Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Vilka Brodinare kunde gå upp i Vänern?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Fanny ägdes i Lidköping åren 1923-1936. Brodin ägde enl skepplistorna 1931, 1933 o 1935: 7243 Aros, 6967 Bur, 7011 Disa, 3936 Tyr, 3735 Zelos, 7136 Fenja, 7293 O A Brodin, 7626 Menja, 7578 Ranja och 3170 Wilton.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Brodinaren är troligen FENJA 7136 SEBM 949 brt 623 nrt 61,39 - 10.01 - 3.83 m 1325 tdw på 4.40 m 1924 Helsingborg Triplemaskin 500 ihk.
1924: Rederi AB Kare (E Brodin jr), Stockholm. FENJA.
1937: FTL Shipping Co Ltd, (London), Newcastle. FENJA.
1940: South Georgia Co Ltd (Chr Salvesen & Co), Leith. FENJA.
1953: upphuggen Charlestown, Fife, Skottland.
Fotot är inte bra, men det enda jag har till hands i kväll.
Attachments
7136  Fenja.jpg
7136 Fenja.jpg (69.4 KiB) Viewed 15308 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Tjusiga Lidköpings bilder, här kommer en till med en okänd galeas och 2 Lastångare, den bortre skulle kunna heta Disa eller Kisa, -isa med en trolig konsonant före. Närmast kameran heter iaf LIDA.

Och Järnvägs bron som för 60 år sedan slets bort av ismassorna.
Attachments
Lidköping yttrehamnen Ångare Disa och Lida och okänd galeas.jpg
Lidköping yttrehamnen Ångare Disa och Lida och okänd galeas.jpg (96.02 KiB) Viewed 15302 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag tror den yttre hette KISA, regnr 7472, 1910 tdw, 1920 Ålborg, 11 dec 1943 kolliderat med tyska trålaren ISLAND, fiskenr: PC 330, 1378 brt, och sjunkit vid Tistlarna.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Borgholm wrote:Tack för infon Jan !

Sydkust hänger med i de svenska listorna t o m 1979 ?

Någon som vet vilka fartyg som är med på detta vykort från Lidköping ? :)
The attachment Lidköping Lidan Vykort.jpg is no longer available
Kvarstår vid min teori att den Bortre skutan är 3143 Gertrud, men resten?
Attachments
Fil namnet borde varit tvärt om 3143 Gertrud först och okänd sist i fil namnet, men inte ens jag är felfri.....
Fil namnet borde varit tvärt om 3143 Gertrud först och okänd sist i fil namnet, men inte ens jag är felfri.....
Lidköpings hamn Bogserbåt och lasttramp delförs.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Borgholm »

Skepparättling wrote:
Borgholm wrote:Tack för infon Jan !

Sydkust hänger med i de svenska listorna t o m 1979 ?

Någon som vet vilka fartyg som är med på detta vykort från Lidköping ? :)
Lidköping Lidan Vykort.jpg
Kvarstår vid min teori att den Bortre skutan är 3143 Gertrud, men resten?
Jag stödjer din teori om att den Bortre skutan är Gertrud och lägger samtidigt in en (vild) gissning om
att den andra är 6516 Mossi
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Borgholm wrote: Jag stödjer din teori om att den Bortre skutan är Gertrud och lägger samtidigt in en (vild) gissning om
att den andra är 6516 Mossi
Njaää......
Mossi hade en väldigt speciell styrhytt, men inte men inte speciell på det viset som den okända.
Mossi var dessutom skonarriggad, bilden visar en kraftigt bantad galeasrigg med endast 2 vant till mesanmasten.

5459 Ingeborg har liknande rigg och skrovdetaljer MEN fel styrhytt på det kort jag sett.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Borgholm »

Skepparättling wrote:
Njaää......
Mossi hade en väldigt speciell styrhytt, men inte men inte speciell på det viset som den okända.
Mossi var dessutom skonarriggad, bilden visar en kraftigt bantad galeasrigg med endast 2 vant till mesanmasten.

5459 Ingeborg har liknande rigg och skrovdetaljer MEN fel styrhytt på det kort jag sett.
[/quote]

Jakten på Galeasen går vidare! :wink:
Nej jag tittade på akterspegeln och fann vissa likheter med Mossi, men den okända har en annan skrovform också,
OM det skulle vara en Väner/Lidköpings-skuta vilka kan vara tänkbara ?

Vad det gäller 5459 Ingeborg (Kolboda) har jag ingen bild att jämföra med... :D
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

Ni som har järnkoll på skutorna.. Min 82 åriga dagmamma var fu till älste brodern i bröderna Djup "musikanterna" från Kållandsö, och hon växte upp på ön Pirum en vik väster om Trellevarvet. Hennes far hade skutan Bruse, en slup liknande Oscar 2 i sjötorp. har sett foto. men den finns ej med i Larssons samlade vänerskutor.. någon som finner Bruse? tror det stavas så.
Mattias.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Tar inget ansvar för dessa bilder som inte är de bästa.
Seglings bilden finns i H. Karlsson Vätterbåtar:
""""""""""""""""""
regnr 2226
byggd 1866 Bohuslän
13,59x5,98

Förbyggd 1884 (ev fototillfället från Sjötorp egen kommentar). 1894 Registrerad på C G Klinspor mfl Råbeck. återigen Förbyggd i Råbeck 1904. Mars 1911 ny redare Johan Fredrik Eriksson. 1916 motoriserad och förbyggd. 1921 Wilhelm Klingspor ny huvudredare.
1936 såld till Gustaf Wilhelm Johansson Kållandsö. 1959 inte använd i sjöfart. 1961 såld som lustjakt till Brita Odenmark, Lyrestad. 1962 såld till Gunnar Fägerström, Göteborg. 1964 låg hon som vrak vid Sjötorp.1966 kom slutet iform av en grävskopa.
"""""""""""""""""""""""""

inte ordagrant ur boken men nästan.
Attachments
Bruse för segel.jpg
Bruse för segel.jpg (75.04 KiB) Viewed 15000 times
Som jag fattat det ska det vara den halva skutan med rigg bakom skutan längst ner i högra hörnet
Som jag fattat det ska det vara den halva skutan med rigg bakom skutan längst ner i högra hörnet
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Bruse var den vänerskuta som i slutet på 50-talet hade minst lastförmåga. Jag tror den lastade 60 ton. Det fick till resultat att varje gång den kom med kubb till Otterbäcken utsattes skepparen för kvalificerad mobbing med frågan: Hur mycket lastar Bruse egentligen.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Skepparättling »

Mer skut-terror visste jag hade fler men inte vart och tydligen bara "analogt" så det fick vi ändra på...
Mattias var osäker på stavningen, Svensk skeppslista har en stavning men på namnbrädan finns en annan....
På delförstoringen kan man se en som VILL vara med på bild och en som INTE vill kanske någon av dem är skepparen.
Attachments
2226 Bruse suddigt foto under gång b 1866 Bohuslän.jpg
2226 Bruce av Kållandsö i Åmål Hamn b 1866 Bohuslän.jpg
2226 Bruce av Kållandsö i Åmål Hamn delförs besättning ev skeppare Gustaf Wilhelm Johansson.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by m/s munter »

kul. jag skall visa Bruce-ättlingen Ingegärd bilderna.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Galeasen, som ligger akter om Gertrud i Lidköpings hamn, är Ellen av Skärhamn, regnr 6229, 90 tdw, byggd 1896 i Svendborg; blev 1956 restaurangbåt i Lysekil, upphuggen 1967.
Post Reply