Detta repro vykort damp ner i posten idag.
Med frågan om jag vet något om denna händelse. ( det gör jag inte så jag hoppas på lite hjälp)
Vem som bärgar, vilket bolag?
Vad som bärgas?
Och vilket årtal?
Bärgnings fartyget får jag till nr 1844 i bogen.
Och bogserbåten Adolf skulle jag vilja ha till en ur Rödabolaget, var det fler som hade namnet runt skorstenen?
Hos Tugboatlars finns 2 Adolf båda ur Rödabolaget en Torskogare och en oreggad Lundby byggd , personligen tror jag mer på Lundby bygget, men det fanns troligen fler Adolfar.
Basertat på den 2 mastade Sjötorps ångaren (har för mig att de kom till 1905-20) innan hade de en mast och en prydnads stolpe på akterbygget.
Riggningen av skutan i bakgrunden med seglen beslagna mot masten (och troligen stående gafflar även om de inte syns på kortet måste de vara där).
Bör kortet vara taget 1905- 1930, garanterat före 50 tal då de flesta ångarna försvann ( efter ett temporärt uppsving för kanalångarna under 2:a världskriget inga minor mer än de Motala Verkstad provade i Vättern). Framför allt de byggda i trä, vilket Sjötorparna var.
Vad, när och vem bärgar i Vadstena i början av förra seklet?
- Skepparättling
Vad, när och vem bärgar i Vadstena i början av förra seklet?
- Attachments
-
- Vadstena Hamn repro vykort
- Bärgning okänt åtal o fartyg Bogs Adolf bärgnf 1844.jpg (71.87 KiB) Viewed 3334 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
Bogserbåten identifierad.
En vanligtvis välunderättad, Göteborgs baserad Lundby expert, har som hastigast tittat på kortet. Och bekräftat min teori att det ska vara den Lundby byggda Adolf:
http://www.tugboatlars.se/Adolf.htm
Denne hade inte tid att fördjupa sig i det just nu men lovade att återkomma i oktober.
Men det betyder att kortet är taget någon gång mellan 27 sep 1900 och någongång före 1930. Då denna ADOLF såldes till Finland och bytte namn till TOR. (källa till årtal BW)
http://www.tugboatlars.se/Adolf.htm
Denne hade inte tid att fördjupa sig i det just nu men lovade att återkomma i oktober.
Men det betyder att kortet är taget någon gång mellan 27 sep 1900 och någongång före 1930. Då denna ADOLF såldes till Finland och bytte namn till TOR. (källa till årtal BW)
Mvh
Anders
Anders