upp till riggen, då dessa containers är allt för tunga för att lyfta säkert när det rullar.
På denna gamla skutan (byggd 85´) har inte IT vågen hakats på, utan det är gamla hederliga analoga grejer. - Bridge panel.JPG (113.86 KiB) Viewed 12679 times
Re: En dag på jobbet
Hej igen. idag skall det bjudas på lite på bilder från maskin avdelningen, eller även kallat "maskinporr"
Vi börjar med Kontrollrummet, komplett med Pinupp bilder och blankslitna stolar, en och annan nattlig vaktimme har säkert "avnjutits" här sedan 85´.... Om man lämnar det mysigt
inrökta kontrollrummet så träffar man på två stycken Wärtsilä Vasa 6L32 på 2000 Kw stycket, som driver varsin axelgenerator via "step up gear" som växlar upp maskinernas 800 Rpm till 1800 Rpm till generatorernas 60 Hz
Axelgeneratorena driver i sin tur 4 sido trustrar på totalt ca 4000 Hp. samt alla lastpumpar och compressorer. Motorerna driver oxå varsin propellerväxel som sitter i "tunell" ca 40 m akter om maskinrummet, där reduceras 800 Rpm till propellerns ca 150 Rpm. Hjäpmotorer har vi givetvis oxå, två st Mercedes V12 a´ 300 Kw stycket.
Här har vi separatorerna för smörjolja och Diesel, Svensk kvalitet all the way Alfa Laval...
Vi börjar med Kontrollrummet, komplett med Pinupp bilder och blankslitna stolar, en och annan nattlig vaktimme har säkert "avnjutits" här sedan 85´.... Om man lämnar det mysigt

Axelgeneratorena driver i sin tur 4 sido trustrar på totalt ca 4000 Hp. samt alla lastpumpar och compressorer. Motorerna driver oxå varsin propellerväxel som sitter i "tunell" ca 40 m akter om maskinrummet, där reduceras 800 Rpm till propellerns ca 150 Rpm. Hjäpmotorer har vi givetvis oxå, två st Mercedes V12 a´ 300 Kw stycket.
Här har vi separatorerna för smörjolja och Diesel, Svensk kvalitet all the way Alfa Laval...
- Attachments
-
- Separators.JPG (130.73 KiB) Viewed 12518 times