Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Hej imar! Den var inte så lätt att identifiera, som jag trodde. Kan du se, vad det är för ett skorstensmärke i det vita bandet - är det en stjärna, malterser/georgskors eller något annat?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Hej Torsten, vinkeln är sådan att det inte visar en bra bild. För att säga något så måste jag nog säga att en stjärna eller malteserkors skulle ha varit mer centrerat än detta verkar vara. Jag kan se nere till vänster på det vita bandet något som inte går att definiera på grund av vinkeln och dålig skärpa vid uppförstoring av originalbilden. Överbyggnaden verkar lite speciell tycker jag med det som är över bryggan. Vad det nu är. När jag jämfört med andra gamla bilder så tycker jag det verkar som om båten är byggd före 1920 men efter 1900. Jag var kanske för snabb att tro att det var en Svea-båt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Jag har nu tittat på Sveabolagets båtar kort med samma vinkel och det liknar inte mitt kort. Man kan i samma vinkel se att det är ett S. Så Danmark är kanske bra. Har du några namn på danska rederier som hade såna båtar?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag hittar inget danskt fartyg, som passar in. Den verkar ha ställningar för soltält/solsegel (vad sade man?) både över kommandobryggan och poopen - kan den vara spansk (röd-gul-röd)? Kan du se någon/några bokstäver i landsnamnet eller i namnet? Jag funderade på Lettland, men inget rederimärke passar och då måste fotot vara från före juli 1940.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Jag har letat överallt på bilden utan att finna några ledtrådar. Solskyddsställningar fanns på varenda svensk båt som seglade på värmen tror jag. Jag har själv varit med att rigga upp solskydden strax söder om Kanarieöarna för att plocka bort dem på ungefär samma ställe på nordresan men ställningen som sitter ovanför bryggan ser onekligen inte skandinavisk ut. Vet du någon bra sida där man kan hitta skorstensmärken?
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan W »

Jag kom över den här bilden för ett tag sedan:

Image

Det påstås att den är tagen i Vaxholm 1977. Någon som vet vad det är för fartyg?

Är bilden verkligen tagen i Vaxholm? Jag känner inte igen omgivningen.
Jan W
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

CIMG0845.JPG
CIMG0844.JPG
Här kommer en bild på ett fartyg som ligger i hamnen i Kalamata sedan ganska lång tid. Hon heter numera Amada och hemort Wonsan. Någon som kan säga något om henne?
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Christer Samuelsson »

Jan W wrote:Jag kom över den här bilden för ett tag sedan:

Image

Det påstås att den är tagen i Vaxholm 1977. Någon som vet vad det är för fartyg?

Är bilden verkligen tagen i Vaxholm? Jag känner inte igen omgivningen.
Fartyget på bilden har jag ingen aning om.Det ser ut att vara utländskt.

Huset till vänster i bilden ligger på Tynningö och det till höger på ön Vasholmen söder om Vaxholm.Huset är numera totalrenoverat med koppartak och ångbåtsbryggan är ombyggd men vänthuset finns kvar.

Christer
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by L-J »

Christer Samuelsson wrote:
Jan W wrote:Jag kom över den här bilden för ett tag sedan:

Image

Det påstås att den är tagen i Vaxholm 1977. Någon som vet vad det är för fartyg?

Är bilden verkligen tagen i Vaxholm? Jag känner inte igen omgivningen.
Fartyget på bilden har jag ingen aning om.Det ser ut att vara utländskt.

Huset till vänster i bilden ligger på Tynningö och det till höger på ön Vasholmen söder om Vaxholm. Huset är numera totalrenoverat med koppartak och ångbåtsbryggan är ombyggd men vänthuset finns kvar.

Christer
Hej, jag tycker det ser ut som Falado von Rhodos,.
Brigantin byggd -68 på 30 ton.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipde ... =211289060

L-J
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan W »

Kunskapen på det här forumet är fantastisk!

Tack!
Jan W
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by kapstans »

Imar undrar om Amada, man kan nog säga att bäst före datum passerat :)

Här har du data på henne

http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1643514

Det är noterat på henne in "Casualty or repairing".
Fredrik Ahlman
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by L-J »

Jan W wrote:Kunskapen på det här forumet är fantastisk!

Tack!
Tack själv, men sanningen att säga så hittade jag henne av en ren slump... :mrgreen:
L-J
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Kapstans!
Jag hade nästan gett upp. Jag har sett henne på nära håll och sett hur dåligt underhållen hon är. Därför undrade jag och nu vet jag mer. Tack Kapstans. Hon skulle nog ligga rätt bra till i en lista med sämst underhållna fartyg, men jag har sett ännu sämre här i Medelhavet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by kapstans »

Ja herre gud kolla då East Med/ Black Sea så kommer du snart se värre. Du kan tex nyttja vesseltracker news för att få ett hu om olycksfrekvensen. Seanews Turkey är en annan bra sida med kontinuerlig uppdatering. Allvarliga olyckor är mer vardag där tyvärr...
Fredrik Ahlman
User avatar
Lasse L
Posts: 10
Joined: 15 Dec 2006, 20:58
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Lasse L »

Fotade en krigare i onsdags Långedrag Göteborg
Nybygge?
Norsk?
Attachments
P303 33.jpg
P303 33.jpg (56.8 KiB) Viewed 12813 times
P303 22.jpg
P303 22.jpg (69.83 KiB) Viewed 12813 times
P303 11.jpg
P303 11.jpg (71.34 KiB) Viewed 12813 times
Post Reply