Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

För säkerhets skull; den ligger väl i Valdemarsviken i Valdemarsvik och inte i Valdemarsviken i Stockholm? Flera av röstjärnen är 'kosmetika'/teaterkuliss. Jag har funderat på 'Ragnborg', men då stämmer inte masterna.
User avatar
Sluputen
Posts: 22
Joined: 04 Oct 2008, 15:57

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Sluputen »

Valdermarsviken i Valdermarsvik sommaren 1973.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Det är SAARENTÄHTI, OFDA, byggd 1938 i Koivisto, såld 1961 och fick namnet AIDA med hemort i Beirut, Libanon. Och röstjärnen var faktiskt inte fejk - hon hade 6 vid fock(stor)masten och 4 eller 5 vid mesanmasten, fast på senare år användes bara 4 framme och 3 eller 4 akter.
User avatar
Sluputen
Posts: 22
Joined: 04 Oct 2008, 15:57

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Sluputen »

Inte dåligt! Då kan jag ändra "UFU" till "SAARENTÄHTI".

Har du någon bild att jämföra med? Hittade ingen på nätet.

Hon såg ut att vara i bedrövligt skick då 1973, hon flöt nog inte så länge till.

Lite underligt är det med en Beirut-registrerad skuta liggandes i Valdemarsviken, känner någon till historien, var det någon med västindiendrömmar som köpt henne?

Tack Torsten H för identifieringen. Fler UFOs finns i fotoalbumet... kommer så småningom.

//Sluputen
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag återkommer med historik. Det var inget med Västindien. Hon gick i östersjöfart något år under Libanon-flagg, jag minns inte vem som ägde henne då, men jag tror hon fick maskinhaveri, 180 hk Völund, 2 cyl, tog sig till Råå, och där blev hon liggande ett tag.
Lite 'schämigt' att inte komma på, när jag hade så många foton av henne.
Attachments
Aida ex Saarentähti 6  1965 i Råå.jpg
Aida ex Saarentähti 6 1965 i Råå.jpg (49.97 KiB) Viewed 15057 times
Aida ex Saarentähti 5 i Råå.jpg
Aida ex Saarentähti 5 i Råå.jpg (38.63 KiB) Viewed 15057 times
Aida ex Saarentähti 4.jpg
Aida ex Saarentähti 4.jpg (72.1 KiB) Viewed 15057 times
Aida ex Saarentähti 3.jpg
Aida ex Saarentähti 3.jpg (67.58 KiB) Viewed 15057 times
Aida ex Saarentähti 2.jpg
Aida ex Saarentähti 2.jpg (67.68 KiB) Viewed 15057 times
Aida ex Saarentähti 1 1961 Råå.jpg
Aida ex Saarentähti 1 1961 Råå.jpg (44.71 KiB) Viewed 15057 times
User avatar
Sluputen
Posts: 22
Joined: 04 Oct 2008, 15:57

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Sluputen »

Inte för att jag misstror din identifikation men det är rätt stora skillnader på styrhus och kajuta på dina bilder jämfört med min...
I för sig skiljer det några år mellan bilderna.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag har också flera foton med de där höghusen akter, men vill inte skräpa ner sidan med att visa fler hemsikteter av samma sort.
Tomsthecat
Posts: 1
Joined: 13 Jan 2012, 17:00

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Tomsthecat »

http://www.flickr.com/photos/62809183@N05/6782384977/

Bild på Vänervik (ex Lidan).taget år 1974 då jag seglade i henne som jungman i 6 månader. Skeppare var "Galne" Gunnarsson från Kållandsö. Jag och bästeman Åke vart uppsagda minst 7 ggr under min tid ombord. Verkställdes aldrig få Gunnarsson inte klarade sig utan Åke. som i sin tur krävde att jag med skulle få vara kvar. Gunnarssons utbrott från o till var oförklarliga o skedde som en klar blixt från blå himmel.

Bra start på en lång sjömanskarriär blev det dock, bättre utbildning fanns inte på den tiden. När man sedan movade till större fartyg fixade man ju därför jobbet galant.
Vänervik var en liten pese, sommaren tillbringades i princip enbart på Göta Kanal i trafik mellan Åmmeberg och Otterbäcken med malm. Rapsresor till Karlshamn blev det ett antal och då träffade man på i princip alla på den tiden skutseglande sjöfolk. Tror det låg ca ett 50-tal mindre skutor och fartyg samtidigt på väntetörn. Vi låg som nummer 5 i en rad av skutor utifrån kajen.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Detta kort har på skrift Lea på "billerudspråm" 2 sep 1979. Vänerfolk och Billerudsskeppare är av den bestämda åsikten att det INTE är en Billerud utan en av Transportbolagetspråmar. Men vilken och vad är LEA för skuta?
Attachments
På skrivet Lea på Billerudspråm 2 september 1979 Men det ska vara en Transportbolagets pråm.jpg
På skrivet Lea på Billerudspråm 2 september 1979 Men det ska vara en Transportbolagets pråm.jpg (91.88 KiB) Viewed 14046 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

ser ja rätt att den lilla skutan ligger lastad på den stora?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Ja så ser det ut.....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by pny »

Någon som vet vilken färja och bogserbåt som finns på bilderna på http://www.braship.no/images.php?id=813 ?

Enligt sidan är färjan byggd i Sverige.

/Patrik
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by kapstans »

Påminner om den som gick över Stora Lee, Dalsland.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Jag bifogar ett nyårskort från 1941. Bilden är tagen ombord på HMS Gustav V. I bakgrunden ser man ett fartyg som jag ser som en Svea-båt. Någon som kan säga vilken eller om jag har fel?
Attachments
CIMG0776.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag tror, att den är dansk - återkommer.
Post Reply